5 دقیقه استراحت در بین کار مفید است

به گزارش طفره، رعایت 5 دقیقه استراحت در ساعات کاری روزانه به برطرف خستگی و بهبود عملکرد کارمندان یاری می نماید.

5 دقیقه استراحت در بین کار مفید است

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، یک پژوهش علمی جدید در آمریکا نشان می دهد که کارمندان برای غلبه بر احساس خستگی احتیاج به وقفه های کوتاه در میان ساعات کاری روزانه دارند.

طبق گزارش روزنامه بریتانیایی دیلی میل تیمی از محققان دانشگاه کارولینای شمالی در ایالات متحده آمریکا دریافتند که یک استراحت کوتاه مدت پنج دقیقه ای در بهبود قدرت تمرکز و برطرف خستگی کارمندان موثر است.

محققان در یک نظرسنجی بین المللی دریافتند، کارمندانی که خسته به محل کار خود می آیند به تعداد استراحت های کوتاه مدت بیشتری احتیاج دارند. به این منظور، لازم است که در ساعات کاری برای چند دقیقه از کامپیوتر و میز کار خود دور شوند. این وقفه کوتاه چند دقیقه ای به آن ها یاری می نماید تا انرژی کافی بدست بیاورند و با روحیه بهتری به کار خود ادامه دهند.

فعالیت های پیشنهادی

محققان به کارمندان پیشنهاد می نمایند که برای آوردن یک فنجان قهوه یا به هدف آرامش، مدت کوتاهی در محیط کار حرکت نمایند تا ذهن خود را از خستگی کار روزانه پاک نمایند.

وقفه های کوچک می تواند شامل هر نوع فعالیتی باشد مثلا هنگامی که از خانه کار می کنید می توانید با کار هایی مانند خوردن غذای میان وعده، بازی با حیوان خانگی یا نوشیدن چای یا قهوه برای دقایقی به استراحت بپردازید تا خستگی شما از بین برود.

پروفسور سوفیا چو، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، می گوید: یک استراحت کوتاه 5 دقیقه ای اگر در زمان مناسب استفاده گردد، می تواند یک فرصت طلایی برای برطرف خستگی شما باشد.

در آمریکا و کره جنوبی

در یک مقاله تحقیقی که در مجله روانشناسی کاربردی منتشر شد، خانم چو و همکارانش دو تحقیق را برای کشف مزایای استراحت کوتاه انجام دادند. این پژوهش قبل از شیوع بیماری همه گیر Covid-19 که منجر به بسته شدن دفاتر و اداره ها شد، انجام گرفت.

اولین نظرسنجی بر روی 100 کارگر آمریکایی انجام گرفت که از آن ها خواسته شد دو پرسشنامه را یکی صبح و دیگری بعد از ظهر طی مدت 10 روز کاری پر نمایند.

پرسشنامه ها کیفیت خواب، میزان خستگی، مشارکت این کارگران در کار و تجارب عمومی محل کار خود در جریان روز کاری را آنالیز می کردند.

در پژوهش دوم 222 کارمند در کره جنوبی به سه پرسشنامه، یکی صبح، دومی پس از ناهار وسومی در آخر وقت کاری برای مدت پنج روز متوالی پاسخ دادند.

وقفه های کوتاه

نتایج این تحقیق نشان داد در روز هایی که کارگران خسته به محل کار می آمدند، تمایل بیشتری به استراحت های کوتاه مدت داشتند.

به همین دلیل محققان معتقد هستند که وقفه های کوتاه مدت به کارمندان و کارگران یاری می نماید تا سطح انرژی خود را حفظ و در محیط کار احساس بهتری داشته باشند.

پروفسور چو گفت: یک وقفه کوتاه به مدیریت منابع انرژی بدن در طول روز یاری می نماید. به ویژه در روز هایی که شخص خسته به نظر می رسد، وقفه های کوتاه بسیار مفید است.

نقش صاحبان مشاغل

تیم محققان دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه ایلینوی همچنین دریافتند که کارمندان تمایل بیشتری به استراحت کوتاه دارند و اگر احساس نمایند کارفرما به فکر سلامتی آن ها است، بهتر کار می نمایند.

پروفسور چو گفت: وقتی کارمندان فکر می نمایند که کارفرما به سلامتی آن ها اهمیت می دهد، در تصمیم گیری احساس قدرت بیشتری می نمایند.

وی اضافه کرد: این به نفع شرکت خواهد بود که مسئله استراحت کوتاه و مشخص زمان آن را به کارگران بسپارد تا آن ها بتوانند از زمان استراحت کوتاه استفاده بهتری نمایند و انرژی خود را به طور موثر مدیریت نمایند.

گوشی هوشمند و خوشبختی

نتایج این تحقیق نشان داد که استفاده از تلفن هوشمند توسط کارمندان نیز به عنوان یک وقفه کوتاه بخشی از استراحت در زمان کار به شمار می رود.

نتایج یک پژوهش که توسط محققان دانشگاه کانزاس در سال 2014 انجام شد، نشان داد افرادی که در طول روز با استفاده از تلفن هوشمند استراحت می کردند، در کار شادتر و بهره وری بیشتری داشتند.

بر اساس این تحقیق، بازی به مدت یک یا دو دقیقه با برنامه ای از تلفن هوشمند یا خواندن پیامی از حساب کاربری در شبکه های اجتماعی به کارمندان یاری می نماید تا از استرس و خستگی رها شوند.

محققان در کانزاس برنامه ای را نصب کردند که ده ها مورد استفاده از تلفن های هوشمند مردم را در ساعات کار می سنجد و در سرانجام هر روز از آن ها می خواهند که احساس خود را ثبت نمایند.

نتایج نشان داد که کارکنانی که با استفاده از تلفن هوشمند به استراحت می پرداختند، در سرانجام روز کاری خشنود تر بودند.

22 دقیقه از 8 ساعت

محقق سایول کیم، دانشجوی دکترای علوم روانشناسی، گفت: ارتباط با دوستان یا اعضای خانواده به وسیله تلفن هوشمند، یا یک بازی می تواند به کارمندان یاری کند از بعضی استرس های خود رها شوند و ذهن خود را بازیابی نمایند.

کیم گفت، تحقیقات نشان داده که کارمندان از 8 ساعت کار روزانه، حدود 22 دقیقه را صرف بازی با تلفن هوشمند می نمایند. او گفت اگر کارمند در طول روز کاری یک ساعت صرف بازی با تلفن هوشمند بکند، مطمئناً بر عملکرد شغلی وی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

جلوگیری از کاهش بهره وری

کیم در سرانجام تأکید کرد که یک وقفه کوتاه متناوب در طول روز کاری بسیار مهم است، زیرا داشتن تمرکز برای هشت ساعت متوالی سخت به نظر می رسد.

کیم اضافه کرد: کارگران و کارمندانی که معتقدند بدون وقفه های کوتاه استراحت، می توانند به کار خود ادامه دهند، بازدهی پایینی داشتند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 فروردین 1400 بروزرسانی: 21 فروردین 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 13482

به "5 دقیقه استراحت در بین کار مفید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 دقیقه استراحت در بین کار مفید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید