استادیوم ها نیازمند تحول در مهندسی

به گزارش طفره، به بهانه بازگشت دوباره تماشاگران به استادیوم ها (طبق تأکید ریاست جمهوری) ضروری است بحثی پیش کشیده گردد که در راستای افزایش تماشاگران فوتبال و متعاقب آن درآمدزایی باشگاه ها اثر بسیار شگرفی خواهد گذاشت. گرچه تأکید شده در قدم اول تعداد محدودی از تماشاگران به استادیوم ها بروند اما در درازمدت و با عادی شدن شرایط و عبور از بحران کرونا، لیگ برتر فوتبال ایران باید به سمت میزبانی از تماشاگران بیشتر حرکت نموده و بار دیگر به همان شکل و شمایل سابق به فعالیت خود ادامه دهد، چرا که این حضور از لحاظ مالی می تواند حیات باشگاه ها را نیز تأمین کند.

استادیوم ها نیازمند تحول در مهندسی

آنچه مسلم است در سال های حیات لیگ حرفه ای، بلیت فروشی در لیگ برتر فوتبال ایران هزینه های ناچیزی از باشگاه ها را تأمین نموده و بخش عمده مخارج به وسیله یاری های دولتی و گاه یاری های سازمان لیگ تأمین شده است. بخشی از این ماجرا ارتباط مستقیم دارد با بی میلی تماشاگران برای ورود به استادیوم هایی که هرگز برای شان مجذوب نمایندهیت ایجاد نمی کند و سال ها با همان شکل و شمایل قدیمی پذیرای شان بوده؛ جای دوری نرویم.

همین استادیوم آزادی مثالی روشن است برای اثبات این دلسردی. استادیوم آزادی از سال تأسیس تا به امروز هیچ گاه به شکلی مجذوب نماینده و امروزی تجهیز نشده و ساختار و مهندسی آن و نوع امکاناتی که در داخل استادیوم به کار گرفته می گردد تفاوت آنچنانی با گذشته های دور ندارد، در حالی که اگر همین بنای ماندگار با مهندسی امروز تجهیز گردد و امکانات استانداردی در دل خود جای دهد، تماشاگران بیشتری اقدام به خرید بلیت می نمایند و علاوه بر نتایج مطلوب مالی، مجذوب نمایندهیت رقابت های داخلی نیز بالا می رود.

ویژگی های استادیوم های ورزشی در کشش و ایجاد مجذوب نمایندهیت میان علاقه مندان به تماشای فوتبال نقشی انکار ناپذیر دارد. در این میان زیبایی تجهیزات، فضای ایده آل، دسترسی مناسب و ارزان به استادیوم، تمیزی سرویس های بهداشتی، راحتی جایگاه ها، کیفیت اسکوربورد، خدمات مناسب غذایی و استفاده از کترینگ های باکیفیت و بسیاری از این دست مؤلفه ها تأثیر بسزایی در گرایش علاقه مندان به فوتبال به حضور در استادیوم ها خواهد داشت که مسئولان برگزاری بازی های لیگ برتر و باشگاه ها باید توجه ویژه ای به آن داشته باشند.

در سال های منتهی به شیوع ویروس کرونا استقبال تماشاگران از بازی های داخلی افت محسوسی داشت و به جز بعضی بازی های خاص تماشاگران آنچنانی برای ورود به استادیوم بلیت تهیه نمی کردند که این واکنش خود بیانگر بی میلی تماشاگران به حضور در استادیوم ها بود. حال شاید در برهه ای گرانی بلیت نیز با اعتراض دسته جمعی طرفداران رو به رو بود اما شاید این مورد کمترین سهم را در استقبال طرفداران از بازی های داخلی ایفا می کرد، بنابراین نباید کاهش حضور تماشاگران در استادیوم ها را تنها به موضوع کرونا ارتباط داد و متولیان برگزاری رقابت های فوتبال در کنار موارد متعددی که در برگزاری لیگ برتر در نظر می گیرند باید با زمانبندی مناسب در این راستا نیز اقداماتی اساسی را انجام دهند تا استادیوم ها به شکل آبرومندی تجهیز گردد.

در 10سال اخیر استادیوم های مدرنی در ایران پدید آمد که جاذبه های مطلوبی دارد اما این اندازه، برای حجم بزرگی از انتظارات و علاقه مندی ها کافی نیست و باشگاه ها به همراه سازمان لیگ باید تدابیری بیندیشند که انقلاب بزرگی در شکل و شمایل استادیوم ها در ایران ایجاد گردد. مدیران و بازاریابان باشگاه ها نیز برای افزایش این سرمایه بزرگ و بهره برداری از این ظرفیت و بهبود برنامه های مالی شان باید این مورد را جدی بگیرند تا استادیوم های ایران تماشاگران بیشتری را در دل خود جای دهند و خود نیز در نهایت نفع بزرگ مالی از این حضور ببرند.

* روزنامه نگار

منبع: ایران ورزشی

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 19495

به "استادیوم ها نیازمند تحول در مهندسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استادیوم ها نیازمند تحول در مهندسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید