روایت بیداری اسلامی به زبان تمثیلی در گرگ و میش

به گزارش طفره، خبرنگاران: منظومه گرگ و میش سروده یحیی علوی فرد که در آن با زبان تمثیلی بیداری اسلامی برای نوجوانان به تصویر کشیده شده است، تا پایان نیمه نخست سال از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ خواهد رسید.

روایت بیداری اسلامی به زبان تمثیلی در گرگ و میش

یحیی علوی فرد، شاعر و منتقد شعر کودک و نوجوان، در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، با اشاره به انتشار مجموعه سروده های خود با موضوع بیداری اسلامی برای گروه سنی نوجوان، گفت: گرگ و میش عنوان این منظومه است که در قالب چهارپاره سروده شده و در آن موضوع بیداری اسلامی و حرکت های اخیر مردم منطقه در راستای استقرار حکومت دینی و تلاش برای سرنگونی حاکمان ظالم و استعمارگران به زبان تمثیلی بیان شده است.

علوی فرد به جزئیات موضوع اشاره کرد و یادآور شد: در این منظومه صحبت از سرزمینی است که در آن گنجشک ها زندگی و حکومت می کردند. پس از مدتی تعدادی از پرندگان مزاحم مانند کلاغ ها، کرکس ها و... به این سرزمین می آیند و تلاش می کنند تا آرامش و امنیت گنجشک ها را از بین ببرند و بر آنها مسلط شوند. ساکنان اصلی نیز بعد از این ماجرا به این نتیجه می رسند که باید با هم یاری و تعاون به شرایط قبلی بازگردند و با خروج پرندگان مزاحم، زندگی آرام خود را ادامه دهند.

وی با بیان اینکه این مجموعه قرار است تا تابستان سال جاری از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ برسد، یادآور شد: تلاشم در این منظومه بر این بوده است که با استفاده از زبان تمثیلی و نمادین، موضوع بیداری اسلامی را که موضوعی سیاسی و اجتماعی است، برای مخاطبان نوجوان قابل درک و جذاب کنم. استفاده از این شیوه برای بیان موضوعات مهم اخلاقی و اجتماعی از گذشته در ادبیات ما رایج بوده است که از این موارد می توان به کتاب های مختلفی همچون کلیله و دمنه و مرزبان نامه اشاره کرد.

این شاعر در پایان از فرایند چاپ و نشر در ماه های اخیر انتقاد کرد و یادآور شد: چند مجموعه دیگر نیز همانند این اثر از سال گذشته تا به امروز در دست ناشران مختلف بوده است، اما به دلیل گرانی کاغذ انتشار آنها تا همین الآن به تعویق افتاده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 8752

به "روایت بیداری اسلامی به زبان تمثیلی در گرگ و میش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت بیداری اسلامی به زبان تمثیلی در گرگ و میش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید