عیددیدنی؛ بعد از رفتن مهمان ناخوانده کرونا

به گزارش طفره، دید و بازدیدهای نوروز از دیرباز در تمدن ایرانی صندلی ویژه ای داشته است و مردم به آن پایبند هستند اما سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و از جمله اصفهان این سنت پسندیده و کهن باید به بعد از ریشه کنی این ویروس در جامعه موکول گردد.

عیددیدنی؛ بعد از رفتن مهمان ناخوانده کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، یکی از آیین های نوروزی، دید و بازدید یا عید دیدنی است. رسمی بسیار زیبا که در روزهای نوروز، نخست به دیدن عظیمان فامیل و طایفه می فرایند و در بسیاری از این عید دیدنی ها، همه اعضای خانواده شرکت دارند.

دید و بازدیدهای نوروزی از روزهای نخست فروردین شروع شده و گاه تا سیزده فروردین و حتی در اقوام عظیم و پر جمعیت تا آخر فروردین ادامه دارد.

ایرانی ها بسیار به همنشینی با دوستان و آشنایان اشتیاق دارند و بعضی روانشناسان معتقدند دید و بازدید نوروز با افرادی که ژنتیک یکسان و با یکدیگر هم خونی دارند موجب تقویت روحی و معنوی و در نتیجه طول عمر می گردد.

از امام صادق(ع) نیز نقل است: صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاکیزه جان و روزی را زیاد می نماید و مرگ را به تأخیر می اندازد.

اما ویروس کرونا چند هفته ای هست که مهمان ناخوانده شهرهای ایران و به عبارت بهتر بیشتر کشورهای جهان شده است، موضوعی که جهان را با چالش عظیمی در زمینه های مختلف روبرو و زندگی عادی ساکنان این کره خاکی را مختل نموده است.

از سال جدید چینی در شهر ووهان چین شروع شد، با سال نو میلادی ادامه یافت و این بار عید باستانی نوروز، مهمان بی دعوت کرونا بساط خود را در ایران و تعدادی از کشورهای فارسی زبان پهن نموده و انگار تا مدتی قصد سفر ندارد.

حال این ایام بسیاری از ایرانی ها تا حد امکان خانه نشین شده و مهمانی ها نیز تا اطلاع بعدی منتفی شده است و با شرایط فعلی مسوولان بهداشت و درمان کشور نیز مردم را به محدود کردن روابط اجتماعی و خویشاوندی می نمایند.

در زمان حاضر بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس در خانه ماندن و به حداقل رساندن مراودات اجتماعی و خانوادگی است بنابراین هموطنان ایرانی نوروز 99 را بدون عید دیدنی سپری نمایند تا شیوع ویروس کرونا در کشور مهار و به زودی رخت از این دیار بربندد.

پس از ریشه کنی کامل این ویروس در کشور همه ما این سنت حسنه و کهن را در بهار زیبای سلامتی به جشن خواهیم نشست و رسوم باستانی را با تاخیر به جا خواهیم آورد.

بعضی نیز اقوامی در دیگر شهرها دارند که هر ساله برای دیدن آنها به آنجا سفر می نمایند، سال جاری اما باید به منظور حفظ سلامتی خود، خانواده و سایر خبرنگارانان و هموطنانمان از این سفرهای عید دیدنی چشم پوشی کرد.

استاندار اصفهان گفت: اصفهان به دلیل روبروه با بیماری کرونا مقصد خوبی برای مسافرت نیست و این تصمیم با توجه به ضرورت پیشگیری از انتقال ویروس و حفظ سلامت مسافران گرفته شده است.

عباس رضایی افزود: هیچ کدام از مدارس، مسافرخانه ها، اردوگاه ها، استادیوم ها، مهمانسراها، زائرسراها، مراکز تفریحی و گردشگری استان مجاز به سرویس دهی به مسافران را نیستند.

وی افزود: همچنین به دلیل جلوگیری از انتقال بیماری دایر کردن چادر در مکان های عمومی و اقامتگاه ها و امثال آن ممنوع است.

اما عید نوروز برای بچه ها نیز از جذابیت خاصی برخوردار است، بچه ها در دید و بازدیدهای نوروزی بسیار دوران شادی را سپری می نمایند که متاسفانه در نوروز 99 این تجربه شیرین را نخواهند داشت.

یک روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان با اشاره به بی حوصلگی بچه ها و نوجوانان در ایام شیوع کرونا و خانه نشینی و نداشتن تفریحات بیرون از منزل گفت: والدین در روزهای قرنطینه خانگی بچه ها را با بازی و سرگرم و آموزش های مختلف در مزنل نگه داشته و سرگرم نمایند.

سیده صحرا حسینی افزود: قبل از هر چیز باید بدانیم که اگر از کرونا در ذهن کودک یک ماجرای فجیح و غول بسازیم، آنها دچار اضطراب و استرس می شوند و همین مساله موجب بدخلقی کودک می گردد.

وی با اشاره به لزوم حفظ آرامش توسط پدران و مادران اعلام کرد: والدین هم باید بدانند وقتی حتی بیمار کرونایی در منزل داریم درصورت آگاهی از شیوه های پیشگیری و درست عمل کردن قرار نیست مبتلا شویم.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر افزایش میزان بازی والدین با بچه ها اظهار کرد: این بازی هرچقدر بیشتر پدر یا مادر را درگیر کند یعنی مستقیم در بازی شرکت نمایند و از کودک نخواهند که با اسباب بازی ها بازی کند، برای کودک فرح بخش تر است.

وی به والدین توصیه کرد تکنیک های آرام کردن کودک بدخلق یا لجباز را بدانند و در طول مدت بهانه گیری بچه ها خونسردی خود را حفظ نمایند زیرا در غیر این صورت درگیر بحث با او شده و همه چیز بدتر می گردد و نیز باید در نظر داشت که بخشی از بدخلق بچه ها به دلیل جلب توجه کردن برای والدین است و چون نگرانی پدر و مادر را حس می نمایند این رفتار او درخواستی است مبنی بر این که والدین آرام باشند.

حسینی با اشاره به این که این مدیریت درمورد بچه های زیر دوسال کمی دشوارتر است افزود: بیان و شرح محدودیت های در خانه ماندن و نداشتن تفریح و گردش در بیرون از منزل برای آنها سخت است بیشترین کاری که می توانیم برای بچه های زیر دو سال انجام دهیم سرگرم کردن دائم آنها با بازی است ولی برای بچه های بالای دوسال آموزش در بازی بسیار موثراست.

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه 345 بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان به جز شهرستان های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شدند، گفت: تا به امروز 18 تَن از بین آنها بر اثر این بیماری جان باخته اند.

موشن گرافی | آیین های نوروزی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 8043

به "عیددیدنی؛ بعد از رفتن مهمان ناخوانده کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عیددیدنی؛ بعد از رفتن مهمان ناخوانده کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید