نمایش یک تکه کوچک از گنج بزرگ ناسا، عکس

به گزارش طفره، ایسنا نوشت: ناسا قطعه ای از سیارک بنو را که به وسیله ماموریت اسیریس-رکس به زمین آورده شده است، در موزه اسمیتسونیان به نمایش گذاشته است.

نمایش یک تکه کوچک از گنج بزرگ ناسا، عکس

یک سنگ کوچک از یک سیارک دور در معرض دید عموم گذاشته شده است. موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان در واشنگتن، اولین نمونه از سیارک بنو(Bennu) را به نمایش گذاشت. این سیارک باستانی و بالقوه خطرناک برای زمین به وسیله ماموریت اسیریس-رکس(OSIRIS-Rex) ناسا مورد بازدید و آنالیز نهاده شد و از آن نمونه برداری و به زمین آورده شد.

این نمایش به وسیله بیل نلسون مدیر ناسا و دیگر مقامات آژانس فضایی آمریکا و موزه اسمیتسونیان شروع شد.

  • هدیه خارق العاده یک طرفدار به ایلان ماسک/ عجیب ترین تسلای دنیا/ عکس

  • شاهکار تازه تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ناسا

  • قدیمی ترین و عجیب ترین هرم دنیا/ در مصر دنبالش نگردید/ عکس

  • داخل هواپیمای مسافربری در آینده این شکلی می گردد/ عکس

تحویل این نمونه ها به زمین، نقطه اوج سفری طولانی و جسورانه به وسیله فضاپیمای اسیریس-رکس بود که نمونه های خاک و سنگ سطح سیارک بنو را در سال 2020 جمع آوری کرد و در تاریه 24 سپتامبر 2023 به زمین آورد.

بیل نلسون این را یک لحظه تاریخی برای علم و اکتشاف دانست، چرا که به گفته وی، ما شاهد اولین باری هستیم که قطعه ای از یک سیارک برای مطالعه به سیاره ما آورده می گردد.

این تکه سنگ که به نمایش درآمده، حدود 143 میلی گرم وزن دارد و قطر آن تقریباً هشت میلی متر است و در یک بطری فولادی ضد زنگ پر از گاز نیتروژن خالص نهاده شده تا شرایط بکر آن حفظ گردد.

این تکه سنگ یک سوال ایجاد می نماید که یک کنجکاوی علمی و هیجان این پروژه را به تصویر می کشد. اینکه آیا این قطعه از یک سیارک می تواند اطلاعاتی در خصوص سرشروع منظومه شمسی ما و شکل گیری حیات روی زمین در خود داشته باشد؟

به گفته پژوهشگرانی که ترکیب و ساختار این نمونه را تجزیه و تحلیل خواهند کرد، پاسخ مثبت است.

این نمونه حاوی مواد معدنی غنی از آب و مولکول های آلی است که قبل از ظهور حیات بر روی زمین شکل گرفته اند. دانشمندان امیدوارند با مطالعه این مواد درباره منشاء منظومه شمسی، تکامل اقیانوس ها و جو زمین و پتانسیل حیات در سایر نقاط کیهان اطلاعات بیشتری کسب نمایند.

این نمونه بعلاوه تاریخچه سیارک بنو را که یک سیارک 4.5 میلیارد ساله است و هر 1.2 سال یک بار به دور خورشید می چرخد و گه گاه به زمین نزدیک می گردد، نشان می دهد.

انجام سی تی اسکن از این نمونه نشان داده که شامل بسیاری از قطعات کوچک تر است که به وسیله آب و سایر نیروها به هم چسبیده اند. این نمونه بعلاوه به علت نهاده شدن در معرض رطوبت دچار تغییرات شیمیایی شده که موجب ایجاد و تشکیل خاک رس، اکسید آهن، سولفید آهن، کربنات و کربن در آن شده است.

این نمونه به نمایش درآمده از میان چندین نامزد انتخاب شد که به وسیله دانشمندان ناسا در مرکز فضایی جانسون در هیوستون مورد آنالیز نهاده شدند. معیارهای انتخاب آن شامل مقدار، شکل، دوام و نماینده ای مناسب از مجموع این نمونه ها بوده است.

تیم مک کوی، متصدی موزه شهاب سنگ های موزه اسمیتسونیان و یکی از اعضای تیم علمی اسیریس-رکس شرح داد که در جستجوی نمونه ای بودند که هم نمایانگر چیزی باشد که از بنو آورده اند و هم از نظر بصری مجذوب کننده باشد و در عین حال به مقدار کافی برای حمل و نقل، بادوام باشد. آنها در نهایت نمونه ای را پیدا کردند که همه این معیارها را برآورده می کرد و هیجان زده هستند که آن را با مردم به اشتراک گذاشته اند.

اسمیتسونیان یکی از مؤسساتی است که بخشی از سیارک بنو را به نمایش می گذارد. دو نمونه دیگر در موزه جواهرات و مواد معدنی آلفی نورویل دانشگاه آریزونا در توسان و در مرکز فضایی هیوستون در تگزاس، جایی که بیشتر نمونه های بنو برای تحقیق در آن نگهداری می شوند، نمایش داده می شوند. البته تاریخ برگزاری این نمایشگاه ها هنوز اعلام نشده است، اما ممکن است تا 15 نوامبر 2023 افتتاح شوند.

ماموریت اسیریس-رکس هنوز ادامه دارد. این فضاپیما که هنوز مقداری سوخت برای آن به جای مانده است، برای بازدید از یک سیارک دیگر به نام RQ36 1999 در سال 2029 وارد ماجراجویی تازهی خواهد شد. بنابراین این ماموریت به کشف اسرار و شگفتی های منظومه شمسی و فراتر از آن ادامه خواهد داد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آبان 1402 بروزرسانی: 14 آبان 1402 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 26674

به "نمایش یک تکه کوچک از گنج بزرگ ناسا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش یک تکه کوچک از گنج بزرگ ناسا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید