تاثیر روزه بر کاهش اضطراب

به گزارش طفره، کارشناس روانشناسی نیروی انتظامی درباره تاثیر روزه بر کاهش اضطراب مطالبی بیان نمود.

تاثیر روزه بر کاهش اضطراب

به گزارش خبرنگار از ،سیده سمیه ساداتی کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار اجتماعی کلانتری 12 ساری، گفت:برای روزه داری تاثیرات روانشناختی نیز برشمرده اند که آرامش روزه دار، تقویت صبر، به حداقل رساندن رویکرد های خصمانه و کاهش جرم و جنایت از آن جمله است.

اضطراب عبارتست از یک احساس هراس ودلواپسی که به فرد دست می دهد وشامل عدم اطمینان و درماندگی است.

وقوع دوباره موقعیت هایی که قبلا استرس زا بوده اند یا طی آن ها به فرد آسیب رسیده است، باعث اضطراب در افراد می شود، افسردگی نیز حالتی است که با احساس غمگینی، اعتماد به نفس پایین، و بی علاقگی به هر نوع فعالیت ولذت روزمره مشخص می شود.

روزه داری و سایر عبادات با متوجه کردن افراد به سوی خداوند باعث ایجاد نوعی آرامش روحی و روانی در انسان می شوند که می تواند در خود سازی، مقابله با استرس و در نتیجه کاهش اختلالات روانی موثر باشد و سلامت روانی فرد بهبود بخشد که عبارتست از کاهش میزان عصبانیت، کاهش میزان خودکشی، وکاهش آمار جرم.

هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند اسسترس زاست، هر تغییری چه خوب، چه بد منجر به ایجاد استرس می شود، زیرا باعث می شود تعادل فرد با شرایط جدید زندگی به هم بخورد وبه همین دلیل فرد بای سعی کند تا دوباره خود را با شرایط جدید زندگی سازگار کند.

پژوهش ها نشان می دهد کاهش استرس می تواند با توسل به دستورات دینی در ماه رمضان حاصل شود، کسانی که روزه می گیرند نه تنها از خوردن و آشامیدن خودداری می کنند که در این ماه به خود شکوفایی وتسلط بر نفس نیز بدست می یابند و استفاده از راهکار های غیر مفید از جمله خرافات، افکار آرزومندانه پس از روزه داری ماه رمضان به شدت کاهش می یابد.

در روان شناسی شخصیت روزه یکی از مولفه های شکل گیری شخصیت محسوب می شود.

حتما این جمله مشهور که اصل در روان شناسی شخصیت، عادت یکی از مولفه های شکل گیری شخصیت محسوب می شود حتما این جمل راشنیده اید که انسان ها با افکارشان زندگی می کنند.

از بین بردن عادت های بد و ناپسند مانند دروغ گویی، تهمت، غیبت کردن ؛ و جایگزین کردن آن ها با عادت های خوب و پسندیده با روزه داری می تواند ایجاد شود.

روزه و سایر برنامه های عبادی، از مصادیق روشن ایمان به خدا، ذکر ویاد او می باشد. روزه شهوات را به شدت کنترل نموده وذهن وجسم انسان را خالص نموده تفکر درباره خالق را تقویت می کند و باعث استحکام شخصیت انسان می شود.

روزه می تواند هم از بروز بسیاری از ناهنجاری های روحی و آشفتگی های روانی پیشگیری به عمل آورد وهم می تواند در درمان بسیاری از آشفتگی های روحی واختلالات روانی موثر باشد.

باید ها و نباید های غذایی ماه رمضان از نظر طب ایرانیسمنبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 9201

به "تاثیر روزه بر کاهش اضطراب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر روزه بر کاهش اضطراب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید