راه تحقق زیارت مطلوب میزبانی مناسب از زائران است

به گزارش طفره، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارشات بدست رسیده، راه تحقق زیارت مطلوب میزبانی مناسب از زائران است.

راه تحقق زیارت مطلوب میزبانی مناسب از زائران است

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار کرد: از اصول ابلاغی سیاست های کلان آستان قدس رضوی، تقویت رویکرد زائرمحوری و تسهیل زیارت به وسیله ارائه خدمات باکیفیت و توسعه و تثبیت آثار زیارت است.

وی با تاکید بر جایگاه میزبانان در تحقق زیارت مطلوب گفت: این سیاست ها، بدون تقویت و ارتقای معرفتی خدمتگزاران مستقیم و غیرمستقیم زائران محقق نمی گردد. در واقع یکی از مولفه های محوری و تاثیرگذار در تحقق زیارت مطلوب، به شیوه روبروه افرادی مربوط می گردد که در ارتباط با زائران قرار دارند؛ این افراد خادمان حرم مطهر رضوی و اصناف مرتبط با زائر را شامل می شوند.

طالبی اضافه نمود: شناخت این افراد نسبت به امام خود و وظایفشان، تاثیرات مستقیمی در فرآیند زیارت خواهد داشت. زائران از لحظه ای که تصمیم به زیارت می گیرند، برای کسب اطلاعات مختلف راستاها، دریافت بلیت، تهیه ملزومات سفر و استفاده از ناوگان های حمل و نقل درون شهری و برون شهری، استفاده از مجتمع های بین راهی، خرید سوغاتی، روبروه با تمهیدات ترافیکی با افراد بسیاری روبرو خواهند شد.

وی تاکید نمود: شیوه تعامل و برخورد این افراد می تواند تصویر متفاوتی را از شهر مشهد، فرآیند میزبانی و زیارت به زائر ارائه کند.

طالبی با اشاره به اینکه خدمت گزاران باید به این فرآیند متعهد باشند، اعلام کرد: اگر یکی از ماموریت های محوری مجموعه های زیارتی و فرهنگی مربوط به زائر را ایجاد حال خوش و خاطره خوب از زیارت در نظر بگیریم و معتقد باشیم زائران در کنار حال خوش زیارت باید ره توشه معرفتی نیز کسب نمایند؛ در نتیجه تمام دستگاه ها و افراد باید در این راستا برنامه ریزی و کوشش نمایند.

دبیر ستاد مناسبت های ویژه آستان قدس رضوی با اشاره به انتخاب شعار نوروزی میزبانی کریمانه، عهد جاودانه در ذیل عنوان محوری همه خادم الرضائیم گفت: این شعار در این راستا تنظیم شده تا تمام منتسبین به امام رضا (ع) به رسم و شیوه امام خویش در تکریم زائر عمل نمایند و همانگونه که امام خود پیش قدم بوده اند و کریمانه با محبان و زائران خود روبرو می شدند، با زائر روبرو شوند.

اجرای دوره های دانش افزایی فرهنگ میزبانی و ادب حضور برای بیش از 7000 نفر

وی ادامه داد: به همین منظور دوره های تعاملی و دانش افزایی فرهنگ میزبانی و ادب حضور با موضوع محتوای سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تنظیم و در حال حاضر برای بیش از 7000 نفر در سطح شهر مشهد اجرا شده است.

طالبی ضمن ترسیم جغرافیای اقدامات در راستای تحقق زیارت مطلوب گفت: گستره زیارت بسیار وسیع تر از سطح حرم رضوی و حتی سطح شهر تعریف می گردد؛ به عبارتی باید این گفتمان ادب حضور و میزبانی کریمانه در تمامی این جغرافیا پیگیری گردد.

وی با اشاره به برنامه ریزی آستان قدس رضوی برای میزبانی از حداقل 5 میلیون زائر در طی سال گفت: در مجموعه آستان قدس رضوی شبکه مسائل زیارت از لحظه خروج زائران از منزل تا زمان بازگشت ایشان تنظیم و اقدامات مناسب برای نقاط محوری و متراکم نیز تدوین شده است. از مهمترین محورهای تعریف شده در این برنامه نیز موضوع تداوم ارتباط با زائر بسیار مورد توجه نهاده شد.

منبع: همگردی
انتشار: 23 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 19471

به "راه تحقق زیارت مطلوب میزبانی مناسب از زائران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه تحقق زیارت مطلوب میزبانی مناسب از زائران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید