مسجد جامع آگرا، جلوه ای از هنر و معماری

به گزارش طفره، آشنایی با مسجد جامع آگرا

مسجد آدینه یا مسجد جامع آگرا در هند یک شاهکار بزرگ قرن هفدهم میلادی مغول محسوب می گردد که توسط جو و فضای بازارهای شلوغ و پر ازدحام آگرا احاطه شده است. این مسجد با معماری چشم گیرش مفتخرانه در قلب یک بازار سنتی و پر انرژی قرار گرفته است. گردشگران می توانند در این مسجد در حالی که در میان نماز گزاران هستند به تماشای تزئینات هنری و زیبای آن بپردازند. گفتنی است که این مسجد، قدیمی ترین مسجد آگرا بوده و شاه دنیا امپراتور مغول آن را به احترام و افتخار دخترش، دنیا آرا بیگم (Jahanara Begum) در سال 1648 میلادی ساخته است. مسجد جامع به معنای مسجد آدینه بوده و از جماعت بزرگی که برای برگزاری نماز آدینه در روزهای آدینه در آن جمع می شوند، مشتق شده است. با خبرنگاران همراه باشید:

مسجد جامع آگرا، جلوه ای از هنر و معماری

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به وسیله یکی از پنج تاق دروازه های ورودی می توان وارد مسجد شده و به راه پله های آن دسترسی پیدا کرد. ورودی اصلی، در بخش شرقی این مسجد قرار گرفته که توسط تاق ها و ستون های کنده کاری شده تزئین شده است. این دروازه ها به یک حیاط بسیار وسیع ختم می شوند که گنجایش ده هزار نفر را دارد. جالب است که فضای شلوغ و پر ازدحام بازار اطراف این مسجد با ورود به مسجد تغییر نموده و به یک آرامش و آسایش خاطر تبدیل می گردد. نمازگزاران پیش از برگزاری نماز، دست ها و پاهای خود را در حوضی که در مرکز حیاط مسجد قرار گرفته، می شویند.

در بخش غربی حیاط مسجد، یک سالن نمازخانه که سقف آن توسط سه گنبد پوشانده شده، قرار گرفته است. این گنبدها به شکل نیلوفرهای آبی برعکس و طرح های مرمری سفید جناقی تزئین شده اند. در داخل نمازخانه یک منبر و محراب بسیار جالب توجه و زیبا جایی که نمازگزاران در لحظات برگزاری نماز به سمت آن نماز می خوانند، قرار گرفته است.

گردشگران می توانند در گذرگاه های تاقدار حیاط جایی که نمازگزاران در زمان ظهر برای دوری از آفتاب تند در زیر آن می نشینند، گردش نمایند. دیوارهای این گذرگاه های تاقدار با طرح ها و نقاشی های رنگی و کتیبه های دوره مغول تزئین شده اند.

این مسجد در میان منطقه سرزنده کناری بازار (Kinari Bazar) نزدیک ایستگاه قطار قلعه آگرا قرار گرفته است و در حدود پانزده دقیقه با ایستگاه کانتونمنت آگرا (Agra Cantonment station) فاصله دارد. در این منطقه در پیچ و خم کناری بازار می توان مغازه های فروش پارچه های رنگارنگ، جواهرات، ساری، ادویه جات و غیره را پیدا کرد. پیشنهاد می گردد تا حتما قلعه آگرا، از استحکامات نظامی دوره اکبرشاه از پادشاهان مغول در میانه دهه 1500 میلادی را که در این نزدیکی قرار گرفته، بازدید کنید.

مسجد جامع همه روز باز بوده و بازدید از آن رایگان است با این حال اگر فردی بخواهد با دوربین وارد این مسجد گردد، باید هزینه دوربین را پرداخت کند. به خاطر داشته باشید که ورود به این مسجد بدون کفش امکان پذیر است و افراد باید لباس مناسب بر تن نموده باشند و از ورود افراد با لباس و شلوار کوتاه خودداری می گردد.

منبع: الی گشت
انتشار: 5 آذر 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4977

به "مسجد جامع آگرا، جلوه ای از هنر و معماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع آگرا، جلوه ای از هنر و معماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید