رونمایی از طرح رنسانس اروپایی در پاریس پُر از چالش

به گزارش طفره، تهران - خبرنگاران - در حالی که این روزها فرانسه با چالش های عمده ای از جمله اعتراض های گسترده به سیاست های اقتصادی دولت روبرو است ؛ امانوئل مکرون رییس جمهوری جوان این کشور با رونمایی از طرحی موسوم به رنسانس اروپایی در تلاش است تا اروپا را متقاعد کند که این قاره نیازمند یکسری اصلاحات اساسی در حوزه های سیاسی و تجاری است.

رونمایی از طرح رنسانس اروپایی در پاریس پُر از چالش

به گزارش خبرنگاران ؛ طرح رنسانس اروپایی مکرون درحالی امروز سه شنبه در رسانه های 28 کشور اروپایی بازتاب گسترده ای یافت که فرانسه در ماههای اخیر صحنه تظاهرات و اعتراضات گسترده به مواضع و سیاست ای مالی مکرون بوده است .

اگرچه فرانسه در دوهفته اخیر شاهد کاهش اندک برخی اعتراضات از سوی جنبش موسوم به جلیقه زردها بوده است؛ اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دولت مکرون برای ایجاد رضایت نسبی میان شهروندان این کشور با موانع بسیاری روبرو است .

هرچند نظرسنجی های اخیر از افزایش تنها یک درصدی محبوبیت مکرون حکایت می کند ، اما در مجموع برایند همه نظرسنجی ها از میزان کاهش محبوبیت رییس جمهوری فرانسه نسبت به دوسال قبل (شروع ریاست جمهوری مکرون) خبر می دهد.

در چنین شرایطی که مکرون با احساس خطر نسبت به آینده سیاسی دولت متبوع خود روبرو شده است ؛ او در طرح جدید خود ؛ بر ضرورت اصلاحات اساسی در اتحادیه اروپا تاکید دارد.

مکرون روز سه شنبه در یادداشتی خطاب به شهروندان اروپایی که به 24 زبان جهان ترجمه شد؛ با رونمایی از طرح رنسانس اروپایی خود ، دفاع از آزادی، حفاظت از قاره اروپا و بازیابی روح پیشرفت را به عنوان مطالبات اصلی از اروپا مطرح کرده است .

لو پاریزین فرانسه نوشت در این یادداشت که به طور انحصاری توسط چندین روزنامه - در زمانی کمتر از سه ماه مانده به انتخابات مجلس اروپا منتشر شده -، رئیس دولت فرانسه چشم انداز خود را از اروپا و پروژه هایی که قصد دارد از آن دفاع کند، ارائه کرد.

انتشار این یادداشت بازتاب گسترده ای در رسانه های فرانسوی داشته است؛ یادداشتی که در آن مکرون ضمن هشدار به در معرض خطر بودن اروپا، از تلاش خود برای اصلاحات اساسی در اتحادیه اروپا خبر داده است.

شبکه بی اف ام تی وی فرانسه نوشته است: مکرون در این یادداشت پیشنهادهای بسیاری برای اروپا ارائه کرده که مهمترین آن بازنگری کامل در خصوص منطقه شنگن است.

مکرون نوشته از زمان جنگ جهانی دوم ، هرگز اروپا تا به این حد غیر قابل اجتناب و به این اندازه با خطر روبرو نبوده است.

این شبکه تلویزیونی فرانسه در تارنمای خود نوشت که در مدت زمان مانده به انتخابات مجلس اروپا که مکرون آن را تعیین کننده در آینده این قاره خوانده، رئیس جمهوری فرانسه به مبارزات انتخاباتی خود در این مدت ادامه خواهد داد.

طبق این یادداشت، مکرون خطاب به شهروندان اروپایی نوشته است: اگر من آزادانه و به طور مستقیم با شما صحبت می کنم، نه تنها به نام تاریخ و ارزش هایی است که ما را با هم متحد می کنند، بلکه به این دلیل است که فوریت وجود دارد. در چند هفته، انتخابات اروپا برای آینده قاره ما تعیین کننده خواهد بود.

مکرون در نوشتار خود همچنین به برگزیت هم اشاره و از آن به عنوان نماد اروپا نام برده و تصریح کرده است: نماد بحران اروپا که قادر به برآورده کردن نیازهای حفاظت از مردم در برابر شوک های بزرگ جهان معاصر نیست. نماد تله اروپایی؛ تله ای که متعلق به اتحادیه اروپا نیست؛ دروغ و بی مسوولیتی است که می تواند آن را نابود کند.

رئیس دولت فرانسه می نویسد: در روبروه با این دستکاری ها، باید ایستاد. این یک موفقیت تاریخی است: آشتی یک قاره در یک پروژه جدید صلح، رفاه و آزادی ویران شده است و این پروژه(برگزیت) همچنان از امروز ما محافظت می کند: کدام کشور می تواند به تنهایی در برابر استراتژی های تهاجمی قدرت های بزرگ عمل کند؟ چه کسی می تواند ادعا کند که به تنهایی در برابر غول های دیجیتالی مستبد واقع شده است؟ چگونه می توانیم بحران های سرمایه داری مالی بدون یورو را پشت سر بگذاریم، که به مثابه توانی برای کل اتحادیه اروپا است؟

مکرون می نویسد: شهروندان در روبروه با شوک های بزرگ جهان، به ما می گویند: اروپا کجاست؟ اروپا چه کار می کند؟ از نگاه آنها، اروپا به یک بازار بی روح تبدیل شده است.

رئیس جمهوری فرانسه نوشت: این تمدن اروپایی است که ما را متحد و آزاد و از ما محافظت می کند. اما کسانی که نمی خواهند چیزی را تغییر دهند، در اشتباه هستند؛ چرا که آنها ترس هایی را که مردم ما را متوقف می کنند، انکار می کنند، شک هایی که دموکراسی های ما را تضعیف می کنند.

مکرون در این یادداشت با بیان این که ما در مقطعی تعیین کننده برای قاره خود قرار داریم. این زمان رنسانس اروپایی است. نوشت: با مقاومت در برابر وسوسه های خروج و تقسیم، پیشنهاد می کنم که این رنسانس در سه محور بلند پروازی ایجاد شود آزادی، حمایت و پیشرفت.

** ضرورت تشکیل آژانس حفاظت از دمکراسی در اروپا

رئیس جمهوری فرانسه در این یادداشت پیشنهاد داده که یک آژانس حفاظت از دمکراسی در اروپا ایجاد شود که در آن کارشناسان اروپایی هر کشور عضو برای محافظت از پروسه انتخابات خود علیه حملات اینترنتی و دستکاری اقدام خواهند کرد. در این روح استقلال، ما همچنین باید نفوذ قدرت های خارجی تامین مالی احزاب سیاسی اروپایی را ممنوع کنیم.

مکرون با تاکید بر پرهیز از نفرت و خشونت در اینترنت بر اساس قوانین اروپایی نوشت: احترام برای فرد، پایه و اساس تمدن ما است.

مکرون در حوزه حفاظت از قاره اروپا هم نوشت: بر اساس آشتی داخلی، اتحادیه اروپا فراموش کرده است که به واقعیت های جهان نگاه کند. مرز آزادی در امنیت است. بنابراین ما باید منطقه شنگن را بازنگری کامل کنیم. همه کسانی که می خواهند مشارکت کنند، باید وظایف (کنترل مرزی سخت) و همبستگی (همان سیاست های پناهندگی با قوانین پذیرش و رد) را انجام دهند.

وی افزود: یک پلیس مرزی مشترکی و اداره پناهندگی اروپا، تعهدات سختگیرانه کنترل، و یک همبستگی اروپایی که هر کشوری از آن حمایت می کند، تحت اختیار شورای امنیت اروپا واقع شده است.

مکرون تاکید دارد که مرزهای ما نیز باید رقابت عادلانه را تضمین کنند. چه قدرتی در جهان می پذیرد که مبادلات خود را با کسانی که به هیچ یک از قوانین احترام نمی گذارند ادامه دهد؟

** ضرورت اصلاح سیاست های تجاری

وی بر ضرورت اصلاح سیاست های رقابتی اروپا و سیاست تجاری تاکید دارد و می افزاید: شرکت های اروپایی که منافع استراتژیک و ارزش های اصلی ما مانند استانداردهای زیست محیطی، حفاظت از داده ها و پرداخت عادلانه مالیات را تضعیف می کند باید ممنوع شوند.

مکرون در باب بازیابی روح پیشرفت هم نوشته است: اروپا قدرت دوم نیست بلکه به طور کلی یک پیشگام است: اروپا همیشه توانسته است استانداردهای پیشرفت را تعریف کند. به همین منظور باید یک پروژه همگرایی بیشتر از رقابت داشته باشد.

در این رابطه، مادلین متیر روزنامه نگار در روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: خوب است که این یادداشت را بخوانید تا پروژه رنسانس اروپایی مکرون را درک کنید.

در این ارتباط خبرگزاری فرانسوی سی نیوز نوشت: وزیر دادگستری فرانسه در واکنش به یادداشت امانوئل مکرون گفته در نوشتن این یادداشت برای اروپا، رئیس جمهور مکرون موقعیت خودش را دارد و فکر می کنم خیلی مهم است.

روزنامه فرانسوی لاکروا نوشت: در یادداشتی که روز سه شنبه در روزنامه های کشورهای مختلف اروپایی از جمله بریتانیا منتشر شد، امانوئل مکرون تلاش کرد تا دیدگاه خود را از اروپا روشن کند.

به نوشته این رسانه فرانسوی، رئیس جمهور در شرایطی که برای ساختن اروپا ناسازگار است، فهرستی طولانی از تغییرات را تهیه کرده است.

همچنین پایگاه خبری ال سی ای نوشت: در نامه ای برای رنسانس اروپایی امانوئل مکرون، پیشنهادهای متعددی وجود دارد از جمله بحث اصلی در سطح اروپا، بازسازی مجدد منطقه شنگن و یا معرفی حداقل دستمزد اروپا. از طریق این پلت فرم، او برای مبارزات انتخاباتی در اروپا ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگاران، یادداشت رئیس دولت فرانسه در چنین شرایطی که اروپا درگیر مسائل مهمی از جمله برگزیت و نیازمند اتحاد در بین اعضای خود است می تواند روزنه های تازه ای را برای اعضای هم قاره ای خود ایجاد کند که هم فرانسه را از بحران های فعلی نجات دهد و هم اروپا را در سطح تجارت جهانی به سطحی مطلوب منطبق بر مطالبات شهروندان اروپایی برساند.

اروپام**6984** 1546

منبع: ایرنا
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 1602

به "رونمایی از طرح رنسانس اروپایی در پاریس پُر از چالش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از طرح رنسانس اروپایی در پاریس پُر از چالش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید