ضرورت تدوین و اجرای استراتژی توسعه منابع انسانی گردشگری

به گزارش طفره، نشست ماهانه کمیسیون گردشگری و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران با حضور حداکثری اعضا برگزار گردید. همچنین با معرفی رئیس و اهداف کمیته آموزش و پژوهش، این کمیته ذیل کمیسیون گردشگری اتاق ایران رسما شروع به کار کرد.

ضرورت تدوین و اجرای استراتژی توسعه منابع انسانی گردشگری

علی اکبرعبدالملکی رئیس کمیسیون توریستی و کسب وکارهای وابسته اتاق ایران توضیحاتی درباره شرایط و چشم انداز صنعت توریستی با توجه به تغییر و تحولات بین المللی ارایه داد.

عبدالملکی با انتقاد از عدم حمایت دولت از صنعت توریستی و عدم تخصیص بودجه کافی برای تقویت زیرساخت های این صنعت، اظهار کرد: مسائل صنعت توریستی ریشه ای است. آن زمانی که دولت ها می توانستند نفت بفروشند کسی به فکر تقویت صنعت توریستی نبود. امروز که درآمدهای نفتی نزدیک صفر شده است، دولت مدام بر اهمیت صنعت توریستی تاکید می نماید.

رئیس کمیسیون توریستی اتاق ایران ادامه داد: امروزه توریستی به عنوان بزرگ ترین و متنوع ترین فعالیت خدماتی جهان درتجدیدحیات جوامع انسانی واحیای فرهنگی آن، اشتغال ودرآمدزایی، حفاظت از فضاهای طبیعی ومحیط زیست و... درنتیجه توسعه همه جانبه جوامع نقش بسزایی دارد .حال توریستی بعنوان فعالیتی گسترده، بزرگ وتوانمند باید به نحوی سازمان و توسعه یابدکه درعین دستیابی به اهداف موردنظر بتواند شاخص های توسعه را در برگرفته و با کسب رضایت توریستان و ایجاد خاطره خوش در اذهان آنها فرصت بازگشت مجدد و تبلیغ و ترویج مقصد توریستی را فراهم آورد و اثرات مثبت مالی، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی را موجب گردد.

او با اشاره به اهمیت تاسیس کمیته پژوهش کمیسیون توریستی اتاق ایران اضافه نمود: با رشد توریستی، احتیاج به آموزش و جذب نیروی انسانی در این فعالیت انسان محور، اهمیت ویژه ای یافته است. واضح است که تنها فراوانی نیروی انسانی نمی تواند ضامن عملکرد خوب برای دستیابی به توسعه این بخش باشد؛ بلکه علاوه بر تعداد، میزان دانش نظری و آشنایی خدمات دهندگان با مهارت های حرفه ای نیز معین نماینده است. بنابراین تدوین و اجرای استراتژی توسعه منابع انسانی توریستی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و آموزش مهمترین نقش را در این راستا ایفا می نماید.

او توضیح داد: نتایج پژوهش های مختلف حاکی از این است که آموزش نیروی انسانی رابطه معناداری با سطح رضایتمندی توریستان به عنوان یکی از شاخص های توسعه توریستی دارد.

او همچنین از راه اندازی اتاق فکر مشترک بین مجلس یازدهم و کمیسیون توریستی اتاق ایران اطلاع داد و خواهان مشارکت کمیسیون توریستی، به خصوص کمیته پژوهش این کمیسیون در تدوین دستورالعمل ها، آیین نامه ها و لوایحی شد که از اتاق ایران خواسته می گردد درباره آنها نظر دهد.

صنعت توریستی، احتیاجمند آموزش های عملیاتی

در ادامه، مهنا نیک بین رئیس کمیته پژوهش و آموزش کمیسیون توریستی اتاق ایران به ارایه توضیحاتی پرداخت و اضافه نمود: صنعت توریستی سومین صنعت صادراتی در جهان محسوب می گردد که تا پیش از شیوع کرونا، آمارها حاکی از آن بودند که 1.5 میلیارد توریست در سراسر جهان در حال جابه جایی بودند، اما متاسفانه در حال حاضر با شیوع این پاندمی شاهد رشدی تا منفی 70 درصدی توریستی هستیم. آمار نگران نماینده ای که حتی گفته می گردد این صنعت تا سال 2024 هم نخواهد توانست به شرایط قبل خود برگردد.

او ادامه داد: در حالی که بسیاری از کشورها، این شرایط را به عنوان یک دوره تنفس قلمداد و اقدام به تقویت زیرساخت های توریستی خود کردند اما ما متاسفانه کاری نکردیم تا بتوانیم در پساکرونا شاهد جذب توریستی باشیم.

نیک بین همچنین اضافه نمود: بسیاری از کشورها با بهره گیری از خدمات آنلاین و ابتکار در معرفی جاذبه های توریستی خود مقدمات حضور توریستان را پس از اتمام کرونا فراهم می نمایند. به عنوان نمونه، نتایج مطالعه ای که سازمان جهانی توریستی در مورد اهمیت بازدیدهای آنلاین موزه ها در این دوران منتشر نموده، نشان می دهد که این اقدام بعد از کرونا نقش مهمی در بازدید حضوری توریستان ایفا می نماید.

نیک بین باتاکید بر ضرورت اهمیت آموزش در صنعت توریستی توضیح داد: آموزش های صنعت توریستی تا به حال تئوریک بودند، در حالی که ما به آموزش های عملی احتیاج داریم تا منابع انسانی این صنعت از بازدهی بالایی برخوردار شوند.

نیک بین آموزش زیربنایی را یکی از مهم ترین اهدافی عنوان نمود که کمیته پژوهش کمیسیون توریستی آن را دنبال می نماید. او همچنین آموزش در حوزه توریستی فرهنگی برای جذب توریستان در این حوزه را از دیگر برنامه های کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون توریستی اتاق ایران عنوان نمود.

او همچنین اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده میان کمیسیون توریستی و مرکز پژوهش های اتاق ایران، برنامه ها و اهداف کمیته آموزش و پژوهش با همکاری مرکز پژوهش های اتاق ایران به اجرا در خواهد آمد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 12764

به "ضرورت تدوین و اجرای استراتژی توسعه منابع انسانی گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت تدوین و اجرای استراتژی توسعه منابع انسانی گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید