مبادلات 37 میلیارد دلاری ایران و چین در سال گذشته

به گزارش طفره، خبرنگاران: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین گفت: مبادلات جمهوری اسلامی ایران با جمهوری خلق چین در سال 2013 میلادی از مزر 37 میلیارد دلار عبور کرد.

مبادلات 37 میلیارد دلاری ایران و چین در سال گذشته

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران از سمنان، اسدالله عسگراولادی عصر امروز در جمع خبرنگاران در سمنان اظهار کرد: از این میزان، 19 میلیارد دلار صادرات و 17 میلیارد دلار واردات از کشور چین بوده است.

وی با بیان اینکه میزان واردات ایران دو میلیارد دلار کمتر از میزان صادرات آن بوده است اضافه کرد: ولی بخش قابل توجهی از این صادرات ایران به چین مواد خام بوده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین اعلام کرد: صادرات ایران با انرژی نیز مخلوط است و این میزان صادرات ایران به کشور چین با احتساب انرژی بوده است.

عسگر اولادی با اشاره به سابقه فزونی صادرات ایران به کشور چین در مقایسه با واردات از این کشور اظهار داشت: در 10 سال گذشته همیشه صادرات ایران به کشور چین از واردات از این کشور بیشتر بوده است.

وی اظهار داشت: پیش بینی می کنیم سال 2014 میلادی تجارت با کشور چین از مرز 40 میلیارد دلار بگذرد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با اشاره به اینکه تا دو سال قبل میزان مبادلات مالی ایران و چین از 40 میلیارد دلار نیز گذشته بود، تحریم های اخیر را عامل اصلی کاهش حجم مبادلات این دو کشور عنوان و توضیح داد: اگر از دو سال گذشته کشور چین در تحریمها علیه ایران اسلامی شرکت نمی کرد، مرز مبادلات مالی ایران و چین اکنون بیش از 50 میلیارد دلار بود.

عسگراولادی توجه به سرمایه گذاری از سوی چین به جای مبادلات کالاهای مصرفی را از اهداف ارتباط مالی در آینده با کشور چین عنوان و توضیح داد: می خواهیم مشوق سرمایه گذاران چین برای سرمایه گذاری و همکاری با ایران برای تولید در ایران باشیم و برای این موضوع با هیئتی ایرانی به کشور چین سفر نموده و با مقامات چینی گفت وگو می کنیم.

وی گفت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین پنج هزار و 800 عضو دارد که 70 درصد مبادلات تجاری ایران و چین را پوشش می دهند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین از رواج دلالی و رانت خواری در سال های گذشته در کشور و ارائه آمارهای غلط انتقاد و تاکید نمود: این روند در حال برچیده شدن است و امیدواریم اقتصاد در جهت درست خود قرار گیرد.

عسگر اولادی در پاسخ به سؤالی درباره افزایش خوراک پتروشیمی به 15 سنت توسط نمایندگان مجلس، ایناقدام مجلس شورای اسلامی را اشتباه عنوان و پیش بینی کرد با تذکرهائی که داده شده است مجلس ضمن عقب نشینی از مصوبه خود آن را در اختیار دولت گذاشته است.

وی ابراز امیدواری کرد تا با شرایط فعلی کشور این مبلغ توسط دولت به نصف مبلغ مطرح شده کاهش پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین با بیان اینکه بخش زیادی از صادرات ایران به چین مواد خام و تولید نشده است اعلام کرد: سنگ آهن از محصولاتی است که ایران صادرات زیادی از ان به چین دارد که خام است و می توان با تلخیص کردن آن در صادرات به چین از این محصول ارزش اضافه نموده ایجاد کرد.

عسگر اولادی با اشاره به اینکه سالانه 70 تا 100 هزار تن پسته از ایران به چین صادر می گردد، به صورت خام است و باید حل گردد.

ب

منبع: تسنیم
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4353

به "مبادلات 37 میلیارد دلاری ایران و چین در سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبادلات 37 میلیارد دلاری ایران و چین در سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید