پشت پرده سفر هیأت عمانی به یمن چه بود؟

به گزارش طفره، ایرنا نوشت:یک هیئت عالی رتبه عمان روز شنبه پنجم ژوئن 2021 در سفری که به طورر دقیق معین نیست با چه هدفی اجرا شده است، وارد صنعا مرکز یمن شد.

پشت پرده سفر هیأت عمانی به یمن چه بود؟

با تور عمان ارزان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط عمان آشنا شوید.

عمان ماه هاست که نقش مهمی در انتها دادن به درگیری های یمن و دستیابی به یک راه چاره سیاسی در این کشور دارد.

از زمان جنگ عربستان علیه یمن در سال 2015 تا به امروز، عمان بی طرف و عدم شرکت در ائتلاف عربی علیه یمن به سرکردگی عربستان را ترجیح داد و حتی کوشش کرد تا مرزها و اراضی خود را بدون استثناء به روی همه یمنی ها از جمله انصارالله باز کند.

سفر هیئت بلندپایه عمان که یک هیئت مذاکره کننده یمنی آن را همراهی می نماید، اولین سفر یک هیئت عمانی به صنعاء از ابتدای تجاوزات ائتلاف سعودی علیه یمن در سال 2015 محسوب می گردد.

همزمان، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن که سال ها مقیم مسقط است، با یک ففرایند هواپیمای ویژه نیروی هوایی عمان وارد صنعاء شد.

او گفت: هیئت عمانی برای آنالیز اوضاع یمن بر اساس اصل همجواری و منافع مشترک وارد صنعاء شده و این سفر در چارچوب پیشبرد عملیات هماهنگی در زمینه اوضاع بشردوستانه و فرآیند صلح انجام شده است.

وی ادامه داد: به منظور ادامه کوشش های انجام شده در عمان برای حل سیاسی بحران یمن و آنالیز مسایل مربوط به این کشور در سطح ملی و منطقه ای امروز در صنعاء گرد هم آمده ایم.

به موازات ورود هیئت عمانی به صنعاء، شیخ احمد ناصر محمد الصباح وزیر امور خارجه کویت هم وارد ریاض شد و وزیر خارجه دولت مستعفی یمن هم در میان تحرکات دیپلماتیک گسترده برای حل بحران یمن وارد مسقط شد. روز بعد از این سفر هم وزرای خارجه عمان و آمریکا درباره بحران یمن با یکدیگر گفت وگو نموده و دو طرف بر اهمیت کوشش های فشرده برای دستیابی به راه چارهی برای توقف جنگ و درگیری و فراهم کردن زمینه برای ورود یاری های بشردوستانه تأکید کردند.

از سوی دیگر، آن کریستن لیندا وزیر خارجه سوئد چهارشنبه گذشته با هیئت مذاکرات صلح یمن، در شهر مسقط گفت وگو کرد و پس از سفر به ریاض و یمن در چارچوب کوشش های بین ا لمللی برای آنالیز راه های آتش بس و شروع مذاکرات سیاسی با مسئولان عمانی ملاقات کرد.

همه این تحرکات نشان دهنده وجود تفاهم یا پیشرفت فرایند مذاکرات مسقط برای پیشبرد فرآیند صلح یمن و آنالیز اوضاع انسانی و انتها دادن به درگیری های مأرب است.

در مجموع اینکه یمنی ها به حل سیاسی احتمالی بحران کشورشان خوش بین نیستند و اظهارات مسئولان صنعاء حاکی از آن است که آنها به آمریکا حتی اگر میانجی جدی برای حل بحران باشد، اعتمادی ندارند.

بعضی از ناظران همز معتقدند که این سفر هیئت عمانی با هدف افتتاح فرودگاه بین المللی صنعاء و ازسرگیری پروازهای این فرودگاه محاصره شده انجام شده است که این موضوع نشانگر یک نوع اعتراف غیر علنی عمان به اقتدار و قدرت صنعاء است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 8 مرداد 1400 بروزرسانی: 8 مرداد 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 15146

به "پشت پرده سفر هیأت عمانی به یمن چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده سفر هیأت عمانی به یمن چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید