چگونه چند وام مسکن بگیریم؟

به گزارش طفره، تهران (پانا) - در حال حاضر سقف وام مسکن 480 میلیون تومان برای تهرانی ها است اما آیا می توان هم زمان دو یا چند وام مسکن دریافت کرد؟

چگونه چند وام مسکن بگیریم؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، امکان دریافت دو و یا چند وام هم زمان مسکن بنا به شرایطی وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته می گردد.

در ابتدا باید گفت که وام خرید مسکن را به طور تخصصی می توان از بانک مسکن و به تازگی بانک ملی دریافت کرد ولی بانک های دیگر وامی تحت عنوان وام جعاله یا وام تعمیرات را به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می نمایند که رقم آن در برخی بانک ها گاهی تا 200 میلیون تومان هم می رسد اما در مجموع وامی تحت عنوان وام خرید مسکن را تنها بانک مسکن و بانک ملی پرداخت می نمایند. علاوه بر این وام جعاله هم تا سقف 80 میلیون تومان در بانک مسکن پرداخت می گردد.

بانک مسکن وام مسکن را به دو صورت پرداخت می نماید: وام مسکن یکم و وام اوراق.

در نوع اول، وام مسکن یکم به کسانی تعلق می گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می نمایند. برای دریافت وام خرید مسکن خانه اولی ها طبیعتا متقاضیان پیش از هرچیز باید در بانک مسکن سپرده گذاری نمایند.

نوع دوم تسهیلاتی است که می توان بدون نوبت در صف و با پرداخت مبلغی وام را خرید.

در حال حاضر سقف دریافت وام مسکن در تهران 480میلیون تومان برای زوجین و 280 میلیون تومان برای مجردهاست. در مراکز استان ها وشهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت سقف وام برای زوجین 320 میلیون تومان و 160 میلیون تومان برای مجردها است و سقف وامی که به مجردها و زوجین سایر شهرها پرداخت می گردد، به ترتیب 120 و 240 میلیون تومان است و افراد نمی توانند برای یک خانه بیشتر از سقف معین شده، وام بگیرند.

در این شرایط اگر کسی قبلا وام کمتری روی سند خانه خود دریافت نموده است، می تواند میزان وام خود را با استفاده از خرید اوراق وام تا سقف تسهیلات افزایش دهد. به عنوان مثال اگر زوجی در تهران قبلا روی خانه خود 240 میلیون تومان وام گرفته بودند می توانند درخواست 240 میلیون تومان وام دیگر را روی همان خانه داشته باشند تا میزان وام به سقف 480 میلیون تومان برسد.

با این شرایط چگونه می گردد دو یا چند وام مسکن گرفت؟ افراد می توانند در صورت خرید دو یا چندخانه روی هرکدام وام جداگانه بگیرند. البته این قاعده برای وام جعاله یا وام تعمیرات صدق نمی نماید و افراد روی یک خانه می توانند چند بار وام جعاله دریافت نمایند. البته مشروط بر اینکه قسط وام اول تمام شده باشد و متقاضی وام قبلی را به صورت کامل تسویه نموده باشد.

دریافت دو وام با یک سند

همزمان با ارائه تسهیلات در بانک مسکن، بانک ملی هم تسهیلات خرید مسکن پرداخت می نماید اما آیا می توان همزمان از تسهیلات بانک مسکن و بانک ملی برای خرید خانه استفاده کرد؟

پاسخ به سوال این است که بانک ها معمولا قبول نمی نمایند که راهن دوم باشند مگر برای کارمند خودشان. یعنی برای مثال وقتی شما از بانک مسکن وام می گیرید سندتان را به بانک مسکن می سپارید در این حالت معمولا بانک ملی قبول نمی نماید که روی همان سند باز به شما وام دهد. چون در این حالت برای دریافت طلبش در الویت دوم قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 17163

به "چگونه چند وام مسکن بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه چند وام مسکن بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید