شکایت دادگستری آمریکا از یک دانشگاه، اتهام: تبعیض نژادی در پذیرش دانشجویان

به گزارش طفره، یک مقام دادگستری: متقاضیان دانشگاه باید با توجه به شخصیت ، استعداد، دستاوردهای آنها ارزیابی شوند، نه رنگ پوستشان.

شکایت دادگستری آمریکا از یک دانشگاه، اتهام: تبعیض نژادی در پذیرش دانشجویان

وزارت دادگستری آمریکا پرونده حقوقی را علیه دانشگاه ییل به اتهام تبعیض غیرقانونی در پذیرش دانشجویان به جریان انداخت.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، دادگستری آمریکا برخی از دانشگاه های ایوی لیگ این کشور را به تبعیض غیرقانونی پذیرش دانشجویان آسیایی و سفیدپوست در دوره های کارشناسی متهم کرده است. ایوی لیگ یک مجموعه متشکل از معروف ترین گروه دانشگاه های خصوصی کشور آمریکا که هاروارد و ییل در در زیرمجموعه آنها قرار گرفته است.

پیش از این دولت ترامپ از شکایت گروهی از دانشجویان آسیایی- آمریکایی که دانشگاه هاروارد را به تبعیض علیه پذیرش خودشان در این دانشگاه متهم کرده بودند، حمایت کرد. دانشگاه هاروارد بارها این اتهامات را رد کرده است.

دانشجویان در محوطه دانشگاه ییل در نیوهیون کنتیکت آمریکا / عکس: رویترز

با این وجود حرکت مثبت دولت ترامپ علیه دانشگاه های نخبه پرور باعث شد تا دانشجویان دانشگاه دوره کارشناسی دانشگاه ییل نیز علیه تبعیض در پذیرش دست به شکایت بزنند.

وزارت دادگستری اعلام کرده است که متقاضیان آسیایی- آمریکایی بین یک هشتم تا یک چهارم متقاضیان سفید شانس پذیرش در دانشگاه ییل را دارند. این میزان مشابه شانس پذیرش متقاضیان سیاه در این دانشگاه است.

این شکایت در دادگاه فدرال نیوهیون کنتیکت آمریکا در شهر شعبه اصلی دانشگاه ییل به ثبت رسیده است. وزارت دادگستری آمریکا نیز اقدامات ییل را نقض عنوان قانون VI حقوق مدنی مصوب سال 1961 بیان کرد.

ییل برای دریافت بودجه فدرال که سالانه شامل 630 میلیون دلار از وزارت بهداشت و خدمات درمانی دریافت می شود، مجبور به پیروی از قانون است.

یکی از ساختمان های دانشگاه ییل در آمریکا/ عکس: رویترز

اریک درای باند دستیار دادستان در این باره گفت: متقاضیان دانشگاه باید با توجه به شخصیت ، استعداد، دستاوردهای آنها ارزیابی شوند، نه رنگ پوستشان. در غیر این صورت اجازه دادن به نهادها و موسسات برای پرورش کلیشه ها جز تلخی و تفرقه چیزی ندارد.

دادخواست دو روز پیش پس از دو سال تحقیق در عملکردهای ییل وارد فرایند دادرسی شد.

پیتر سالوری رئیس کنونی دانشگاه ییل در این باره گفت: ییل هیچ تبعیضی میان متقاضیان از نژادها و قومیت های مختلف قائل نشده است. و به دلیل طرح این دادخواست بی اساس سیاست های پذیرش خود را تغییر نمی دهد. ما به دنبال فرصت دفاع از سیاست های خود در دادگاه هستیم.

این دانشگاه در حال حاضر 6 هزار و 57 دانشجوی کارشناسی دارد و تنها 6 درصد از تقاضاهای پذیرش خود را می پذیرد.

هاروارد نیز در بوستون در انتظار نتیجه دادگاه تجدید نظر در مورد تبعیض بین دانشجویان با تنوع نژادی است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 20 آبان 1399 بروزرسانی: 20 آبان 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 10842

به "شکایت دادگستری آمریکا از یک دانشگاه، اتهام: تبعیض نژادی در پذیرش دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکایت دادگستری آمریکا از یک دانشگاه، اتهام: تبعیض نژادی در پذیرش دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید