تقویت همکاری ها علیه تروریسم، موضوع گفتگوی سبسی و مرکل، بازگشت 800 تروریست از خارج به تونس

به گزارش طفره، رئیس جمهور تونس در تماس تلفنی با صدراعظم آلمان ضمن محکومیت دوباره حمله تروریستی برلین بر لزوم تقویت همکاری ها میان دو کشور جهت مبارزه با تروریسم تاکید کرد. همزمان وزیر کشور تونس از بازگشت 800 تروریست مسلح از مناطق و کانون های درگیری به تونس خبر داد.

تقویت همکاری ها علیه تروریسم، موضوع گفتگوی سبسی و مرکل، بازگشت 800 تروریست از خارج به تونس

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، باجی قائد السبسی، رئیس جمهور تونس در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که پس از کشته شدن انیس امری، تبعه تونسی عامل حمله تروریستی اخیر در برلین انجام شد، بر لزوم تقویت همکاری ها و هماهنگی ها میان دو کشور تونس و آلمان در مقابله با تروریسم تاکید کرد.

سبسی در این گفت وگوی تلفنی بار دیگر به شدت حمله تروریستی اخیر در بازار کریسمس شهر برلین را محکوم کرد.

طبق بیانیه ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری تونس منتشر شده، در این گفت وگو سبسی و مرکل در مورد سفرهای مسئولان دو کشور جهت تقویت همکاری ها توافق کردند و قرار شد یوسف الشاهد، نخست وزیر تونس اوایل سال آینده میلادی سفر کاری به برلین داشته باشد و مرکل نیز طی سه ماه اول سال 2017 به تونس سفر کند. اما تاریخ دقیق این سفر معین نشد.

در این گفت وگوی تلفنی به روابط محبت آمیز و همکاری های موجود میان دو کشور تونس و آلمان، راه های تقویت و حمایت از این روابط در تمامی زمینه ها و آخرین تحولات منطقه و جهان پرداخته شد.

روز جمعه مارکو مینیتی، وزیر کشور ایتالیا اظهار داشت که انیس امری، تبعه تونسی که متهم به اجرای حمله تروریستی اخیر در بازار کریسمس برلین بود، در تیراندازی با پلیس این کشور در شهر میلان کشته شد.

از سوی دیگر، هادی مجدوب، وزیر کشور تونس در نشست عصر روز جمعه مجلس این کشور که به مساله ترور محمد الزواری مهندس تونس به دست موساد اختصاص داشت، فاش کرد، طبق اعلام مرکز اطلاعات امنیتی تونس 800 تروریست مسلح از میادین نبرد در تعدادی از کانون های درگیری در سوریه، عراق و دیگر کشورهایی که القاعده و داعش در آنجا حضور دارند، به کشور بازگشته اند.

مجدوب در ادامه با اعتراف به اینکه تعدادی فرد مسلح از کانون های درگیری به کشور بازگشته اند که اطلاعات کافی درخصوص آنها وجود ندارد، تاکید کرد که دستگاه امنیتی تونس تمام تلاش خود را برای جمع آوری اطلاعات از آنها و کنترل شان انجام می دهد.

وزیر کشور تونس از افشای این اطلاعات برای افکار عمومی خودداری کرده و گفت: این اطلاعات به دستگاه های امنیتی مربوط می شود اما آماده هستیم این جزئیات را در نشستی پشت درهای بسته با کمیته امنیتی و دفاعی مجلس مورد بحث و بررسی قرار دهم.

وی در ادامه هشدار داد که افشای این اطلاعات می تواند منجر به کشمکش های سیاسی و آغاز بحث و مناقشاتی شود که عملکرد دستگاه های امنیتی را مختل می سازند.

مجدوب در پاسخ به این سوال برخی نمایندگان مجلس درخصوص نبود اطلاعات امنیتی درخصوص رابطه الزواری با گردان های القسام وابسته به جنبش حماس ضمن اعتراف به ضعف سیستم اطلاعاتی تونس گفت: شما از کدام سیستم اطلاعاتی سخن می گویید؟ تونس یک سیستم اطلاعاتی خارجی نداشته و امکانات تجهیزات و نیروهای انسانی که بتوانند به سرعت اطلاعات را در اخیتارش قرار دهند، ندارد. ما تنها یک مرکز امنیت خارجی وابسته به اداره کل منافع ملی و تعدادی خبرنگاران در این اداره مستقر در برخی کشورهای عربی و اروپایی داریم و آنها نیز امکانات کافی برای دستیابی به چنین اطلاعاتی را ندارند.

وزیر کشور تونس در پایان از نبود چارچوب قانونی در این کشور که به فعالیت های اطلاعاتی سامان دهد، انتقاد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 7450

به "تقویت همکاری ها علیه تروریسم، موضوع گفتگوی سبسی و مرکل، بازگشت 800 تروریست از خارج به تونس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تقویت همکاری ها علیه تروریسم، موضوع گفتگوی سبسی و مرکل، بازگشت 800 تروریست از خارج به تونس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید