آیا سیستم خنک کننده آبی برای کامپیوتر گیمینگ لازم است؟

به گزارش طفره، اسمبل کردن کامپیوتر گیمینگ کار بسیار مجذوب کننده و لذت بخشی محسوب می گردد زیرا می توانید تمام قطعات را با توجه به سلیقه و نیازهای خود انتخاب کنید. برای کامپیوترهای گیمینگ سیستم های خنک کننده اهمیت بسیاری زیادی دارند. اگرچه تا چند سال قبل این نوع خنک کننده ها بسیار گران قیمت بودند، اما حالا تا حد زیادی ارزان شده اند و می توانید با توجه به بودجه خود یک خنک کننده آبی مناسب را بخرید.

آیا سیستم خنک کننده آبی برای کامپیوتر گیمینگ لازم است؟

خنک نماینده مدار بسته آبی (AIO Water Cooler)

خنک نماینده های مدار بسته آبی کیت هایی هستند که کار کاربران را برای بهره گیری از این مشخصه راحت می نمایند و نصب آن ها به هیچ عنوان کار سختی محسوب نمی گردد. مبنای این کیت ها مشابه سیستم های خنک نماینده مدار باز بسیار گران قیمت است. این کیت ها از یک رادیاتور بهره می برند که به بخش فوقانی یا جلویی کیس وصل می گردد. از دیگر بخش های آن نباید فن برای خروج گرما از رادیاتور، قرارگیری بخش فلزی روی سوکت پردازنده و البته مایع خنک نماینده را از قلم بیندازیم که با یاری پمپ در لوله ها جریان دارد.

برخلاف بعضی سیستم های حرفه ای و پیشرفته، این کیت ها دارای محفظه جداگانه ای برای مایع مخصوص نیستند و ضمناً با توجه به اینکه درون لوله ها از قبل مایع مخصوص قرار گرفته، در این زمینه لازم نیست کاری انجام دهید. بعلاوه اگر ضربه محکمی به آن وارد نگردد، مایع به هیچ عنوان از لوله ها خارج نمی گردد.

از سوی دیگر اگرچه سیستم های خنک نماینده پیشرفته مدار باز حداقل چند صد دلار قیمت دارند، اما با پرداخت 70 تا 200 دلار می توانید خنک نماینده مدار بسته آبی باکیفیتی را بخرید.

آیا خنک نماینده های مدار بسته بهتر از مدار باز هستند؟

سیستم های خنک نماینده آبی مدار بسته بسیار محبوب تر و فراگیرتر هستند ولی در کل برای بخشی از کاربران سیستم های مدار باز همچنان اهمیت بیشتری دارند. تقریبا برای تمام کامپیوترها امکان استفاده از خنک نماینده های مدار بسته وجود دارد اما تعدادی از کامپیوترهای بسیار گران قیمت به سیستم های مدار باز احتیاج دارند.

اگرچه در بازار بعضی سیستم های خنک نماینده مدار بسته برای کارت گرافیک هم وجود دارد، اما عمدتا چنین ابزاری برای پردازنده ها مورد استفاده قرار می گیرد. از سوی دیگر با شخصی سازی سیستم های مدار باز، می توانید از یک سیستم برای خنک کردن پردازنده، کارت گرافیک و حتی پاور بهره ببرید.

یکی از مهم ترین مزایای سیستم های مدار باز این است که از ظاهر بسیار مجذوب کننده تری بهره می برند. همانطور که گفتیم این نوع سیستم ها بسیار گران تر هستند و ضمناً برای نصب آن ها به دانش فنی زیادی احتیاج دارید.

آیا خنک نماینده های مدار بسته آبی بهتر از خنک نماینده های هوایی هستند؟

در بیشتر موارد جواب این سوال مثبت است. روی هم رفته مایع در زمینه خنک کردن عملکرد بهتری نسبت به هوا دارد. به عنوان مثال می توانیم به پریدن داخل استخر در برابر ایستادن جلوی پنکه اشاره کنیم. با این حال، خنک نماینده های هوایی از مزیت قیمت و سادگی بهره می برند. نصب این نوع خنک نماینده ها بسیار ساده تر است زیرا دیگر لازم نیست بخش هایی از آن در بدنه کیس قرار دهید. بنابراین اگر فشار زیادی به سیستم خود وارد نمی کنید و اهل اورکلاک کردن پردازنده نیستید، خنک نماینده های هوایی می توانند احتیاجهای شما را رفع نمایند.

آیا استفاده از خنک نماینده آبی منطقی است؟

اگر برای پرداخت قیمت سیستم های خنک نماینده آبی مسئله ای ندارید، پس توصیه می کنیم چنین سیستمی را برای کامپیوتر خود بخرید. اگرچه سیستم های خنک نماینده آبی مدار بسته به میزان سیستم های مدار باز موثر نیستند، اما برای بیشتر کاربران و کامپیوترها به خوبی از پس خنک کردن پردازنده برمی آیند.

با وجود اینکه با پرداخت 70 دلار هم می توانید یک سیستم خنک نماینده آبی مدار بسته مناسب بخرید، اما برای خرید مدل های بهتر 240 و 360 میلی متری باید حدود 100 تا 200 دلار بپردازید. بار دیگر باید تکرار کنیم که لزوما تمام کاربران به این سیستم ها احتیاج ندارند اما اگر گیمر هستید و در کل فشار زیادی به کامپیوتر وارد می کنید، چاره ای جز خرید سیستم خنک نماینده آبی ندارید.

منبع: Make Use Of

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 20987

به "آیا سیستم خنک کننده آبی برای کامپیوتر گیمینگ لازم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سیستم خنک کننده آبی برای کامپیوتر گیمینگ لازم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید