تغییرات یارانه ای سال آینده ، یارانه نان چه شد؟

به گزارش طفره، اقتصاد سرامد - اگرچه قرار بود مبلغ یارانه ها از آذرماه افزایش پیدا کند اما به نظر می رسد افزایش یارانه در دو ماه به جامانده امسال منتفی است. اما یارانه ها در سال آینده افزایش پیدا می نماید و مردم می توانند منتظر واریز یارانه تازه باشند. اما چه کسانی مشمول یارانه تازه نمی شوند؟

تغییرات یارانه ای سال آینده ، یارانه نان چه شد؟

به گزارش خبرنگاران، پرداخت قطعی یارانه نو، خبری است که نایب رئیس مجلس اعلام نموده و گفته سال آینده به هر نفر 110هزار تومان یارانه نو پرداخت گردد. اما مشمولان یارانه نو چه کسانی هستند؟

روزنامه اقتصاد سرآمد درباره یارانه های نو آورده است: آنگونه که علی نیکزاد، نائب رئیس مجلس اعلام نموده قرار است در بودجه سال 1401 ارز ترجیحی گندم و دارو حذف گردد و اعتباری که از این محل آزاد می گردد در قالب یارانه نقدی 110 هزار تومانی به حساب مردم واریز گردد.

آنگونه که نیکزاد اعلام نموده مبلغ یارانه نو 110 هزار تومان است و به 60 میلیون نفر پرداخت می گردد. به عبارتی می توان گفت مشمولان یارانه 110 هزار تومانی همان افرادی هستند که سال گذشته مشمول یارانه معیشتی شدند.

بر این اساس در سال آینده باید منتظر تغییراتی در فرایند و مبلغ یارانه نقدی بود. چراکه به نظر می رسد مبلغ یارانه نو به 110 هزار تومان می رسد.

اگر قرار بر حذف یارانه نقدی 45 هزار تومانی باشد، حدود 15 تا 20 میلیون نفر از فهرست یارانه بگیران حذف می گردد. چون یارانه نقدی به کل جمعیت پرداخت می شد اما یارانه نو 110 هزار تومانی تنها به 60 میلیون نفر تعلق می گیرد. یعنی همان افرادی که از سال 98 به این طرف، یارانه معیشتی دریافت می نمایند.

بنابراین افرادی که یارانه معیشتی دریافت نمی نمایند، مشمول یارانه نو 110 هزار تومانی هم نمی شوند. دولت اعلام نموده که قرار است این یارانه تنها به چند دهک کم عایدی جامعه پرداخت گردد. احتمالا افراد سه دهک بالای مشمول یارانه نو نمی شوند.

سال آینده چه یارانه هایی واریز می گردد؟

دولت سیزدهم تا به امروز وعده های زیادی درباره پرداخت یارانه به مردم داده است. از یارانه نو 110 هزار تومانی گرفته تا یارانه 800 هزار تومانی که در قالب نقدی و بن خرید کالا به مردم پرداخت گردد.

از ماه گذشته، معاونت مالی دولت زمزمه حذف بنزین خودروها را مطرح و گفت قرار است یارانه بنزین به مردم پرداخت گردد. البته هنوز معین نیست در صورت تغییر سهمیه بندی بنزین، مبلغ یارانه آن چقدر خواهد بود. اما با توجه به بعضی از اظهارات می توان گفت مبلغ یارانه بنزین برای هر فرد حدود 30 هزار تومان است و این یارانه برای یک خانواده چهار نفره به 120 هزار تومان هم می رسد.

یارانه نان چه شد؟

چند روز قبل، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده بود که ارز ترجیحی گندم حذف می گردد و اعتبار آن در قالب یارانه نان به مردم پرداخت می گردد. اکنون هم نیکزاد اعلام نموده قرار است ارز ترجیحی گندم و دارو حذف گردد و به جای آن به مردم یارانه 110 هزار تومانی بدهند. اما معین نیست کل یارانه ای که قرار است از محل حذف ارز ترجیحی به مردم پرداخت گردد، همین مبلغ 110 هزار تومان است و یا یارانه نان جداگانه محاسبه و واریز می گردد.

اما نکته ای که درباره یارانه ها در دولت نو وجود دارد این است که به نظر می رسد این دولت هنوز برنامه جامع و دقیقی برای پرداخت یارانه ها در سال آینده ندارد. هر بار یکی از مقامات دولتی وعده ای درباره پرداخت یک یارانه نو می دهد. یارانه ای که بعضی می گویند نقدی است و بعضی می گویند غیرنقدی است. بعضی وعده پرداخت آن در آذر را می دادند و بعضی دیگر در دی ماه.

در مجموع به نظر می رسد افزایش یارانه نقدی و رسیدن آن به 110 هزار تومان قطعی است. اما آیا این یارانه نو، به معنای حذف یارانه های دیگر است یا در کنار آنها پرداخت می گردد؟ این سوالی است که دولت باید به آن جواب بدهد.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 18515

به "تغییرات یارانه ای سال آینده ، یارانه نان چه شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییرات یارانه ای سال آینده ، یارانه نان چه شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید