زیرنظام های آموزشی درپی عدالتخواهی از وزارت علوم ، پرونده حق التدریسی ها از بی عدالتی ها پرده برداشت

به گزارش طفره، پرونده اساتید حق التدریس مسائل زیادی را نمایان کرد؛ به گونه ای که هر برگ از این پرونده ها نشانی از یک بی عدالتی یا قانونی اعمال نشده است که بعضا خبر از وجود رشته های یکبار پذیرش و مشکل عدم همراهی وزارت با غیرانتفاعی ها می داد.

زیرنظام های آموزشی درپی عدالتخواهی از وزارت علوم ، پرونده حق التدریسی ها از بی عدالتی ها پرده برداشت

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی - باز کردن پرونده اساتید حق التدریس مسائل زیادی را نمایان کرد به گونه ای که هر برگ از این پرونده نشانی از یک بی عدالتی یا قانونی اعمال نشده است. به عنوان مثال وقتی موضوع جذب آن ها را پیگیری می کردیم به نامه ای از رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی به علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم رسیدیم که خبر از وجود رشته های یکبار پذیرش و مشکل عدم همراهی وزارت با غیرانتفاعی ها می داد.

بیشتر بخوانید: راه اندازی رشته دانشگاهی بدون داشتن عضو هیئت علمی / حق التدریس ها قربانی درآمدزایی

درواقع این نامه معین می نماید که شورای گسترش وزارت علوم در زمان مدیریت مجتبی شریعتی نیاسر با پذیرش دانشجو در رشته های یکبار پذیرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی تا سال 99-98 موافقت نموده و حال پذیرش دانشجویان در این رشته ها منوط به تامین شرایط علمی و آموزشی یا دقیق تر بگوییم داشتن هیئت علمی با مرتبه استاد تمام شده است.

برای آنکه این موضوع روشن تر گردد با علی آهون منش رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی کشور به تبادل نظر پرداختیم.

داشتن رشته محل های مجاز به برکت فعالیت اساتید حق التدریس

آهون منش درباره رشته های یکبار پذیرش به خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، شرح داد: زمانی که محمد فرهادی، مسئولیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر عهده داشت، طی توافقی با دانشگاه آزاد اسلامی که در آن موقع قریب به 1800 کدرشته محل شان، غیرقانونی شناخته شده بود به توافق رسید که این دانشگاه می تواند به ازای هر سه استاد حق التدریس خود، یک نفر را به عنوان استاد تمام وقت در نظر بگیرد و به واسطه این اعضای هیئت علمی، کد رشته محل های مجاز داشته باشد.

رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی کشور ادامه داد: این توافق باعث شد تا دانشگاه آزاد بتواند تعداد زیادی از اساتید حق التدریس را بعنوان اعضای هیئت علمی مورد احتیاج معرفی کند و در نتیجه بخش اعظم کدرشته محل های غیرقانونی آن ها مجوز رسمی بگیرد. در آن موقع دانشگاه های غیرانتفاعی نیز چنین خواسته ای را به وزیر وقت اعلام و درخواست کردند که این شیوه برای آن ها هم اجرایی گردد. ابتدا با مخالفت روبرو شد، اما پس از اعتراض های فراوان درنهایت پذیرفته شد که حداکثر، فقط یک یا دو رشته در مقطع ارشد با این شیوه راه اندازی شوند، مشروط بر اینکه اعضای هیئت علمی مورد احتیاج را بعد از اعلام موافقت مزبور، استخدام نمایند.

به گفته وی، درواقع به دانشگاه های غیرانتفاعی این فرصت داده شد که استخدام عضو هیئت علمی پس از اخذ مجوز کدرشته صورت پذیرد و برای پذیرش مجدد دانشجو نسبت به جذب هیئت علمی اقدام لازم را انجام داده باشند.

آهون منش گفت: این موضوع علیرغم موافقت وزیر، از سوی مجتبی شریعتی نیاسر، معاونت آموزشی وقت وزارت علوم، در حد صحبت باقی ماند و بعد از پیگیری فراوان موافقت شد فقط به تعدادی از دانشگاه ها و موسسه های غیرانتفاعی اجازه داده گردد، یک یا حداکثر دو کدرشته محل ارشد، را راه اندازی نمایند. اکنون که معاون آموزشی جدید روی کار آمده است با اجرای این مصوبه مخالفت و اعلام نموده که دانشگاه های غیرانتفاعی باید برای پذیرش در رشته های مزبور نیز حتما یک دانشیار و دو استادیار دائم داشته باشند، در غیر اینصورت مجوز پذیرش دانشجو برای آن رشته ها داده نمی گردد.

اختلاف وزارت علومی ها کار دست زیرنظام ها می دهد

وی با بیان اینکه اجرای این دستور، کار را برای غیرانتفاعی ها سخت و اختلاف دفتر گسترش (معاونت آموزشی وزارت علوم) را تشدید نموده است، مطرح کرد: اینگونه شد که برای علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم نامه ای ارسال شد، تا این فرصت مجددا احیا گردد و داشتن دو استادیار برای پذیرش دانشجو در آن رشته ها کفایت کند، اما تا به امروز هیچ پاسخی از وزارت علوم داده نشده است.

رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی کشور توضیح داد: درخواست ها و اعتراضات موسسات غیرانتفاعی به اجرایی شدن این موضوع در دانشگاه آزاد و عدم اجرای آن در غیرانتفاعی ها نشان می دهد، وزارت علوم بین زیر نظام های آموزشی خود با عدالت برخورد نمی نماید؛ بنابراین ما همچنان منتظر هستیم تا معاونت آموزشی وزارت علوم به این درخواست توجه نموده و در این باره پاسخی بدهد.

آمادگی دانشگاه های غیرانتفاعی برای جذب اساتید حق التدریس

افزایش درخواست هایی این چنینی و عدم رسیدگی وزارت علوم به این موضوع مطمئنا باعث می گردد که دانشگاه ها روز به روز نسبت به جذب اساتید حق التدریس ترغیب شوند و هیچگاه تقاضایی از سوی دانشگاه ها برای جذب اعضای هیئت علمی و درنهایت ایجاد فراخوانی از سوی وزارت علوم برای جذب نباشد. اینگونه می گردد که اساتید حق التدریس آینده نیز در وعده جذب مو سفید می نمایند و مسائل زنجیره وار ادامه پیدا خواهد نمود، اما آهون منش در این خصوص شرح داد: اگر وزارت علوم اجازه بدهد، غیر انتفاعی ها حاضرند به ازای عقد قرار داد با سه نفر از حق التدریسی ها، به عنوان یک عضو هیئت علمی تمام وقت، بتوانند کد رشته مورد نظر را مجوز بگیرند. این کار هم باعث اشتغالزایی فارغ التحصیلان و هم مشغول به کار دائم شدن حق التدریسی ها می گردد.

به گفته وی، درحال حاضر بین 20 تا 30 هزار استاد حق التدریس و 8 هزار عضو هیئت علمی تمام وقت در دانشگاه های غیردولتی- غیرانتفاعی مشغول کار هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا به درخواست جذب اساتید حق التدریس، بیمه شدن و بالابردن حق الزحمه آن ها ترتیب اثری داده نمی گردد، گفت: قرارداد اساتید حق التدریس اینگونه نیست که به جذب دائم آنان منجر گردد، بلکه آنان از ابتدا می دانند که صرفا برای چند ماه یا تدریس چند واحد درسی مکلف هستند و پس از آن دانشگاه تعهدی برای جذب یا سپردن تدریس واحد های درسی به آن ها در ترم های آینده ندارد، اما می گردد در آینده از توانایی آن ها در قالب حق التدریسی مجدداً بهره گرفت.

رییس اتحادیه موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی کشور ادامه داد: با توجه به آنکه جذب اساتید حق التدریس و در نظر دریافت اولویت جذب برای آن ها در فراخوان های وزارت علوم، مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ بنابراین اگر اساتید حق التدریس گلایه مندی یا پیشنهاداتی در این باره دارند بهتر است درخواست شان را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نمایند، تا پس از آنالیز و برآورد احتیاج، دستور لازم به وزارت علوم داده گردد که به وسیله فراخوان آنان را استخدام نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 9565

به "زیرنظام های آموزشی درپی عدالتخواهی از وزارت علوم ، پرونده حق التدریسی ها از بی عدالتی ها پرده برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرنظام های آموزشی درپی عدالتخواهی از وزارت علوم ، پرونده حق التدریسی ها از بی عدالتی ها پرده برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید