ویروس جدید کرونا به مرور بی خطر می گردد؟

به گزارش طفره، این چهار ویروس در مناطق مختلف دنیا شیوع یافته و به طور عمده بچه ها بین سه تا پنج سال را مبتلا نموده اند. در این نمونه ها، مانند نمونه کووید19 در مبتلایان این گروه سنی آثار حاد بیماری به ندرت مشاهده شده و میزان مرگ و میر بسیار ناچیز بوده است.

ویروس جدید کرونا به مرور بی خطر می گردد؟

عاقبت بحران کرونا چه خواهد بود و جهش های ویروس چه پیامدی دارد؟ این ها پرسش هایی هستند که نگرانی ها را افزایش می دهند. گروهی از پژوهشگران آمریکا معتقدند ویروس جدید کرونا در بلندمدت کم خطر خواهد شد.

اختلال ها در جریان واکسیناسیون کرونا و پیدا شدن گونه های جهش یافته ویروس نگرانی ها نسبت به آینده را افزایش داده است. هنوز کسی نمی داند ویروس سارس کوو2 (Sars-CoV-2) که عامل ابتلا به بیماری کووید19 است چه تعداد دیگری را در دنیا مبتلا می نماید و چقدر قربانی می گیرد.

نتیجه پژوهش گروهی از دانشمندان دانشگاه اموری آتلانتا که به تازگی منتشر شده تا حدود زیادی نگرانی ها را کاهش می دهد و آینده بحران کرونا را روشن تر از آنچه بسیاری گمان می نمایند ترسیم می نماید.

شبکه خبری ان تی وی (ntv) روز آدینه 15 ژانویه با استناد به این گزارش که نتایج آن در مجله Science منتشر شده، می گوید ویروس جدید کرونا به مرور به ویروسی کم خطر تبدیل می گردد که فقط در بعضی مناطق شیوع پیدا می نماید.

ویروس غیرکشنده، واکسن نالازم؟

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی پروفسور جنی لاوین با استفاده از یک مدل محاسباتی با بهره دریافت از داده های مربوط به ویروس های شناخته شده از خانواده کرونا به این نتیجه رسیده اند که ویروس جدید در بلندمدت به یک ویروس غیرکشنده تبدیل خواهد شد.

پژوهشگران از این یک گام هم فراتر رفته و پیش بینی می نمایند که در آینده نیازی به واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید19 نباشد. محققان دانشگاه اموری آتلانتا برای آنالیز های خود داده های مربوط به چگونگی شیوع و ایمنی در برابر چهار ویروس از خانواده کرونا را آنالیز نموده اند که پیش از این شناخته شده اند.

این چهار ویروس در مناطق مختلف دنیا شیوع یافته و به طور عمده بچه ها بین سه تا پنج سال را مبتلا نموده اند. در این نمونه ها، مانند نمونه کووید19 در مبتلایان این گروه سنی آثار حاد بیماری به ندرت مشاهده شده و میزان مرگ و میر بسیار ناچیز بوده است.

دوران ایمنی کوتاه مدت

داده های موجود نشان می دهند که در خصوص چهار ویروس شناخته شده خانواده کرونا، مصونیت پس از ابتلا و بهبودی فقط برای یک دوره کوتاه به طور کامل وجود داشته است.

به عنوان نمونه در گزارشی مربوط به سال 2009 آمده است که مبتلایان به ویروس کرونای موسوم به 229E یک سال پس از بهبودی ممکن است دوباره مبتلا شوند، زیرا پادتن های ساخته شده در بدن برای مقابله با ویروس پس از این مدت دیگر کارآمد نیستند.

پژوهشگران معتقدند در خصوص مبتلایان به ویروس جدید سارس کوو2 هم شرایط مشابهی قابل مشاهده است. در عین حال آنالیز های سال 2009 نشان می دهند که در ابتلای جدید بهبودیافتگان، شدت بیماری بسیار کاهش یافته است.

بر همین اساس تیم محققان به سرپرستی جنی لاوین از این حرکت می نمایند که مبتلایان به ویروس جدید کرونا پس از بهبودی در تمام عمر تا حدودی ایمن می شوند که در صورت ابتلای مجدد می تواند افزایش هم پیدا کند.

احتمال تبدیل کرونای جدید به یک ویروس بومی

با توجه به این داده ها و اطلاعات دیگری که از فرایند شیوع نمونه های قبلی کرونا وجود دارد، پروفسور لاوین و همکارانش نتیجه می گیرند که ویروس جدید کرونا هم در ادامه به ویروسی بومی تبدیل خواهد شد.

به این ترتیب این احتمال وجود دارد که ویروس جدید کرونا در بلندمدت مانند یک سرماخوردگی عادی بروز نمایند و میزان کشندگی آن حتی از آنفلونزا کمتر باشد. تا کنون درباره میزان ماندگاری ایمنی ناشی از ابتلا یا واکسینه شدن در برابر بیماری کووید19 پژوهش های کمی صورت گرفته و اطلاعات کمی در دست است.

وزارت بهداشت بریتانیا روز گذشته نتیجه پژوهشی را منتشر کرد که مطابق آن خطر ابتلای مجدد به بیماری کووید19 تا پنج ماه پس از بهبودی بسیار ناچیز است.

منبع: دویچه وله

منبع: فرادید
انتشار: 28 بهمن 1399 بروزرسانی: 28 بهمن 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 12607

به "ویروس جدید کرونا به مرور بی خطر می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس جدید کرونا به مرور بی خطر می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید