درباره بیوتین؛ ویتامینی موثر در رشد موی مردان

به گزارش طفره، بیوتین ویتامینی است که در فراوری کراتین تاثیر بسیاری دارد و از آنجا که کراتین پروتئین اصلی تشکیل دهنده ساختار مو است، مکمل این ویتامین بین مردانی که در پی تقویت رشد مو و توقف ریزش موی خود هستند محبوبیت بسیاری دارد.

درباره بیوتین؛ ویتامینی موثر در رشد موی مردان

به گزارش خبرنگاران، عصر ایران به نقل از هلث لاین نوشت: بیوتین یا ویتامین B7 یک ویتامین محلول در آب و متعلق به خانواده ویتامین B است. این ماده مغذی در بسیاری از عملنمودهای متابولیکی در بدن به ویژه تبدیل غذا به انرژی نقش دارد.

افزون بر این، بیوتین برای حفظ سلامت مو، پوست و ناخن ها اهمیت دارد.

بیوتین در بسیاری از مواد غذایی مانند زرده تخم مرغ، جگر، گل کلم، قارچ، سویا، لوبیا، عدس، بادام، مغز دانه ها و غلات کامل وجود دارد. همچنین مکمل های بیوتین نیز در دسترس هستند که به صورت مجزا یا در ترکیب با ویتامین ها و مواد معدنی دیگر به فروش می رسند.

بدن نیز به طور طبیعی توسط باکتری های روده بیوتین فراوری می نماید که دستیابی به سطوح سالم از این ماده مغذی را تسهیل می نماید.

  • کمبود بیوتین

از آنجایی که بیوتین در طیف گسترده ای از مواد غذایی وجود دارد و بدن نیز توسط باکتری های روده آن را فراوری می نماید، تجربه کمبود این ماده مغذی نادر است.

بعضی گروه های خاص ممکن است در معرض خطر بیشتری برای کمبود خفیف این ویتامین باشند که از آن جمله می توان به بچه ها، زنان باردار، افراد معتاد به الکل و افراد مبتلا به نقص بیوتینیداز نوعی اختلال متابولیک که طی آن بیوتین نمی تواند از پروتئین های موجود در رژیم غذایی یا طی بازگردش پروتئین های بدن آزاد گردد اشاره نمود.

افزون بر این، مصرف منظم تخم مرغ خام می تواند به کمبود ثانویه بیوتین منجر گردد. سفیده تخم مرغ خام حاوی پروتئین آویدین است که از جذب بیوتین جلوگیری می نماید. از این رو، مصرف تخم مرغ پخته توصیه می گردد.

از علائم کمبود بیوتین می توان به ریزش مو و راش های پوستی قرمز و پوسته پوسته شدن اطراف دهان، چشم ها و بینی اشاره نمود.

  • بیوتین و رشد مو

افراد بسیاری مکمل های بیوتین را برای تقویت رشد مو مصرف می نمایند، اگرچه این ارتباط همچنان بحث برانگیز است.

  • رشد کلی مو

بیوتین به دلیل نقشی که در فراوری کراتین ایفا می نماید برای رشد مو اهمیت دارد. کراتین پروتئین اصلی تشکیل دهنده ساختار مو است و به شکل گیری موی سالم و قوی یاری می نماید.

سطوح بسیار پایین بیوتین می تواند به رشد ضعیف مو و ریزش آن منجر گردد. اما با در نظر دریافت این مسئله که بیشتر افراد دارای سطوح کافی بیوتین در بدن خود هستند، افزودن بیوتین بیشتر به رژیم غذایی به وسیله مصرف مکمل ها احتمالا به رشد مو یاری خاصی نخواهد کرد.

طی یک آنالیز در سال 2017 تعیین شد مکمل های بیوتین رشد مو را در افرادی که با کمبود زمینه ای این ماده مغذی روبرو بودند تقویت نموده است. با وجود این به دلیل نادر بودن کمبود بیوتین، مولفان این گونه نتیجه گیری کردند که مکمل ها احتمالا برای افراد عادی چندان موثر نخواهند بود.

  • الگوی طاسی مردانه

الگوی طاسی مردانه یا آلوپسی آندروژنیک مردانه به ریزش تدریجی موی سر گفته می گردد. بین 30 تا 50 درصد مردان درجه ای از این نوع ریزش مو را در 50 سالگی تجربه می نمایند و مردان بسیاری در پی روش هایی برای پیشگیری از ریزش بیشتر موی خود هستند.

طی یک آنالیز در سال 2019 پژوهشگران دریافتند مردانی با الگوی طاسی مردانه دارای سطوح بیوتین اندکی کمتر نسبت به آن هایی هستند که ریزش مو ندارند. با وجود این ، تفاوت به اندازه ای چشمگیر نبود تا به پیوند مستقیم بین بیوتین و الگوی طاسی مردانه اشاره داشته باشد.

جدا از این آنالیز، به نظر نمی رسد هیچ مطالعه بالینی در خصوص مکمل های بیوتین و نازک شدن موی مردان وجود داشته باشد، اگرچه بعضی مطالعات در خصوص زنان اجرا شده اند.

طی یک مطالعه با حضور 30 زن که با نازک شدن موی خود روبرو بودند، تعیین شد مصرف یک مکمل پروتئین دریایی حاوی مقداری ناتعیین از بیوتین پس از اتمام دوره 90 روزه مطالعه به طور قابل توجهی رشد و حجم موی زنانی را که از این مکمل مصرف می کردند در مقایسه با گروهی که دارونما مصرف می کردند بهبود بخشیده است.

اگرچه امیدوارنماینده است اما تعیین نیست که شرکت نمایندگان در این مطالعه کمبود بیوتین داشته اند یا این که نتایجی مشابه می تواند برای مردان نیز کسب گردد.

افزون بر این، مکمل مصرفی دارای مواد مغذی دیگر تقویت نماینده رشد مو مانند اسیدهای آمینه، روی و ویتامین C نیز بود و این که آیا تقویت رشد مو ناشی از بیوتین یا ترکیبی از مواد مغذی بوده است تعیین نیست.

اگر ریزش مو دارید، بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای تشخیص دلیل زمینه ای آن است.

  • اقدامات احتیاطی

اگرچه عوارض جانبی شناخته شده ای برای مصرف بیش از حد بیوتین وجود ندارد، بعضی نگرانی های قابل توجه دیگر در خصوص مکمل های بیوتین وجود دارند.

  • تست های آزمایشگاهی اشتباه

مکمل های بیوتین به دلیل تعامل با تست های تشخیصی خاص که از فناوری بیوتین ـ استرپتاویدین استفاده می نمایند، شناخته شده هستند و این می تواند به کسب نتایج اشتباه منجر گردد.

این فناوری معمولا در تست هایی استفاده می گردد که سطوح ویتامین D، هورمون و تیروئید را اندازه گیری می نمایند. در حقیقت، تعیین شده است بیوتین در تشخیص بیماری گریوز و کم کاری تیروئید تداخل ایجاد می نماید.

مصرف بیش از حد این ویتامین با اندازه گیری میزان اشتباه تروپونین که برای آنالیز حملات قلبی استفاده می گردد، پیوند خورده است و می تواند به تاخیر در درمان و حتی مرگ بیمار منجر گردد.

از این رو، اگر مکمل بیوتین مصرف می کنید و قصد انجام هرگونه تست تشخیصی را دارید باید پزشک خود را از این مسئله مطلع کنید.

  • تداخلات دارویی

بیوتین می تواند با بعضی داروها تداخل ایجاد کند. مثلا داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین، فنیتیون، پریمیدون و فنوباربیتال ممکن است سطح این ویتامین را در بدن شما کاهش دهند.

اگرچه تداخلات دارویی شناخته شده زیادی با مکمل های بیوتین وجود ندارند، بهتر است پیش از مصرف هرگونه مکمل ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 8921

به "درباره بیوتین؛ ویتامینی موثر در رشد موی مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره بیوتین؛ ویتامینی موثر در رشد موی مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید