کاوشگر چین وارد مدار زمین شد

به گزارش طفره، سازمان ملی فضایی چین از ورود پیروز کاوشگر چانگ ئه -5 به مدار ماه اطلاع داد و اظهار داشت: این کاوشگر در حال تکمیل مرحله مهم ماموریت خود برای جمع آوری نمونه های سنگ ها و خاک ماه و انتقال آنها به زمین است.

کاوشگر چین وارد مدار زمین شد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، این کاوشگر پس از 112 ساعت پرواز از زمین، در ساعت 8:58 دقیقه بعد از ظهرشنبه به وقت محلی زمانی که 400 کیلومتر از سطح ماه فاصله داشت، موتور خود را روشن و پس از حدود 17 دقیقه آن را خاموش کرد.

بر اساس اطلاعات مرکز کنترل این کاوشگر، چانگ ئه -5، بدون هیچ گونه حادثه ای ترمز کرد و با پیروزیت وارد مدار ماه شده است.

چانگ ئه -5 که متشکل از یک مدارگرد، یک سطح نشین، یک بالابرنده و یک بازگشت کننده است، در حین انتقال به (مدار) زمین- ماه، دو اصلاح مداری انجام داده و به اهداف مورد انتظار خود رسیده است.

پس از آن، ارتفاع و شیب مدار خود را به دور ماه تنظیم می نماید و سپس در زمان مناسب ترکیب سطح نشین - بالابرنده این کاوشگر از ترکیب مدارگرد-بازگشتگر جدا می شوند و یک فرود نرم در سمت نزدیک ماه انجام می دهد و طبق برنامه ریزی اجرا شده، نمونه گیری اتوماتیک را انجام می دهد.

هدف کاوشگر چانگ ئه -5 که به نام الهه ماه باستانی چینی نام گذاری شده است، بازگرداندن 2 کیلوگرم (4،1 پوند) از نمونه سنگ های کره ماه از یک منطقه بازدید نشده در یک دشت عظیم گدازه معروف اقیانوس طوفان ها است.

متخصصان درباره اهمیت تحقیق روی خاک کره ماه می گویند آنالیز نمونه های خاک کره ماه که توسط این کاوشگر جمع آوری می گردد، برای آشنایی با تاریخ خاک کره ماه و حتی فعالیت های خورشید یاری زیادی خواهد نمود.

اگر چین در این مأموریت پیروز گردد، این پیروزیت در تاریخ این کشور ثبت می گردد. بشر از سال 1976 که اتحاد جماهیر شوروی سابق در مأموریت رباتیک خود به ماه (Luna 24) مقداری از خاک کره ماه را به زمین منتقل کرد، تا به امروز هیچ ماده ای را از ماه به زمین منتقل نکرده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 دی 1399 بروزرسانی: 9 دی 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 11887

به "کاوشگر چین وارد مدار زمین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر چین وارد مدار زمین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید