نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟

به گزارش طفره، محمد حسین شجاع مرادی فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در مصاحبه با رادیو سلامت گفت: مثانه انسان حجم مشخصی از ادرار را می تواند در خود جای دهد و به تدریج که پر می گردد، پیغامی را به اعصاب و مغز می رساند که باید منقبض گردد، و اینجاست که فرد حسِ اولیه ادرار را پیدا می نمایند و اگر بیمار ادرار نکند، فشار بیشتر و بالاتر می رود و مثانه منقبض تر می گردد.

نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟

وی ادامه داد: به خاطر همین اگر به سیگنال های بدن، اعتنا نکنیم، به کلیه ها منتقل می گردد و برای کلیه مسائلی را ایجاد می نماید و از همه مهم تر خطر عفونت ایجاد می گردد. جریان طبیعی ادرار برای جلوگیری از عفونت ضروری است تا محیط مناسب برای رشد میکروب ها نباشد هر چی ادرار بیشتر نگه داشته گردد عفونت ادراری نیز بیشتر می گردد.

شجاع مرادی با تاکید بر اینکه از نگه داشتن ادرار تا حد امکان باید جلوگیری گردد، بیان نمود: افرادی که آب کمتری مصرف می نمایند، هم خطر سنگ کلیه را بیشتر می نمایند و در درازمدت باعث اختلال در هماهنگی اعصابِ مثابه می گردد.

وی در پاسخ به این پرسش که زمان خاصی می گردد برای برای دفع ادرار در نظر گرفت؟ گفت: ادراری که در بدن افراد فراوری می گردد، به حجم مایعات مثل آب و ... بستگی دارد. از این رو، افرادی که مایعات بیشتری مصرف می نمایند، بیشتر احتیاج به دفع ادرار دارند؛ اما بیشتر از شش یا هفت بار احتیاج غیرطبیعی در نظر گرفته می گردد که البته دلایل مختلفی دارد. در طول شب هم بیشتر از یک الی دو بار غیرطبیعی در نظر گرفته می گردد.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری ادامه داد: افرادی که در شب هنگام خواب به دفع ادرار احتیاج پیدا می نمایند بیشتر از یکی الی دو بار غیرطبیعی است و دلیل های مختلفی مثل بزرگی پروستات در آقایان و مصرف مایعات قبل از خواب، رژیم پر نمک، کیفیت خواب، استرس و... دارد. خود بیدار شدن از خواب برای برطرف ادرار طبعات زیادی دارد، چراکه باعث خواب آلودگی فرد و بهم خوردن فشارخون و خواب طبیعی فرد می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که در چه مواقعی باید به آلارم احتیاج به دفع ادرار اقدام کنیم؟ ادامه داد: آلارم اول که زده شده است باید به دفع ادرار اقدام کنیم، آلارم های دوم و سوم فشار بالاتر می گردد و هماهنگی عضلات و اعصاب مثانه از بین می رود و در درازمدت مسائل زیادی را ایجاد می نماید درصورت امکان در اولین آلارم باید این احتیاج را برطرف کرد.

شجاع مرادی در ادامه بیان نمود: بچه ها چهار و پنج ساله که خیلی دستشویی را نگه می دارند می تواند مشکل زا باشد، مخصوصا در دختران، که می تواند زمینه ساز عفونت ادراری یا برگشت ادرار در کلیه ها گردد؛ بنابراین باید سریعا تخلیه ادرار انجام گردد.

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در انتها گفت: نگه داشتن ادرار عوارض دارد، اما به شدت خیلی زیادی شاید بروز پیدا نمی نماید و در مدت کوتاه اگر درد شدیدی در مثانه ایجاد شد باید به دکتر مراجعه نمایند. با نگه داشتن دستشویی، جداره مثانه بزرگ می گردد و منقبض تر می گردد و فشار زیادی وارد و ادرار، بیشتر می گردد از این رو، اکیدا توصیه می گردد که این کار را انجام ندهید.

منبع: همشهری

منبع: فرارو
انتشار: 16 اسفند 1401 بروزرسانی: 16 اسفند 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 24612

به "نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگه داشتن ادرار چه عوارضی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید