درسنامه و راهنمای خبرخوانی، فیدخوانی و سوژه یابی - قسمت هشتم: هدیه ویژه خبرنگاران: گلچین فیدی بهترین منابع اینترنتی برای استفاده شما، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!

به گزارش طفره، خب، خاتمه می رسیم به هدیه ای که ,عده اش را داده بودم. در این سال ها از زمان گوگل ریدر مرحوم تا حالا، بارها به صورت پراکنده خواننده ها از من خواسته بودند که منابع یا سورس هایی که من دوستشان دارم و به آنها مراجعه می کنم و سوژه مطالبم را از آنها می گیرم، به اشتراک بگذارم.

درسنامه و راهنمای خبرخوانی، فیدخوانی و سوژه یابی - قسمت هشتم: هدیه ویژه خبرنگاران: گلچین فیدی بهترین منابع اینترنتی برای استفاده شما، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

راست اش، من همواره منتظر بودم که وقتی پیدا کنم تا یک مجموعه خیلی خوب را به صورت فیدی تقدیم کنم، اما این فرصت اصلا مهیا نمی شد.

خودتان حساب کنید اگر قرار باشد فهرستی بزرگی از منابع از روزنامه ها و خبرگزاری های ایرانی گرفته تا سایت های فناوری برتر فرنگی و از وبلاگستان فارسی گرفته تا منابع خوب در خصوص اخبار روز پزشکی درست کنید، چه نیرو و کوشش عظیمی باید صرف بشود.

اما پایان فرصتی دست داد و من با هدف یاری به دوستانی که هیچگاه فرصت نمی نمایند خودشان مستقلا تحقیق و جستجوی وسیعی برای پیدا کردن منابع خوب اینترنتی انجام بدهند، یک مجموعه فیدی برایتان آماده نموده ام.

نکاتی در خصوص این مجموعه فیدی:

1- تهیه یک فهرست فیدی خیلی جامع، تقریبا غیرممکن است، اما من کوشش خودم را کردم که تا جایی که ممکن است منابع خبری خوب را برایتان در این فهرست بگنجانم. این نسخه شماره یک مجموعه فیدی من است و در آینده به موازات افزایش فیدها، من نسخه های بعدی را هم تقدیمتان خواهم کرد. شما هم می توانید به من یاری کنید و اگر منابع واقعا خوب و غیرتکراری می شناسید که شایسته است به این مجموعه اضافه شوند، می توانید لطف کنید و به من معرفی کنید.

البته بدیهی است که بعضی از منابع به سبب معذوراتی، قابل اضافه شدن به فهرست نیستند و این انتخاب خود خوانندگان باید باشد که چه منابع دیگری را طبق سلیقه خود به فیدخوان خود اضافه نمایند.

2- نکته: وبلاگستان چندان هم در رکود نیست!

حین آماده کردن این مجموعه فیدی به نتیجه جالبی رسیدم: وبلاگستان فارسی چندان هم نمرده است! در واقع ما الان ده ها وبلاگ خوب داریم که بعضی از آنها از وبلاگ های نسل یک و دوم فارسی بهتر هم می نویسند. منتها میزان به روز شدن این وبلاگ ها پایین است، مثلا ماهی سه چهار بار به روز می شوند.

من با کوشش زیاد تا جایی که توانستم وبلاگ هایی را که حس می کردم مطلب و زاویه دید متفاوت و حرفی برای گفتن دارند، به این مجموعه اضافه کردم. (حدود 330 وبلاگ)

هنوز هم تعداد زیادی وبلاگ فارسی باقی مانده اند که باید با کوشش بیشتر و ترفندهای جدید، پیدا کنم و به این فهرست اضافه کنم. به هر حال این پوشه وبلاگستان فارسی، به نظرم خیلی جذاب و دوست داشتنی شده. چرا؟

چون واقعا من شخصا از خواندن اخبار خشک منابع معتبر و مطالب بی اعتبار تلگرام، در این ماه ها خسته شده بودم، اما حالا بعد از شاید سال ها حس می کنم که دوباره در اینترنت دارم یک نگاه و بده بستان انسانی پیدا می کنم و روزنوشت های خیلی ساده بعضی از این وبلاگ های تازه کار، من را به یاد نخستین روزهای وبلاگستان فارسی می اندازد، زمانی که ما اولین بار لذت داشتن رسانه مستقل را در مقابل رسانه های رسمی داشتیم تجربه می کردیم!

3- من شخصا در پی راهی بودم که بتوانم خیلی سریع مطالب خوبی را که می خوانم با شما به اشتراک بگذارم. در مجموعه فیدی اگر دقت کنید، در مجموعه خبرنگاران، یک فید به نام به انتخاب خبرنگاران وجود دارد که حاوی تازه ترین مطالب جالب خوانده شده توسط من است.

دانلود کنید:

دانلود مجموعه فیدی خبرنگاران

فایل زیپ شده است، این فایل را آن زیپ کنید، داخل آن یک فایل opml واقع شده است که همان مجموعه فیدها است.

در مرحله بعدی در این پست به شما آموزش می دهیم که چطور این فایل opml را به فیدخوان فیدلی یا اینوریدر، معرفی کنید یا اصطلاحا کار ایمپورت را انجام بدهید و بتوانید بعد از این همه این فیدها را بخوانید و مورد استفاده قرار بدهید.

آموزش استفاده از گلچین فیدی خبرنگاران در فیدلی و اینوریدر

فیدلی:

به اینجا بروید. روی Browse کلیک کنید و فایل را انتخاب کنید و روی دکمه ایمپورت کلیک کنید.

چون تعداد فیدها زیاد است، ممکن است چهار پنج دقیقه یا بیشتر طول بکشد تا کل آنها وارد فیدخوان فیدلی شما بشود.

اینوریدر:

روی آیکون چرخ در گوشه راست و بالای فیدخوان اینوریدر کلیک کنید.

بعد روی preferences کلیک کنید.

حالا در ستون سمت چپ، ابتدا روی گزینه ایپمورت و اکسپورت کلیک کنید و در قسمتی که با رنگ زرد معین شده است، باز مشابه فیدلی، فایل دانلود شده را انتخاب و ایمپورت کنید.

باز هم به خاطر تعدد فیدها، چند دقیقه باید منتظر بمانید تا همه آنها وارد فیدخوان شما بشوند.

نکته: در ساعات نخستین که تازه فیدها را وارد فیدخوان خود نموده اید، ممکن است فیدها اندکی از نظر زمانی پس و پیش نمایش داده شوند. مثلا ممکن است سه چهار مطلب از یک سایت پشت سر هم نمایش داده شوند، اما کمی که گذشت، فیدها به ترتیب زمانی درست نمایش داده خواهند شد.

بالاخره فیدلی یا اینوریدر؟!

انتخاب بین این دو فیدخوان کمی سخت است، اما به خاطر ویژگی ها اجتماعی در اینوریدر، من اینوریدر را بیشتر از فیدلی دوست دارم.

ایجاد یک جامعه متفاوت از فیدخوان ها به دقت و کوشش شما بستگی دارد!

یکی از اهداف من از نوشتن این رشته پست ها این بوده که یک جامعه جدید و جوان از فیدخوان ها را پایه بگذارم. ممکن است کل این کوشش من در این قسمت کاملا بی ثمر باشد، چرا که رخوت های تلگرامی و مشغله های شخصی ممکن است، باعث شوند این پست ها اصلا خوانده نشوند و فایلی که با زحمت تهیه شده، بدون استفاده بماند.

اما یک لحظه تصور کنید که یک جامعه کوچک چند صد نفره یا حتی چندهزار نفری از فیدخوان های ساعی و هوشمند داشته باشیم که مطالب را صرفا به خاطر کیفیت ذاتی شان لایک نمایند، پای آنها کامنت های با ارزش افزوده بگذارند و مطالب خوب را بی چشمداشت به اشتراک بگذارند.

تصور کنید که به خاطر همین فیدخوانی من و شما، ده ها وبلاگی که من در پوشه وبلاگستان فارسی گنجانده ام، از گمنامی به درآیند و با افزایش مخاطب، دلگرم شوند و خیلی مرتب تر بنوییسند و مخاطب خاص خودشان را دست و پا نمایند …

اینها آرزوهای دور و درازی برای من هستند، شاید من در هدف خودم پیروز شوم، شاید هم اصلا این چیزهایی که مطلوب من هستند، در نظر خیلی ها، کاملا بی اهمیت به نظر آیند.

اما من خشنودم که حداکثر کوشش خود را در جهت یاری به وبلاگستان، معرفی منابع خوب برای کاربران ایرانی و آموزش، در حد وسع و توان و دانش اندک خودم انجام داده ام.

مشاهده کل مطالب این درسنامه

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 4336

به "درسنامه و راهنمای خبرخوانی، فیدخوانی و سوژه یابی - قسمت هشتم: هدیه ویژه خبرنگاران: گلچین فیدی بهترین منابع اینترنتی برای استفاده شما، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!" امتیاز دهید

1 کاربر به "درسنامه و راهنمای خبرخوانی، فیدخوانی و سوژه یابی - قسمت هشتم: هدیه ویژه خبرنگاران: گلچین فیدی بهترین منابع اینترنتی برای استفاده شما، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درسنامه و راهنمای خبرخوانی، فیدخوانی و سوژه یابی - قسمت هشتم: هدیه ویژه خبرنگاران: گلچین فیدی بهترین منابع اینترنتی برای استفاده شما، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید