83 درصد مبتلایان به ایدز در گیلان، مرد هستند

به گزارش طفره، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به این که 394 گیلانی مبتلا به ایدز هستند، گفت: 83 درصد مبتلایان را آقایان تشکیل می دهند.

83 درصد مبتلایان به ایدز در گیلان، مرد هستند

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه بر اساس آمار اعلام شده 39 میلیون نفر در دنیا به ویروس ایدز مبتلا هستند، اظهار کرد: 21 هزار نفر در ایران مبتلا به ایذر شناسایی شده اند. هنوز 35 هزار نفر نیز نشناخته هستند.

فردین مهرابیان با بیان اینکه در استان گیلان تاکنون 394 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده اند، اضافه کرد: 83 درصد از این افراد را مردان تشکیل می دهند.

وی همچنین به راه های انتقال ویروس ایدز نیز اشاره نمود و گفت: استفاده از خون و فرآورده های خونی آلوده، سرنگ های آلوده، رفتارهای جنسی حفاظت نشده یا به وسیله مادر آلوده به فرزند بعضی از راه های انتقال ویروس ایدز است.

معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان در ادامه با اشاره به فعالیت 4 مرکز در استان در زمینه درمان، مشاوره و کنترل مبتلایان به ایدز، توضیح داد: این مراکز در شهرستان های لاهیجان، انزلی، رشت و تالش وجود دارند که کلیه خدمات ارائه شده در این مراکز به صورت رایگان است.

وی به حمایت دولت نیز در این زمینه اشاره و بیان نمود: در زمینه تأمین داور با توجه به قیمت بالای داورها دولت هزینه ها را تقبل نموده است.

  • 98 درصد مبتلایان به ایدز افراد بی سواد یا کم سواد هستند

مهرابیان با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درباره این بیماری و راه های انتقال آن در سطح جامعه، گفت: مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید آگاهی و اطلاعات لازم و کافی در این زمینه داشته باشند.

وی در ادامه همچنین به راه های پیشگیری از این ویروس نیز اشاره و اظهار کرد: پای بندی به خانواده و وفاداری به همسر انجام، آزمایش در صورت داشتن رفتارهای پرخطر، اجتناب از حجامت، خالکوبی و سایر موارد این چنینی خارج از مراکز درمانی، استفاده تیغ و وسایل پرنده به صورت شخصی بعضی از راهکارهایی پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

معاون علوم پزشکی گیلان با بیان این که بیش از 98 درصد افرادی که مبتلا به این بیماری هستند تحصیلات عالیه ندارند، گفت: این نشان دهنده این بوده که عدم آگاهی و اطلاع کافی نسبت به این بیماری زمینه افزایش ابتلا به آن را فراهم می نماید. باید روش های انتقال بیماری در سطح جامعه آگاهی بخش گردد.

از سال 1988 مصادف با اول دسامبر در تقویم دنیای به روز دنیای ایدز نامگذاری شده و شعار سال جاری این روز آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان اچ آی وی، همه در یک کشتی نشسته ایم در نظر گرفته شده است.

در این روز کوشش می گردد تا با اجرای برنامه های آموزشی، آگاهی و حساسیت جامعه در راستای پیشگیری و کنترل این بیماری را افزایش دهند. در ایران نیز در تقویم ملی روز 10 آذر به عنوان روز دنیای ایدز نامگذاری شده اما متولیان امر در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه برنامه های آموزشی را در بازه زمانی 8 تا 14 این ماه اجرایی می نمایند.

ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می گردد. این بیماری برای اولین بار در سال 1981 در بین معتادان و همجنسگرایان در آمریکا مشاهده شد. در ایران نخستین مورد گزارش و ثبت شده ابتلا به ایدز مربوط به سال 1366 و در خصوص یک کودک شش ساله مبتلا به بیماری هموفیلی بود که فرآورده های خونی آلوده وارداتی از فرانسه دریافت نموده بود. ایدز در ایران از راه های آمیزش جنسی محافظت نشده، استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده و در موارد محدودی، انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک رواج یافته است که متاسفانه بر اساس بعضی گزارشات فرایند ابتلا به ایدز در ایران به شکل قابل توجه ای در حال رشد است.

براساس آمارهایی که از سوی رئیس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت اعلام شده است، از ابتدا تاکنون تعداد مبتلایان به ایدز در ایران 40 هزار و 573 نفر بوده اند که از این تعداد 18 هزار و 938 نفر جانباخته اند. از 40 هزار و 573 نفر مبتلا به ایدز، سهم زنان 18 درصد و سهم مردان 82 درصد بود است. در کل کشور 200 مرکز مشاوره بیماری های رفتاری برای آموزش، پیشگیری، کنترل و درمان ایدز فعالیت می نمایند. پیش بینی شده 60 هزار مبتلا به ایدز زنده در ایران هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 6204

به "83 درصد مبتلایان به ایدز در گیلان، مرد هستند" امتیاز دهید

1 کاربر به "83 درصد مبتلایان به ایدز در گیلان، مرد هستند" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "83 درصد مبتلایان به ایدز در گیلان، مرد هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید