رشد 28 درصدی اهدای خون در فارس

به گزارش طفره، مدیرکل پایگاه انتقال خون استان فارس با تصریح اینکه ذخایر خونی گروه های آ مثبت و او منفی، در فارس بحرانی است، از دارندگان این گروه خونی برای اهدا خون دعوت کرد.

رشد 28 درصدی اهدای خون در فارس

به گزارش خبرنگاران، دکتر مسعود ترابی چهارشنبه هفدهم بهمن در یک کنفرانس خبری گفت: طی 9 ماهه منتهی به انتها آذر امسال هیچ مورد مثبت ایدزی بین اهدا نمایندگان خون در فارس دیده نشد که این نقطه نهایی سلامت خون است.

ترابی ضمن تاکید بر سطح بالای سلامت فرآوده های خونی فراوری شده در فارس و کشور، اضافه نمود: آمار ابتلاء به هپاتیت B و هپاتیت C در اهدا نمایندگان خون طی 9 ماهه اول امسال به ترتیب بیست و هفت هزارم و بیست و پنج هزارم درصد بوده است.

او اضافه نمود: متوسط جهانی برای ابتلاء به هپاتیت بی در میان اهدا نمایندگان، پنجاه مورد از هر هزار نفر است؛ لذا آمارهای ایران نشان دهنده میزان سلامت قابل توجه فرآورده های خونی فراوری شده است.

ترابی با بیان اینکه سازمان انتقال خون استان فارس در ابتدای سال 56 تنها با یک واحد کوچک شروع به کار کرد، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اداره انتقال خون در همه ابعاد به طور فوق العاده گسترش یافت؛ هم اکنون 12 پایگاه خونگیری در سطح استان خدمات رسانی می نمایند و 6 پایگاه دیگر در مراحل انتهای راه اندازی قرار دارند؛ در کنار آن پایگاه خونگیری ولیعصر شیراز مهر ماه امسال راه اندازی شد.

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: پایگاه های خونگیری شهرستان های خنج، گراش، استهبان، نیریز، لارستان و غرب شیراز از پایگاه های در دست راه اندازی است.

او ضمن تاکید بر ارتقای تجهیزات و تکنیک ها در امر انتقال خون، از حالت سنتی به روش های روز جهان، در بدو انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: استفاده از روش الکترو کمولومیناسنس (ECL) و دستگاه کوباس، مدرن ترین تکنیک آزمایشگاهی روز جهان، برای غربالگری خون های اهدایی از پیشرفت های انتقال خون محسوب می گردد.

ترابی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون فارس با خونگیری بیش از 160 هزار اهدا نماینده بعد از تهران در صندلی دوم قرار گرفته است، اضافه نمود: طی 9 ماهه نخست امسال بیش از 170 هزار نفر مراجعه کردند که در این بین بیش از 120 هزار مورد پیروز به اهدای خون شدند؛ این آمار نشان از رشد نیم درصدی تعداد اهدا نمایندگان خون دارد.

مدیرکل انتقال خون فارس همچنین بر بالا بودن شاخص اهدا نمایندگان خون و عدد 33 نفر در هزار مورد صحه گذاشت و گفت: این شاخص به طور متوسط در سطح کشور 27 نفر در هزار مورد و نشان دهنده تمایل مردم فارس به اهدای خون است.

ترابی گفت: بیش از 4 درصد اهدا نمایندگان خون را بانوان تشکیل می دهند که نسبت به جمعیت آمار مناسبی نیست و امیدواریم شاهد افزایش سهم این بخش از جامعه باشیم.

او با بیان اینکه 22.2 درصد از اهدا نمایندگان خون در سال 97، با مراجعه به تیم های سیار، خون اهدا نموده اند، گفت: میزان خونگیری پایگاه های سیار استان تا انتها آذرماه امسال 28 درصد رشد داشت که در این بین آباده با 13 و هشت دهم درصد رشد بالا ترین آمار را دارد.

ترابی اعتقاد دارد که استفاده از روش های خونگیری نوین و مجهز شدن به دستگاه پلاسما فریز و امکان اهدای پلاکت و پلاسما و … در افزایش این آمار نقش قابل توجهی داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 1368

به "رشد 28 درصدی اهدای خون در فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 28 درصدی اهدای خون در فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید