8 نکته مهم برای مراقبت از پوست در حین ورزش که باید بدانید

به گزارش طفره، ورزش کردن علاوه بر فایده هایی که برای بدن دارد، می تواند شرایط پوست انسان را به اندازه قابل توجهی بهبود ببخشد. مطالعات اجرا شده نشان می دهند که ورزش های مقاومتی و تمرینات هوازی با شدت بالا می توانند به پیشگیری و کاهش علائم پیری پوست یاری نمایند. این یعنی در کنار داشتن یک روتین مراقبت از پوست مناسب، با ورزش کردن می توانید چهره درخشان تری داشته باشید.

8 نکته مهم برای مراقبت از پوست در حین ورزش که باید بدانید

تناسب اندام و ورزش مداوم بر اندازه استرس افراد تأثیر می گذارد و آن را کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهند که، استرس مزمن می تواند باعث پیری و تشدید مسائل پوستی مانند پسوریازیس و آکنه گردد. با ورزش کردن می توانید تا حد زیادی با استرس و عواقب آن مبارزه کنید.

اگر با دانستن فواید بسیار ورزش و فعالیت های بدنی می خواهید انجام آن ها را آغاز کنید، بهتر است درباره روتین پوستی و نکات مربوط به مراقبت از پوست در حین ورزش اطلاعات کسب کنید. نباید فراموش کنید که عدم توجه به این موضوع می تواند باعث آسیب تماشا پوست شما گردد. در این مقاله از خبرنگاران مگ درباره بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست در حین ورزش صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

1. قبل از آغاز ورزش از کرم ضدآفتاب بهره ببرید

پزشک متخصص پوست، دیره هوپر (Deirdre Hooper) می گوید: اگر می خواهید برای ورزش کردن بیرون بروید و به فکر مراقبت از پوست خود در حین ورزش هستید، استفاده از یک ضد آفتاب دارای SPF بالاتر از 30 را نباید فراموش کنید. بعلاوه، بهتر است در هنگام انتخاب ضدآفتاب به غیرکومدون زا و فاقد چربی بودن آن توجه کنید تا از مسدود شدن منافذ پوستتان جلوگیری نمایید.

حتی اگر سالن بدنسازی که در آن ورزش می کنید پنجره های کوچکی دارد و نور کمی از آن ها به داخل می تابد، باید توصیه دکتر هوپر را جدی بگیرید. او می گوید: تا وقتی که نور مرئی وجود داشته باشد، شما هم در معرض بخشی از طیف الکترومغناطیسی آن هستید. شواهد نشان می دهند که، برای مراقبت از پوست و جلوگیری از مسائل مربوط به آن، باید به تمام نورهایی که در معرضشان قرار می گیریم، توجه کنیم.

از آنجایی که بدن انسان در هنگام ورزش کردن عرق می نماید، به منظور مراقبت از پوست خود باید از ضدتعریق بودن ضدآفتابتان اطمینان حاصل کنید. کرم های ضدآفتاب ورزشی معمولا از این قابلیت برخوردار هستند. همچین می توانید با کمی دقت در اطلاعات نوشته شده روی این محصولات از مدت زمانی که می توانند در برابر آب مقاوم باشند، آگاه شوید.

ضدآفتاب را روی تمامی قسمت های بدنتان که در معرض نور قرار دارند بمالید. گردن و گوش ها، بخش هایی هستند که بیشتر مردم در هنگام استفاده از ضدآفتاب آن ها را فراموش می نمایند. عواقب این اشتباه در اواخر دهه سی و چهل سالگی افراد و به صورت علائم پیری نمایان می گردد.

2. حتما پس از تمرین ورزشی صورت خود را بشویید

اگر نمی توانید پس از ورزش به حمام بروید، حداقل صورت خود را به خوبی بشویید. کاریس دولیتسکی (Charisse Dolitsky)، متخصص پوست و زیبایی می گوید: هرگز پس از ورزش صورت خود را با محصولات حاوی ترکیبات ناملایم شست وشو ندهید و به جای آن از پاک نماینده های ملایم بهره ببرید.

قرمز شدن پوست پس از تمرین یک اتفاق کاملا طبیعی است؛ اگر شما هم تا به حال با آن روبرو شده اید پیشنهاد می کنیم در روتین مراقب از پوست خود از سرم ها و مرطوب نماینده های حاوی ترکیبات تسکین نماینده مانند آزولن و بابونه بهره ببرید.

3. سعی کنید در هنگام ورزش آرایش سنگینی نداشته باشید

شاید این موضوع کمی غیرقابل باور باشد اما حقیقت این است که اشکالی ندارد اگر پیش از تمرین ورزشی پوست صورت خود را نشویید. دکتر هوپر می گوید: اگر تصمیم گرفتید در وقت ناهار خود ورزش کنید و امکان شست وشوی صورت هم برایتان وجود نداشت، هیچ اشکالی ندارد. فقط باید دقت کنید که، ممکن است پس از ورزش چهره ی شما کمی آشفته به نظر برسد.

البته، باید مراقب باشید که در هنگام ورزش و وقتی پوستتان عرق نموده است، محصولات پوستی و آرایشی سنگینی روی صورتتان نباشد. دکتر دولیتسکی می گوید: بعضی مرطوب نماینده ها لایه ای را روی پوست ایجاد می نمایند که مانع تبخیر عرق روی صورت و خنک شدن صورت فرد می گردد. در نتیجه برای مراقب از پوست در حین ورزش بهتر است از محصولات پوستی سبک بهره ببرید.

به طور کلی، شستن صورت و انجام روتین مراقبت پوستی پس از تمرین خیلی مهم تر از شستن آن پیش از تمرین است؛ زیرا در طول ورزش و در اثر عرق کردن باکتری و چربی زیادی روی پوستتان تجمع پیدا می نماید.

4. پس از تمام شدن تمرین ورزشی خود حمام کنید

دکتر هوپر می گوید: عرق کردن باعث به وجود آمدن یک محیط گرم و مرطوب می گردد که دقیقا مناسب رشد باکتری ها است. بنابراین نه تنها برای مراقبت از پوست، بلکه برای سلامت بدنتان هم بهتر است پس از ورزش حمام کنید.

اگر پوست چرب و مستعد آکنه ای دارید، انجام این کار برای شما لازم است. برای برطرف چربی ها و میکروب های روی پوستتان می توانید از پاک نماینده های حاوی سالیسیلیک اسید و شوینده های حاوی بنزوئیل پراکسید بهره ببرید و سپس به سراغ روتین مراقب از پوست خود بروید.

5. پوست خود را خنک نگه دارید

همانطور که می دانید، سرد کردن عضلات پس از ورزش و انجام فعالیت های بدنی از اهمیت زیادی برخوردار است. صورت شما هم دقیقا به همین شکل به استراحت احتیاج دارد. دکتر دولیتسکی می گوید: گرما می تواند با جلوگیری از انجام شدن فرآیندهای ترمیمی به پوست آسیب برساند.

همانطور که از پوست خود در برابر آسیب اشعه های فرابنفش خورشید محافظت می کنید، باید از آن در برابر انرژی گرمایی هم محافظت کنید. فقط کافی است در حین ورزش صورت خود را با آب خیس کنید یا پس از اتمام آن از ماسک های خنک نماینده بهره ببرید. متخصصان بر این باورند که، انجام این کار در حین جلسات ورزشی سنگین و پرجنب وجوش اهمیت بیشتری دارد.

6. در حین ورزش صورت خود را لمس نکنید

این موضوع شاید ساده به نظر برسد، اما در واقع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما در حین ورزش کردن وسیله ها و دستگاه های مختلفی را لمس می کنید که آلودگی ها و میکروب های زیادی را روی خود پرورش می دهند.

اگر صورت خود را با دست های آلوده لمس کنید، ممکن است باکتری های روی آن را به پوست صورتتان منتقل کنید و ناخودآگانه باعث به وجود آمدن جوش و آکنه شوید. تمام کوشش خود را بکنید که در حین تمرین در مکان های عمومی هرگز دست خود را به صورتتان نزنید. گاهی اوقات یک اشتباه کوچک می تواند تمام کوششی که در روتین مراقبت از پوست خود انجام می دهید، را بی فایده کند.

7. در حین ورزش آب بنوشید

از آنجایی که بدن شما در هنگام ورزش کردن آب زیادی را از دست می دهد، بسیار مهم است که آن را با نوشیدن مایعات فراوان قبل، بعد و در حین ورزش بازیابی کنید. این کار به سلامت پوست و بدن یاری شایانی می نماید. بعلاوه، مراقبت از پوست و آبرسانی مداوم آن پس از انجام تمرینات ورزشی، می تواند ظاهر شما را شاداب تر و سالم تر نشان بدهد.

8. اگر پوست حساسی دارید از محصولات پوستی ملایم بهره ببرید

اگر پوست حساسی دارید، ورزش کردن ممکن است باعث قرمزی، خارش و سوزش پوستتان گردد. در بعضی موارد، افراد دارای پوست حساس ممکن است تورم ها، التهابات یا مسائل پوستی مشابه را تجربه نمایند.

این دسته از افراد باید پس از ورزش از پاک نماینده ها و مرطوب نماینده های ملایم استفاده نمایند و هرگز سمت استفاده از اسکراب های خشن و لایه بردارهای حساسیت زا نروند. بعلاوه بهتر هست محصولات نو را روی یک ناحیه از بدن خود آزمایش نمایند تا از غیر حساسیت زا بودن آن مطمئن شوند.

آیا عرق کردن باعث جوش و آکنه پوست بدن می گردد؟

انجام فعالیت های بدنی با تعرق بسیار همراه است و همین موضوع می تواند باعث جوش زدن پوست شما گردد. غدد عرق بدن در نزدیکی فولیکول های مو قرار دارند و وقتی عرق می کنید، سبوم پوست با آلودگی های روی آن ترکیب می گردد و منافذ صورت را مسدود می نماید.

تعرق می تواند در شرایط خاص باعث ایجاد جوش و آکنه روی بدن هم گردد. جوش هایی که با عرق کردن به وجود می آیند اغلب در بخش هایی از بدن هستند که پارچه لباس برای یک مدت طولانی به آن چسبیده بوده است. در واقع، این نوع لباس ها می توانند باعث به وجود آمدن مسائل پوستی شوند.

برای مراقبت از پوست خود، سعی کنید از لباس های تنگ و پارچه های پلاستیکی استفاده نکنید. توصیه می گردد برای مقابله با جوش ها از شوینده های بدون سولفات و ملایم حاوی بتاهیدروکسی اسید و (بتاهیدروکسی اسید) و اسیدهای هیدروکسی (AHA) بهره ببرید.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، ورزش کردن فایده های بسیار زیادی برای بدن انسان، به ویژه، پوست دارد. شما می توانید با انجام روتین های مراقبت از پوست و رعایت نکات ذکر شده از به وجود آمدن مسائل پوستی مانند جوش و آکنه جلوگیری کنید.

منبع: Everyday Health, RENÉE ROULEAU

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 4 دی 1402 بروزرسانی: 4 دی 1402 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 26737

به "8 نکته مهم برای مراقبت از پوست در حین ورزش که باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته مهم برای مراقبت از پوست در حین ورزش که باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید