درباره پریود و دوران قاعدگی چه میدانید؟

به گزارش طفره، تقریبا همه خانم ها از سن بلوغ تا نزدیک دوران یائسگی هر ماه عادت ماهانه یا پریود می شوند. پریود شدن بخش طبیعی از چرخه ماهانه سلامت خانم ها یا همان چرخه قاعدگی است. شاید برای شما این سؤال پیش بیاید که: چرا پریود می شویم؟ چرا هر ماه باید سختی های خون ریزی، درد و استفاده از پد و نوار بهداشتی را تحمل کنیم؟

درباره پریود و دوران قاعدگی چه میدانید؟

در این مقاله قصد داریم به شما درباره پریود یا عادت ماهانه، اختلالات، درد قاعدگی و روش های درمان خانگی و دارویی آن اطلاعاتی بدهیم. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید.

  • رژیم های غذایی مناسب برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان (سندرم تخمدان پلی کیستیک)

چرا خانم ها پریود می شوند؟

در دوران پریود، واژن طی یک فرآیند طبیعی خون ریزی می نماید. با پریود شدن در هر ماه از سنین بلوغ (11 تا 14 سالگی) تا سنین یائسگی (معمولا در 51 سالگی)، بدن خانم ها برای بارداری آماده می گردد. با ضخیم شدن دیواره رحم، تخمکی رشد می نماید و از یکی از تخمدان ها آزاد می گردد.

اگر بارداری اتفاق نیفتد، سطح هورمون های استروژن و پروژسترون کاهش پیدا می نماید و در نهایت به سطحی می رسد که پریود رخ می دهد. در طول دوره پریود، پوشش دیواره رحم کنده شده و به صورت خون ریزی از واژن خارج می گردد.

به طور متوسط در هر بار پریود شدن، خون ریزی تقریبا 2 تا 3 قاشق غذاخوری است. این میزان ممکن است بیشتر هم باشد. از آغاز قاعدگی تا قاعدگی بعدی، معمولا 28 روز طول می کشد و مدت پریود شدن هم در هر بار تقریبا 2 تا 7 روز است.

پریود شدن راهی برای خروج بافت هایی از بدن است که دیگر احتیاجی به آن ها نیست . بدن خانم های بالغ، در هر ماه خود را برای بارداری آماده می نماید. پوشش دیواره رحم در حین آماده شدن برای تغذیه تخمک بارور، ضخیم می گردد. تخمک بارور از تخمدان رها می گردد و آماده است تا بارور گردد و در پوشش داخلی رحم قرار بگیرد.

آیا همه خانم ها پریود می شوند؟

خانم هایی که اندام زیر در بدنشان به خوبی و به درستی کار نکند، احتمالا هر ماه دچار پریود نمی شوند یا قاعدگی آن ها نامنظم می گردد؛

  • هیپوتالاموس
  • غده هیپوفیز
  • تخمدان ها
  • رحم

آیا امکان متوقف کردن پریود وجود دارد؟

هیچ روش مشخصی وجود ندارد که متوقف شدن قاعدگی را تضمین کند. با این حال، بر اساس یک مقاله در سال 2014، با روش های متنوع پیشگیری از بارداری، با راه های زیر، امکان متوقف کردن پریود وجود دارد. توجه داشته باشید که این کار را به هیچ وجه نباید سر خود انجام دهید و برای انجام این کار حتما باید با پزشک مشورت کنید.

  • استفاده از قرص های ضدبارداری: اگر یک خانم هر روز قرص های ضدبارداری مصرف کند، بعد از یک سال احتمال متوقف شدن پریود او به 70 درصد می رسد.
  • تزریق هورمون: این کار می تواند تا 22 ماه، بر روی باروری تأثیر بگذارد. بعد از یک سال تزریق، 50 تا 60 درصد احتمال متوقف شدن چرخه قاعدگی وجود خواهد داشت. این احتمال بعد از 2 سال تزریق به 70 درصد می رسد.
  • آیودی هورمونی: استفاده از آیودی (روش های پیشگیری داخل رحمی) به مدت یک سال، احتمال عادت ماهانه نشدن را تا 50 درصد افزایش می دهد .
  • ایمپلنت پیشگیری از بارداری در بازو: این روش هم برای پیشگیری از بارداری استفاده می گردد. در این روش، یک میله پلاستیکی و انعطاف پذیر زیر پوست بالای بازو قرار می گیرد و با ترشح پروژسترون به خون، از باردار شدن پیشگیری می گردد. شانس پریود نشدن بعد از دو سال استفاده از این روش، تقریبا 20 درصد است.

چه وسلیه هایی برای کنترل خون ریزی قاعدگی مناسب هستند؟

روش های زیادی برای کنترل خون ریزی دوران قاعدگی وجود دارد. شما می توانید با توجه به شرایط و ترجیح شخصی خود، از یکی از این وسیله ها بهره ببرید.

نوار بهداشتی یا پد

یکی از رایج ترین وسیله های استفاده شده توسط خانم ها هنگام پریود شدن، پد یا نوار بهداشتی است. پد روی لباس زیر قرار گرفته و در استفاده از آن چیزی داخل بدنتان قرار نمی گیرد و چیزی وارد مجرای واژنتان نمی گردد. بنابراین این محصول برای دختران نوجوان که هنوز باکره هستند و این موضوع برای آن ها اهمیت دارد، بسیار مناسب است.

تامپون

تامپون هم مانند پد یک محصول برای کنترل خون ریزی عادت ماهانه است، با این تفاوت که داخل واژن قرار می گیرد و جنس آن مانند ابر یا اسفنج بوده و خون را به خود جذب می نماید و مانع از ریزش خون به خارج از بدن می گردد. برای راحت تر بودن هنگام استفاده از این محصول، می توانید از اپلیکاتور برای قرار دادن تامپون داخل واژن بهره ببرید. گفته می گردد که این محصول برای خانم های باکره مناسب نیست.

فنجان (کاپ) قاعدگی

این محصول جنس سیلیکونی دارد و می توان از آن چند بار استفاده کرد. کاپ یا فنجان قاعدگی شباهت زیادی به تامپون دارد، چون داخل واژن قرار می گیرد اما خون را به خود جذب نمی نماید، بلکه آن را جمع آوری نموده و برای متوقف کردن خون ریزی، یک مکش ایجاد می نماید. این محصول هم مثل تامپون برای خانم های باکره مناسب نیست.

اختلالات قاعدگی چیست؟

تجربه خانم ها در زمینه قاعدگی متفاوت است. به عبارت دیگر، این اتفاق ماهانه، به شکل های مختلفی برای زنان اتفاق میفتد. اگر یکی از علائم زیر برای شما رخ داد، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید:

  • در چرخه قاعدگی بی نظمی ایجاد شده یا گاهی پریود نمی شوید.
  • طول دوره قاعدگی کوتاه تر یا بلندتر از قبل شده است .
  • میزان خون ریزی در هر ماه سبک تر یا سنگین تر شده است.

درد قاعدگی چیست؟

درد قاعدگی دردی است که بسیاری از خانم ها آن را قبل از دوره قاعدگی و در طول آن تجربه می نمایند . میزان این درد از خفیف تا شدید متغییر است. این درد معمولا بعد از تخمک گذاری و زمانی که تخمکی از تخمدان ها رها می گردد و در طول لوله فالوپ حرکت می نماید، آغاز می گردد.

درد قاعدگی در پایین شکم و کمر احساس می گردد. این درد معمولا یک تا دو روز قبل از پریود شدن آغاز می گردد و دو تا چهار روز ادامه پیدا می نماید. در ادامه به برخی از نکات درباره درد قاعدگی می پردازیم.

  • استرس عاطفی احتمال بروز درد قاعدگی را افزایش می دهد.
  • از دیگر نشانه های درد قاعدگی می توان به حالت تهوع، استفراغ، عرق کردن، سرگیجه، سردرد و اسهال اشاره نمود.
  • درد قاعدگی را می توانید با داروهای بدون نسخه، درمان های پیشگیری از بارداری و برخی از درمان های خانگی و طبیعی درمان کنید.

نشانه های درد قاعدگی چیست؟

درد قاعدگی معمولا یک درد خفیف، ضربان دار و همراه با گرفتگی عضلانی در پایین شکم (دقیقا بالای استخوان لگن) توصیف می گردد. دیگر نشانه های درد قاعدگی به توضیح زیر هستند؛

  • احساس درد در پایین کمر و ران ها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تعریق
  • ضعف و سرگیجه
  • اسهال یا شل بودن مدفوع
  • یبوست
  • نفخ
  • سردرد

دلایل درد قاعدگی چیست؟

تقریبا هر 28 روز یک بار، اگر هیچ اسپرمی برای بارور کردن تخمک وجود نداشته باشد، رحم منقبض می گردد تا پوشش داخلی خود را خارج کند. مواد هورمون مانندی به نام پروستاگلاندین ها منجر به انجام این فرآیند می شوند. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند که در طول دوران قاعدگی در پوشش داخلی رحم شکل می گیرند.

این ها باعث انقباض و گرفتگی های عضلانی می شوند که شبیه به دردهای زایمان هستند. این مواد همچنین می توانند منجر به حالت تهوع و اسهال شوند. این انقباض ها از جریان پیدا کردن خون به پوشش داخلی رحم یا آندومتر جلوگیری می نمایند.

روش های جلوگیری از درد قاعدگی چیست؟

اقدامات زیر را برای کاهش احتمال بروز درد قاعدگی امتحان کنید. اگر اولین روش درمانی را امتحان کردید و بعد از 2 تا 3 ماه نتیجه ای نگرفتید، باید برای دریافت درمان مؤثرتر به پزشک مراجعه کنید.

  • کاهش استرس
  • ورزش منظم
  • مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و کاهش مصرف چربی ها، الکل، کافئین، نمک و شیرینی ها
  • ترک سیگار
  • یوگا، طب سوزنی و طب فشاری هم در رفع کردن درد قاعدگی مؤثر هستند .

درمان های دارویی درد قاعدگی

برای درمان بیشتر دردهای قاعدگی می توانید از داروهای بدون نسخه یاری بگیرید. داروهای ضد پروستاگلاندین به کاهش گرفتگی عضلات رحم، روان شدن جریان خون و کاهش حس ناخوشایند یاری می نمایند. ممکن است این داروها حاوی مسکن هایی مثل ایبوپروفن هم باشند .

این داروها جزء داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی هستند. از این داروها به تنهایی هم می توانید برای کاهش درد قاعدگی استفاده کرد. در صورت امکان و مساعد بودن شرایط بیمار، پزشک می تواند برای جلوگیری از تخمک گذاری و کاهش شدت درد قاعدگی، قرص های ضدبارداری هورمونی را برای بیمار تجویز کند.

این قرص ها با نازک کردن پوشش داخلی رحم، یعنی جایی که پروستاگلاندین ها شکل می گیرند، عمل می نمایند که این موضوع منجر به کاهش درد قاعدگی و خون ریزی می گردد.

سایر انواع روش های پیشگیری از بارداری مثل برخی از انواع IUD هورمونی، حلقه های واژینال، چسب های ضدبارداری و آمپول های ضدبارداری همگی در کاهش درد قاعدگی مؤثر هستند.

اگر درد قاعدگی به دلیل یک بیماری زمینه ای مانند آندومتریوز یا فیبروئید رحم باشد، ممکن است برای برداشتن بافت غیرطبیعی به جراحی احتیاج پیدا کنید. توجه داشته باشید که برای انجام هر کدام از این روش ها و مصرف هر نوع دارویی برای کاهش درد قاعدگی، حتما باید با پزشک مشورت کنید.

درمان های خانگی درد قاعدگی

شما می توانید برای کاهش درد قاعدگی از درمان های خانگی بهره ببرید؛

  • استفاده از گرما، به طور مثال قرار دادن کیسه آب گرم پایین شکم
  • غوطه ور شدن در وان آب گرم (البته نظرات در این زمینه متناقض هستند.)
  • مصرف مواد غذایی که به کاهش درد یاری می نمایند، مثل موز، پرتقال، هندوانه، کلم بروکلی و …
  • نوشیدن نوشیدنی های یاری نماینده مثل چای زنجبیل، آب، اسموتی سیب و اسفناج
  • ماساژ دادن اطراف شکم، پهلو و پشت با روغن های گیاهی مثل روغن اسطوخودوس، مریم گلی و…
  • مصرف ویتامین های B6، B1، ویتامین E و مواد مغذی مثل کلسیم و منیزیم

نکته آخر

در این مقاله اطلاعاتی درباره پریود شدن، قاعدگی یا عادت ماهانه را در اختیار شما قرار دادیم. پریود شدن یک فرآیند کاملا طبیعی است که به یاری آن، بدن در هر ماه برای بارداری آماده می گردد. در این مقاله ابتدا به علت پریود شدن پرداختیم . سپس به وسایلی که برای کنترل خون ریزی قاعدگی استفاده می شوند، اشاره نمودیم. درباره درد قاعدگی صحبت کردیم و درمان های دارویی و خانگی مؤثر برای کاهش آن را ارائه دادیم.

منبع: healthline, medical news today

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 12111

به "درباره پریود و دوران قاعدگی چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره پریود و دوران قاعدگی چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید