طرح پایلوت فراوری محصولات فناورانه از جلبک به زودی شروع می گردد

به گزارش طفره، ­به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمد پورکاظمی با اشاره به ظرفیت 20 میلیون تنی جلبک و گیاهان آبزی در جهان گفت: تاکنون پژوهش های فراوانی در این عرصه توسط محققان علوم شیلاتی، اساتید دانشگاه و محققان کشور انجام گرفته که پیامد آن تدوین سند ملی مشتمل بر 6 برنامه راهبردی جلبک و گیاهان آبزی است.

طرح پایلوت فراوری محصولات فناورانه از جلبک به زودی شروع می گردد

وی­ اضافه کرد: اکنون تحقیقات در رابطه با این موضوع به جایی رسیده که می توان همراستا با سیاست های اولویت دار وزارت جهاد کشاورزی برای فراوریات متنوع جلبک، برنامه ریزی کرد. بر همین اساس، فراوری علوفه، روغن و آلژینات سدیم می تواند در صدر فهرست محصولات فناورانه از جلبک قرار گیرد. البته ­­مواد مختلف دارویی و بهداشتی و غیره از پتانسیل های دیگر جلبک به شمار می رود که می توان در مراحل بعدی فراوری، آنها را نیز مد نظر قرار داد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور­ معتقد است که با توجه به پژوهش های متعدد در عرصه جلبک، اکنون فراوری پایلوت تحقیقاتی و ترویجی از طرح ها فرا رسیده است. بنابراین احتیاج است که در این مرحله طرح های پایلوت آغاز و زمینه برای فراوری محصول و تجاری سازی آن آماده گردد.

به گفته این مقام مسئول، به زودی فراخوانی از طرف موسسه منتشر می گردد تا افرادی که در بحث فراوری محصولات فناورانه از جلبک آمادگی دارند، ورود نموده و در این زمینه سرمایه گذاری نمایند. ضمن اینکه موسسه نیز 50 درصد اعتبار را مشروط بر ارائه محصول نهایی متقبل خواهد شد.

پورکاظمی تاکید نمود: با توجه به حمایت های جدی وزیر جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از پروژه های اولویت دار، فراوری محصول حاصل از جلبک در سطح وسیع، توجیه اقتصادی خواهد داشت.

وی در خاتمه بیان نمود: تا زمانی که پروژه ها و تحقیقات ارزشمند محققان به صورت عینی مشاهده نگردد، نمی توان آنها را اثربخش و مفید دانست. به همین دلیل ضروری است که فراوری محصولات فناورانه از جلبک تا کمتر از یک ماه آینده آغاز گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 640

به "طرح پایلوت فراوری محصولات فناورانه از جلبک به زودی شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح پایلوت فراوری محصولات فناورانه از جلبک به زودی شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید