فرایند ریزشی لیر ترکیه تشدید شد

به گزارش طفره، دلار به یک قدمی شکستن محدوده روانی مهم هفت لیر رسید.

فرایند ریزشی لیر ترکیه تشدید شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، همان طور که انتظار می رفت بانک مرکزی ترکیه در نشست خود تصمیم گرفت تا نرخ بهره را با یک درصد کاهش به 8.75 درصد برساند. کمیته پولی بانک مرکزی در بیانیه ای به مناسبت هشتمین کاهش متوالی نرخ بهره در یک سال اخیر خاطرنشان کرد که این بانک از تمامی ابزارهای موجود خود برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد ترکیه در برابر پیامدهای ویروس کرونا استفاده خواهد نمود.

این تصمیم بانک مرکزی باعث رقم خوردن روز تلخ دیگری برای لیر شد تا جایی که نرخ برابری لیر در مقابل دلار به کمترین سطح خود از اوت 2018 رسید. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با 0.75 درصد صعود به 6.966 لیر رسید تا به این ترتیب کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی سه ماه نخست سال جاری از 10 درصد فراتر رود و دلار به یک قدمی شکستن مرز روانی مهم هفت لیر برسد.

ترکیه اکنون بیشترین شمار مبتلایان به کرونا در خاورمیانه را دارد و 2491 نفر نیز جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-19 از دست داده اند.

با افزایش سرعت شیوع کرونا در ترکیه. محدودیت های تردد در بعضی شهرهای ترکیه تمدید شده و شرایط در استانبول که قطب اصلی اقتصادی ترکیه به شمار می رود از همه وخیم تر است.

به دنبال برکناری رئیس قبلی بانک مرکزی ترکیه و روی کارآمدن تیم جدید، چرخه کاهش نرخ بهره در ترکیه شروع شده است. اظهارات مقام ترک در مورد ضرورت کاهش نرخ بهره و تورم در شرایطی بیان می گردد که صندوق بین المللی پول به ترکیه در مورد مخاطرات کاهش بیش از حد سریع نرخ بهره هشدار داده بود. این نهاد به مقامات ترک توصیه نموده است به جای تاکید بر کاهش سریع نرخ بهره، بر روی کاهش تدریجی و با دوام نرخ بهره و تورم تمرکز نمایند چرا که کاهش سریع نرخ ها می تواند باعث افزایش آسیب پذیری اقتصاد در برابر بحران های پیش رو باشد.

ارزش پول ملی ترکیه از سال 2018 تا به امروز 42 درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل 7.505 لیر و هر پوند معادل 8.592 لیر اعلام شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 8812

به "فرایند ریزشی لیر ترکیه تشدید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرایند ریزشی لیر ترکیه تشدید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید