خبرنگاران ناشران فارس به طرح خرید سالانه کتاب وزارت ارشاد دعوت شدند

به گزارش طفره، شیراز- خبرنگاران- معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: تهیه فهرستی از کتاب های ناشران و نویسندگان استان فارس برای خرید از سوی وزارت ارشاد، تا خاتمه دی ماه و با ارائه درخواست به اداره کل ارشاد فارس صورت می گیرد.

خبرنگاران ناشران فارس به طرح خرید سالانه کتاب وزارت ارشاد دعوت شدند

به گزارش خبرنگاران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه ساله بودجه ای را برای خرید کتاب از نویسندگان و ناشران در نظر می گیرد؛ سپس کتاب ها را برای بهره برداری مردم به کتابخانه ها، مدارس و طرح های ارائه کتاب اهدا می کند.

این طرح می تواند بخشی از بار ضرر و زیانی را که شیوع بیماری کرونا در 9 ماهه اخیر به این حوزه وارد کرده است، جبران کند؛ همچنین امکان معرفی ناشران و نویسندگان بومی را فراهم می سازد.

هیأت خرید و انتخاب کتاب، بخشی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در جلسات آن کتاب هایی برای خرید برگزیده می شوند تا هم حمایت از ناشران انجام شود و هم کتابخانه های عمومی تجهیز شوند؛ کتاب هایی که در این چارچوب خریده می شوند، بر اساس اعلام نیاز کتابخانه ها و مراکز فرهنگی به آن ها تعلق می گیرند.

برخی ناشران معتقدند در این سال های رکود بازار کتاب و گرانی کاغذ اگر همین خریدهای وزارت ارشاد انجام نمی شد، بسکمک ناشران، ورشکسته می شدند یا سخت تر کار خود را ادامه می دادند. فرایند خرید کتاب ها، روشی است که به طور مستقیم، مبلغ قابل توجهی را به ناشران کمک می کند و از سوی دیگر نقدینگی را در بازار کتاب افزایش می دهد.

این هیأت بر اساس بند دوازدهم دومین ماده قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ماده سوم از آیین نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و مطبوعات که در سال 1388 تصویب شده است، کار خود را انجام می دهد.

این مجموعه در پاییز 1396، به دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقال یافت و بنا بر دستور معاون امور فرهنگی، این وزارتخانه، مدیرکل امور چاپ و نشر ریاست آن را بر عهده دارد.

کتاب هایی که در این هیأت بررسی می شود در قالب چهار کارگروه تخصصی؛ شامل دین، علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی، کودک و نوجوان و هنر و ادبیات، قرار می گیرند و پس از دریافت کتاب هایی که ناشران معرفی کرده اند، بر اساس عنوان و شمارگان درباره آن تصمیم گیری می شود. مسئولیت خرید و انتقال کتاب ها به انبار وزارت ارشاد بر عهده هیأت مرکزی انتخاب و خرید کتاب است.

در همین زمینه، مهدی امیدبخش معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس شنبه هشتم آذر 99 مطرح نمود: نویسندگان و ناشران هر استان، می توانند کتاب هایی را که از اول بهمن ماه سال گذشته تا اول بهمن ماه سال جاری، چاپ کرده یا منتشر خواهند کرد برای شرکت در این طرح معرفی کنند.

وی بیان داشت: نویسندگان و انتشاراتی هایی که می خواهند در این طرح شرکت کنند، می بایست در گام نخست یک نسخه از کتاب را به همراه نامه درخواست خود، تا پایان دی ماه به معاونت فرهنگی و مطبوعاتی این اداره کل یا اداره های فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خود، تحویل دهند.

وی ادامه داد: درخواست ها در شورای خرید کتاب استان بررسی خواهند شد تا سهم خرید هر کتاب ارزیابی شود. پس از بررسی درخواست ها، درخواست کنندگان می بایست در بازه ای یک ماهه، نسخه ای از کتاب مورد تایید شورا را برای خریداری به این اداره کل ارسال کند.

براساس آمار خانه کتاب ایران، هم اکنون در استان فارس 227 ناشر فعالیت می کنند که 196 ناشر در شیراز به ثبت رسیده اند و 48 کتابفروشی نیز در این شهر به عرضه کتاب می پردازند.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 11835

به "خبرنگاران ناشران فارس به طرح خرید سالانه کتاب وزارت ارشاد دعوت شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ناشران فارس به طرح خرید سالانه کتاب وزارت ارشاد دعوت شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید