یزدانی، تیلور؛ به نام آقا تختی

به گزارش طفره، ما مخلص شما هستیم، ولی هیچ کس آقا تختی نمی گردد؛ این جمله را حسن یزدانی می گوید؛ سرش را خم می نماید و با صدای قاطعی که باورپذیر است می گوید هیچ کس آقا تختی نمی گردد. حسن یزدانی بدون ذره ای تردید، برترین آزادکار این روز ها و البته چند سال اخیر کشتی ایران است. علتش فقط فنی نیست، او فن را رد نموده و در دل مردم نشسته است. آن هایی که دوستش دارند و اتفاقا تعدادشان زیاد است، با شکست هایش اشک می ریزند و با بردهایش شیرینی پخش می نمایند. حسن کشتی را زندگی می نماید و شاید به همین علت است که به طرز خاصی در مقام مقایسه با دنیا پهلوان غلامرضا تختی قرار می گیرد.

یزدانی، تیلور؛ به نام آقا تختی

در تاریخ کشتی ایران کم پیش آمده که به غیر از جهان پهلوان، مردم بخواهند برای بودن کنار قهرمان و پهلوانشان روی تشک ریخته، با او عکس بگیرند یا اینکه او را روی دست بگذارند. بعد از غلامرضا، حسن یزدانی هم چنین حسی را تجربه نموده است. هنوز ویدئو های آن روز عجیب مرحله انتخابی کشتی آزاد تیم ملی فراموش نشده است. حسن که قهرمان شد، جمعیت به سویش هجوم برده و او را در آغوش کشیدند؛ نه یکی، دو نفر بلکه آن قدر زیاد که لحظه ای جای نگرانی هم به وجود آمد. با این حال، حسن، مرد پس زدن طرفدار و عاشق کشتی نیست. او می توانست درخواست محافظت بیشتری نموده یا برای ترک سالن، سرعت بیشتری به خرج دهد، ولی ماند و با طیب خاطر، حضورش در تیم ملی را با طرفدارانش جشن گرفت. بعد هم که همه از بی نظمی و آشفتگی سالن گلایه کردند، حسن با انتشار ویدئویی کوتاه، فقط از طرفدارانش تشکر و ابراز امیدواری کرد که بتواند دل آن ها را شاد کند.

بعد از جهان پهلوان، نوبت به حسن رسید تا مردم برای کنارش بودن، سر و دست بشکنند. با این حال، همان طور که حسن هم تأیید می نماید، تختی شدن و تختی ماندن کار ساده ای نیست. تختی فقط به خاطر کشتی تختی نشد؛ این موضوعی است که یزدانی هم به آن اشاره می نماید و می گوید: من کوچک تر از این هستم که در خصوص جهان پهلوان تختی صحبت کنم. اما آنچه ما از بزرگ تر ها و پیش کسوت ها شنیده ایم این بوده که جهان پهلوان تختی خصلت های پهلوانی، مردمداری، گذشت، مردانگی، مرام و معرفت را داشت، حامی مستضعفان و در کنار مردم بود. خصوصیاتی از این بزرگمرد می دانیم و سعی می کنیم که الگوبرداری کنیم و بتوانیم راه جهان پهلوان تختی را طی کنیم و نام جهان پهلوان تختی و پوریای، ولی را همواره زنده نگه داریم.

شاید از این حیث، حسن برای تبدیل شدن به جهان پهلوان تختی، مسیری سختی و طولانی پیش رو داشته باشد، ولی مشخصا حسن همین حالا فرصت دارد تا از لحاظ مدال آوری از غلامرضا تختی عبور کند. این یکی قطعا برای خودش افتخاری مثال زدنی است. دست کم موضوعی است که یزدانی می تواند تا سال ها به آن ببالد که رکورد مدال های جهانی و المپیک جهان پهلوان را شکسته است. غلامرضا تختی با کسب سه مدال المپیک و چهار مدال جهانی، با هفت مدال، یکی از پرافتخارترین کشتی گیران تاریخ ایران است. او یک مدال طلا و دو نقره در المپیک دارد و دو طلا و دو نقره در بازی های جهانی. مجموع مدال های ارزشمندش به عدد هفت رسید. این عدد را حسن یزدانی سال پیش با فزونی در فینال رقابت های قهرمانی جهان در نروژ به دست آورد. او حالا فقط به یک مدال دیگر احتیاج دارد تا از جهان پهلوان غلامرضا تختی، در کشتی آزاد عبور کند.

حسن یزدانی کارش را از سال 2015 با دریافت مدال نقره جهانی آغاز کرد. او در المپیک 2016 ریو مدال طلا گرفت، در مسابقات جهانی 2017 مدال طلای وزن خود را گرفت، در مسابقات جهانی 2018 دارنده مدال برنز وزن خود شد، در مسابقات جهانی 2019 مدال طلا به دست آورد، در المپیک 2020 توکیو مدال نقره وزن 86 کیلو را به دست آورد و در مسابقات جهانی 2021 با کسب مدال طلا از دیوید تیلور انتقام گرفت. این مورد آخر، یعنی کسب طلا در نروژ، برایش یک افتخار جالب هم رقم زد که مربوط به کسب متوالی مدال از رقابت های جهانی و المپیک است. در واقع حسن یزدانی از سال 2015 که در مسابقات جهانی لاس وگاس آمریکا پیروز به کسب مدال برنز جهان شد تا اسلو که در مسابقات جهانی نروژ به مدال طلای جهان رسید، هر ساله به صورت متوالی در هر رویداد جهانی یا المپیک پیروز به کسب مدال شده که از این بابت در کشتی و ورزش ایران رکورددار است. او در کنار سایر علاقه مندان به کشتی در ایران امیدوار است که فردا، آدینه، هشتمین مدال متوالی هم به دست بیاید و رنگش مثل دوره قبلی طلایی باشد.

در اندیشه دومین پیروزی برابر دیوید تیلور

حالا که حسن یزدانی از لحاظ مدال آوری می تواند جهان پهلوان تختی را پشت سر بگذارد، باید به تشک برگشت و رقابتش در بازی های جهانی بلگراد را که از امروز استارت می خورد، زیر ذره بین برد. واضح است که در وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد جهان، حسن و رقیب آمریکایی اش یعنی دیوید تیلور، یک سروگردن از بقیه بالاتر هستند. هنوز مسابقات آغاز نشده، مدال طلا برای این دو نفر که بسیاری احتمال داده اند حسن یزدانی باشد، کنار گذاشته شده است. به غیر از مدال طلا، حسن انگیزه های شخصی در رقابت با تیلور آمریکایی دارد. او در چهار تقابل قبلی، فقط یک بار برنده شده و سه بار دیگر را مغلوب از تشک خارج شده است. نکته درخور توجه اینکه از سال 2017 تا الان، مدال طلای جهانی یا المپیک در وزن 86 کیلوگرم یا به وسیله حسن یزدانی به دست آمده یا به وسیله دیوید تیلور. یزدانی در سال های 2017، 2019 و 2021 عناوین جهانی را به دست آورد، در حالی که تیلور در سال 2018 طلای جهان و طلای المپیک 2021 را به دست آورده است. شاید به همین علت است که از جدال این دو نفر به عنوان بزرگ ترین جدال ممکن در جهانی این روز های کشتی یاد می گردد. البته همان طور که در بالا عنوان شد، در جدال های روبه رو شرایط تیلور بهتر است. این کشتی گیر آمریکایی برنده سه رقابت مقابل یزدانی شد و در جام جهانی 2017، قهرمانی جهان 2018 و المپیک توکیو برابر پلنگ ایرانی پیروز شد.

این پیروزی ها در حالی رقم خورد که تیلور هر بار که برنده شد، با اختلاف ناچیزی چنین موردی را رقم زد؛ در هر سه برد تیلور، یزدانی در تایم اول فزونی داشت، ولی تیلور توانست در تایم دوم برنده گردد. تیلور به وضوح از سرعت خود برای غلبه بر یزدانی استفاده کرد تا در سه مسابقه اول پیروز گردد.

یزدانی، ولی سال گذشته پایان در فینال جهانی 2021 انتقام خود را گرفت و با نتیجه 6 بر 2 تیلور را شکست داد. در آن مسابقه یزدانی در وقت استراحت با نتیجه 2 بر صفر پیش افتاد و برای اولین بار در سری مسابقات خود توانست در وقت دوم از تیلور پیشی بگیرد. اتفاقا همان نتیجه و شیوه مدیریت مسابقه از سوی حسن یزدانی باعث شده تا بسیاری از یافتن فرمول قهرمانی به وسیله حسن سخن بگویند و از همین حالا، طلای مسابقات قهرمانی جهان در بلگراد را هم برای یزدانی کنار بگذارند.

منبع: فرارو
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 22220

به "یزدانی، تیلور؛ به نام آقا تختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یزدانی، تیلور؛ به نام آقا تختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید