نوسان جزئی قیمت مرغ در بازار، نرخ مرغ به 12 هزار و 300 تومان رسید

به گزارش طفره، عضو کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده 8 هزار و 550 تومان و مرغ گرم 12 هزار و 300 تومان است.

نوسان جزئی قیمت مرغ در بازار، نرخ مرغ به 12 هزار و 300 تومان رسید

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت وگو با خبرنگار، از افزایش 100 تومانی نرخ مرغ در بازار اطلاع داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 8 هزار و 550 تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها 12 هزار و 300 تومان است.

وی افزایش 7 تا 8 درصدی قیمت مرغ در بازار را طبیعی دانست و اضافه نمود: نوسان 7 تا 8 درصدی قیمت مرغ به میزان تقاضا در روز های مختلف بستگی دارد و افزایش بالای 10 درصد را معنادار دانست.

چهار آیین قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را 9 هزار و 700 تا 10 هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را 14 هزار تومان گفت و گفت: با توجه به شرایط کنونی بازار مرغداران در فروش هر کیلو مرغ یک هزار و 500 تا یک هزار و 600 تومان متضرر هستند.

این مقام مسئول قیمت مرغ در روز های آینده را پیش بینی کرد و اضافه نمود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا در واحد های مرغداری پیش بینی می گردد که ثبات قیمت مرغ در بازار ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ نداریم، اعلام کرد: بنابر برنامه ریزی اجرا شده در ماه گذشته، 120 میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد های مرغداری اجرا شده است که پیش بینی می گردد این میزان در دی به 125 میلیون قطعه برسد.

چهار آیین متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را 2 هزار و 900 تومان گفت و گفت: با توجه به آنکه پیک جوجه ریزی برای تنظیم بازار شب عید از 10 بهمن شروع می گردد، برآورد ها حاکی از آن است که قیمت جوجه تا 10 بهمن نوسانی نداشته باشد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ اضافه نمود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می گردد که قیمت مرغ تا 15 اسفند تنها با نوسان 3 تا 5 درصدی در بازار روبرو گردد و از آن موقع به بعد به سبب ازدیاد تقاضا قیمت مرغ به بالای 14 تا 15 هزار تومان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه احتیاجی به واردات گوشت مرغ نداریم اعلام کرد: با توجه به پتانسیل بالای فراوری، کمبودی در عرضه مرغ در ایام خاتمهی سال وجود ندارد که بخواهیم بخشی از احتیاج بازار را به وسیله واردات تامین کنیم، ضمن آنکه واردات گوشت مرغ بر خلاف قانون و به معنای تقدیم کردن 25 درصد ارزش اضافه نموده صنعت به فراورینمایندگان خارجی است.

به گفته چهار آیین، اگر قیمت جوجه یکروزه و سایر نهاده های فراوری اعم از ذرت، کنجاله سویا، ریزمغذی ها، واکسن و دارو به طور نامتعارف در اسفند افزایش یابد، بدون تردید بر نرخ تمام شده فراوری تاثیر می گذارد، ضمن آنکه آثار گرانی بنزین چند ماه بعد خود را بر بازار نشان می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت نهاده های دامی از ثبات نسبی در بازار برخودار است، اعلام کرد: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بازار آزاد یک هزار و 700 تا یک هزار و 750 تومان و کنجاله سویا 2 هزار و 450 تومان است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با انتقاد از استمرار نوسان قیمت ریزمغذی ها در بازار اعلام کرد: علی رغم واردات ریزمغذی، واکسن و مکمل ها با ارز 4200 تومانی، اما نوسان قیمت این اقلام در بازار همچنان ادامه دارد به طوریکه نسبت به ابتدای سال بیش از 4 برابر رشد داشته است.

وی درباره آخرین شرایط خرید تضمینی مرغ گفت: اگرچه بار ها اعلام نموده ایم خرید تضمینی تا زمانیکه از مرغداران صورت نگیرد، دردی از مرغداران دوا نخواهد کرد، اما طی یک ماه گذشته خرید تضمینی مرغ در حال اجرا است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر روزانه یک هزار تن مرغ از سطح بازار جمع آوری گردد، به سبب شوک وارده قیمت به نفع مرغداران افزایش می یابد، این در حالی است که هم اکنون میزان خرید روزانه به 100 تن نمی رسد.

به گفته چهار آیین، علی رغم شروع خرید تضمینی مرغ طی یک ماه گذشته، اما تا به امروز مرغداران از حاشیه زیان خارج نشدند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه خرید مرغ منجمد با نرخ 13 هزار تومان برای فراورینماینده مقرون به صرفه نیست اعلام کرد: با توجه به آنکه متوسط قیمت تمام شده هر کیلو مرغ منجمد 14 هزار تومان است از این رو مرغداران در عرضه هر کیلو مرغ منجمد به پشتیبانی یک هزار و 500 تومان متضرر می شوند.

وی ادامه داد: حذف واسطه های غیر ضرور به دلیل عدم ایجاد ارزش اضافه نموده بر کالا و به منظور کاهش نگرانی فراورینمایندگان امری ضروری به شمار می رود چرا که آن ها علی رغم عدم پرداخت مالیات و مکان تعیین سود های هنگفتی به جیب می زنند، در حالی که با عرضه نهاده های دامی، واکسن و مکمل ها در بازارگاه های نهاده های کشاورزی دیگر بهانه ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

چهارآیین درباره آخرین شرایط صادرات مرغ اضافه نمود: اگرچه صادرات مرغ به ظاهر در حال اجرا است، اما اخذ تعرفه 5 هزار تومانی صادرات منجر به بی ثباتی صادرات شده است.

به گفته وی، با وجود راه های متعدد زمین و گسترده بودن مرز ها به سمت کشور های ترکیه، افغانستان و عراق و نبود کنترل و نظارت کافی قاچاق مرغ در حال اجرا است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در خاتمه با تأکید بر کاهش تعرفه و عوارض صادراتی به منظور خاتمه دادن به موضوع قاچاق مرغ توضیح داد: با وجود پتانسیل بالای فراوری در صنعت مرغداری مسئولان امر باید از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه مبنی بر ممنوعیت ها و افزایش تعرفه ها اجتناب نمایند تا با به کارگیری حداکثری ظرفیت فراوری بتوانیم ارزآوری قابل توجهی از ناحیه صادرات داشته باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 7051

به "نوسان جزئی قیمت مرغ در بازار، نرخ مرغ به 12 هزار و 300 تومان رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوسان جزئی قیمت مرغ در بازار، نرخ مرغ به 12 هزار و 300 تومان رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید