رتبه بندی تولیدکنندگان، معیاری دقیق برای تقویت رقابت سالم است

به گزارش طفره، اتاق کاشان در برگزاری سیزدهمین دوره نمایشگاه فرش ماشینی و صنایع وابسته آن، نقش کلیدی بازی کرد و با همکاری سازمان توسعه تجارت، جمعی از تشکل ها و تولیدکنندگان، توانست قاعده ای روشن برای حضور سالانه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت فرش ماشینی طراحی کند.

رتبه بندی تولیدکنندگان، معیاری دقیق برای تقویت رقابت سالم است

رئیس اتاق کاشان در خصوص نحوه امتیازدهی و رتبه بندی و رویکرد تازه اتاق کاشان به حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان در آخرین روز سیزدهمین نمایشگاه بین المللی فرش ماشینی گفت: از دو سال گذشته وزرای مختلف، با دستوراتی صریح، اجرای نمایشگاه فرش ماشینی و صنایع وابسته و سیاست گذاری آن را به کنندگی از تشکل های فرش ماشینی به عهده اتاق کاشان گذاشتند و ما هم با همکاری سازمان توسعه تجارت تلاش کردیم کار را در کمال صداقت و شفافیت و در جهت تقویت رقابت سالم پیش ببریم.

محمود تولایی اضافه نمود: در پی این مسئولیت، با تأسیس شورای سیاست گذاری، از تمام تشکل ها دعوت کردیم و در جلسات متعدد فعالان در همه موضوعات، اظهارنظر کردند و مجموعاً با رسیدن به یک جمع بندی به شکل متفق القول با اعمال نظرات جمعی تمام تشکل ها، تولیدکنندگان و مجری نمایشگاه توانستیم قاعده ای را که موردقبول همه حاضران بود را بر اساس فرمول و شاخص های معینی تدوین کنیم. درنتیجه غرفه داران این دوره از نمایشگاه با رضایت خود و بر اساس امتیازاتی که از مجموع شاخص های میزان صادرات در سه سال گذشته، تعداد کارکنان بیمه شده، تعداد حضور در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی و ... از آن خود کرده بودند در این رویداد حضور به هم رساندند.

رئیس اتاق کاشان همچنین نسبت به اصلاح فرایند و فرآیندهای اجرای نمایشگاه و شنیدن نواقص آن، گفت: این فرایند و استاندارد هم قطعاً جای بهبود دارد. همچنین نمایشگاه در بعد بین الملل باید به تعالی برسد و بسیار راه برای پیشرفت دارد. ما باید بپذیریم که خارجی ها در نمایشگاه های ما حضور داشته باشند و ضمن بازدید، صاحب غرفه باشند. باید این ظرفیت هایی ایجاد شود که تولیدکنندگان ماشین آلات، قطعات و صنایع مختلف و تمام ذی نفعان صنعت فرش بتوانند این نمایشگاه متعلق به خود بدانند و در آن حضور پیدا کنند.

این فعال اقتصادی در ارتباط با حضور کمرنگ دیگر صنایع وابسته به فرش در این نمایشگاه اظهار کرد: امسال تعداد تولیدکنندگان موکت و انواع کف پوش های غیر نساجی، در نمایشگاه محدود بود. اما امیدواریم سال آینده بتوانیم زنجیره های دیگر تولید فرش و صنایع وابسته را هم به نمایشگاه اضافه کنیم. این نمایشگاه باید به حد عالی برسد و در جایگاه اصلی خود را پیدا کند تا بتوانیم در مجامع بین المللی حضور داشته باشیم.

ایران ظرفیت های تولید انبوه را دارد

برخی صادرات از ایران به کشورهایی که خود در صنعت نساجی زبانزد هستند را زیره به کرمان بردن می دانند، اما رئیس اتاق کاشان معتقد است: علت صادرات فرش ماشینی ایران به کشورهایی چون ازبکستان که خود در صنعت نساجی سرآمد هستند، این است که فرش ماشینی ایرانی به عنوان فرش بسیار ظریف با شانه های بالا شناخته می شود که کشورهای دیگر قادر به تولید آن نیستند. همچنین آن ها توان و ظرفیت های تولیدی ایران را نیز ندارند. ممکن است ازبکستان در تولید نخ پنبه، بهتر عمل کند اما این به معنای توان تولید فرش ماشینی رقابت پذیر، با فرش ماشینی باکیفیت ایرانی نیست.

او در ادامه اضافه نمود: هدف از دعوت سفرا و روسای اتاق های مشترک بازرگانی با کشورهای دیگر به این نمایشگاه این بود که ظرفیت ها و توانمندی های ما دیده شود. هرکدام از این مدعوین به سایر کشورهای دنیا تردد دارند و پس از بازدید از این نمایشگاه قطعاً از توانایی ها و دستاوردهای ما در مجامع بین المللی سخن خواهند گفت. ما تلاش کردیم در سال اول حضور اتاق کاشان در مدیریت نمایشگاه با دعوت این افراد در حد بازدهی و توان از موقعیت پیش آمده به نفع صادرات بهره برداری کنیم.

تولایی در انتها با اشاره به اقداماتی که برای پیگیری و رفع مسائل تولیدکنندگان و صادرکنندگان از طریق اتاق کاشان اجرا شده، شرح داد: ما به واسطه تحریم، مسائل و چالش هایی در مبادلات خارجی داریم؛ ازاین رو اتاق کاشان برای رفع تعهدات ارزی، زمان گرفته و تغییراتی را در نسبت ها و میزان ها، ایجاد کرده است. به علاوه، توانستیم در فرآیندهای گمرکی تغییراتی ایجاد کنیم به نحوی که نرخ پایه گمرکی، صادراتی و تعرفه ها، تغییر کند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 17193

به "رتبه بندی تولیدکنندگان، معیاری دقیق برای تقویت رقابت سالم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رتبه بندی تولیدکنندگان، معیاری دقیق برای تقویت رقابت سالم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید