بهترین روش برای تمیز کردن ظروف چدنی

به گزارش طفره، با اینکه امروزه انواع مختلف ظروف پخت و پز در بازار وجود داره و خیلی از خانم ها به ظروف تفلون و سرامیک علاقه بیشتری دارند، هنوز هم ظروف چدنی جای خودشون رو در خیلی از آشپزخونه ها دارن. این ظروف معایب و مزایای خودشون رو دارن. خیلی از ماها فکر میکنیم حتما باید با سیم ظرفشویی و مایع به جون قابلمه ها بیفتیم تا تمیز بشن ولی بهتره که یاد بگیریم هر ظرفی رو با توجه به جنسش چجوری باید بشوریم که هم راحت تر تمیز بشه و هم طول عمر بیشتری داشته باشه. در ادامه مطلب قصد دارم بهتون شرح بدم که بهترین روش برای تمیز کردن ظروف چدنی چی هست.

بهترین روش برای تمیز کردن ظروف چدنی

وسایل مورد احتیاج برای تمیز کردن ظروف چدنی

  • آب گرم
  • دستمال خشک و تمیز یا دستمال حوله ای کاغذی
  • نمک
  • روغن
  • اسفنج یا برس مخصوص شستن ظروف

مراحل تمیز کردن ظروف چدنی

مهم ترین نکته در مورد ظروف چدنی این هست که باید اونها رو بلافاصله پس از استفاده، یعنی وقتی که هنوز داغ هستند، تمیز کنید. نباید اونها رو بذارید توی ظرفشویی که بعدا بشوریدشون چون این کار به مرور باعث زنگ زدنشون میشه. بعد از استفاده، غذا رو ازش خارج کنید و آغاز کنید به تمیز کردنش.

بعد از اینکه تابه رو خالی کردید، داخلش رو آب جوش بریزید. حتما از دستکش یا انبر بهره ببرید که دستتون نسوزه بعد به یاری اسفنج یا یک برس کف اون رو تمیز کنید. برای شستن ظروف چدنی از ماشین ظرفشویی، مایع ظرفشویی و سیم ظرفشویی استفاده نکنید. چون اینها به لعابی که در اثر استفاده توی ظروف چدنی ایجاد میشه، آسیب میزنن.

تکه های غذایی که به کف تابه چسبیدن رو می تونید با نمک از بین ببرید، کمی نمک دانه درشت کف تابه بریزید و با قاشق چوبی اونها رو کف تابه بکشیده تا اگه موادی هنوز باقی مونده کنده بشن. اگه بازم تکه هایی کف ظرف باقی مونده بود که به این راحتی ها جدا نمیشد توی تابه آب جوش بریزید و اون رو روی حرارت بذارید تا آب بجوشه و تکه های باقی مونده از کف ظرف جدا بشن.

تابه رو آبکشی کنید و یا با دستمال تمیزش کنید. بعد هم کاملا اون رو خشک کنید.

حالا با یک دستمال حوله ای کاغذی یا پارچه، کف تابه رو یک لایه خیلی نازک از روغن های مایع گیاهی یا کره مذاب بزنید. بهتره که از دستمال کاغذی بهره ببرید که به راحتی بعد از تموم شدن کارتون اونو دور بندازید. بعضی ها دوست دارند بیرون تابه رو هم روغن بزنن.

الان هم تابه چدنی شما تمیز گردیده و هم اینکه یک لایه لعاب روغنی نچسب کف اون ایجاد گردیده. تابه رو تا دفعه بعدی که بخواید ازش بهره ببرید، در یک مکان خشک نگهداری کنید.

اگه همیشه از این روش برای تمیز کردن تابه ها و قابلمه های چدنی بهره ببرید، خیلی کمتر از قبل موقع پخت و پز غذاتون به تابه می چسبه و دردسر تمیز کردن قابلمه ها رو دارید.

منبع: مجله الکترونیک دونفره
انتشار: 18 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 601

به "بهترین روش برای تمیز کردن ظروف چدنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین روش برای تمیز کردن ظروف چدنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید