بتن ریزی روزانه 30 تا 35 هزار مترمکعب در شهر تهران، تایم طلایی فاسد نشدن بتن تنها 60 دقیقه است

به گزارش طفره، رحمتی گفت: روزانه 30 تا 35 هزار مترمکعب برای ساخت و ساز در شهر تهران بتن ریزی می شود که در صورت گذشت 60 دقیقه، تمامی این بتن ها فاسد و غیر قابل استفاده می شوند.

بتن ریزی روزانه 30 تا 35 هزار مترمکعب در شهر تهران، تایم طلایی فاسد نشدن بتن تنها 60 دقیقه است

به گزارش خبرنگار ، علیرضا رحمتی دبیر کمیته تدوین استانداردهای بتن و قطعات آماده در نشست خبری امروز خود، با بیان اینکه استفاده از بتن با کیفیت در ساختمان سازی خود نقش بسیاری مؤثری در افزایش کیفیت ساخت و سازها دارد، گفت: استفاده از بتن با کیفیت می تواند مانع وقوع خسارت های ناشی از حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و طوفان شود.

او گفت: در طی سال های گذشته شاهد افزایش تلفات جانی ناشی از خسارت های زلزله بودیم به طوری که در زلزله های دو سه سال گذشته، میزان تعداد کشته ها در مقایسه با سال های گذشته بسیار بیشتر شده است.

دبیر کمیته تدوین استانداردهای بتن و قطعات آماده با اشاره به اینکه باید وزارت صنایع، سازمان ملی استاندارد، سازمان نظام مهندسی و سازمان مدیریت بحران در تسهیل استفاده از بتن های آماده در ساخت و سازها همکاری های لازم را داشته باشند، گفت: وزارت صنایع در حوزه تسهیل امور کالای با کیفیت، سازمان ملی استاندارد در تضمین کیفیت محصول، سازمان نظام مهندسی در تأیید استانداردها و سازمان مدیریت بحران هم در حوزه استفاده از بتن ها نقش بسیار مؤثری دارند.

رحمتی یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی مسئولیت ساخت واحدهای مسکونی با کیفیت را دارد و می تواند در صنعت بتن و ضمانت کیفیت آن همکاری های لازم را داشته باشد.

او با اشاره به اینکه باید تمامی دستگاه ها از محل تولید بتن تا محل مصرف آن همکاری های لازم جهت جلوگیری از فاسد شدن بتن را داشته باشند، گفت: در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که به دلیل مانع شدن و یا توقف کامیون های حمل بتن، بسیاری از مواد بتنی فاسد شده که این خود باعث ایجاد زیان های مالی بسیاری برای تولیدکنندگان بتن می شود.

دبیر کمیته تدوین استانداردهای بتن و قطعات آماده افزود: سازمان پدافند غیرعامل هم نقش بسیار مؤثری در جلوگیری از آسیب پذیر شدن ساختمان ها با استفاده از بتن های مقاوم دارد چرا که اگر در ساختمان ها از بتن های فاسد استفاده شود، با کوچک ترین حادثه شاهد تلفات جانی بسیار زیادی خواهیم بود.

رحمتی خاطرنشان کرد: حساسیت حمل تراک میکسر 40 برابر مهم تر از تردد یک آمبولانس است چرا که اگر کالای بتنی که در این کامیون ها وجود دارد فاسد شود و از آن در حوزه ساخت و ساز استفاده شود، تعداد کشته هایی که ناشی از این اقدام صورت می گیرد، بسیار بیشتر است.

او افزود: بسیاری از بتن های آماده در حاشیه شهر تهران ساخته می شوند و مدت زمانی که این کالا از محل تولید به محل مصرف برسد، 30 تا 60 دقیقه است به طوری که در زمستان 30 دقیقه و در تابستان 60 دقیقه است و اگر یک دقیقه از این تایم عبور کند، کل بتن های موجود در این کامیون فاسد می شوند و با گِل هیچ تفاوتی ندارند.

دبیر کمیته تدوین استاندارد های بتن و قطعات آماده یادآور شد: در شهر تهران با توجه به فاصله طولانی که از محل تولید تا محل مصرف وجود دارد و با توجه به ترافیک های سنگینی که در خیابان ها شاهد هستیم، در طی یکی دو سال گذشته بسیاری از تولیدکنندگان با مسائل بسیار زیادی در این حوزه روبه رو شده اند.

رحمتی افزود: در صورتی که از بتن های فرسوده به دلیل همکاری نکردن دستگاه ها استفاده شود، جان بسیاری از انسان ها به خطر می افتد چرا که ریختن یک قطره آب به بتن باعث می شود که بعد از گذشت 30 تا 60 دقیقه این مواد فاسد شود.

او خاطرنشان کرد: اصول بتن ریزی در شب و زمستان بسیار محدود است، این در حالی است که 30 تا 35 هزار مترمکعب در شهر تهران در طول شبانه روز بتن ریزی صورت می گیرد. این در حالی است که در طول روز 4 تا 5 ساعت در شبانه روز بتن ریزی امکان پذیر نیست که این خود باعث ایجاد مسائل بسیار زیادی برای ما می شود.

افزایش 3.7 درصدی قیمت نهاده های ساختمانی در پاییز

دبیر کمیته تدوین استاندارد های بتن و قطعات آماده افزود: شهرداری و کلیه عوامل ساختمان سازی در کلان شهر تهران مسئولیت حمل بتن سالم را بر عهده دارند، بنابراین باید برای اجرایی شدن آن اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهند.

رحمتی یادآور شد: اگر ساختمان های امن وجود داشته باشند، در هنگام زلزله با هیچ مسئله ای روبرو نمی شویم چرا که استفاده از کالای با کیفیت به ویژه بتن میزان مقاومت ساختمان ها را چندین برابر افزایش داده است.

او در سرانجام گفت: در طی سال های آینده با فاجعه انسانی در حوزه بی کیفیت ساخته شدن واحد های مسکونی روبه رو خواهیم شد، چرا که در یکی دو سال گذشته پلیس راهور مانع حرکت رانندگان تراک میکسر می شود و این خود ضربه بسیار سنگینی را به این حوزه وارد کرده است.

دبیر کمیته تدوین استاندارد های بتن و قطعات آماده با بیان اینکه ساخت و ساز ها در کشور به سمت بتنی شدن می فرایند، گفت: به دلیل افزایش قیمت تیرآهن و فولاد، استفاده از ساختمان هایی با اسکلت های بتنی بسیار بیشتر شده به طوری که بسیاری از ستون های واحد های مسکونی هم با استفاده از بتن ساخته می شوند که این خود ریسک ساخت و ساز ها را افزایش داده است.

رحمتی یادآور شد: استفاده از بتن علاوه بر آنکه مقاومت ساختمان ها را افزایش می دهد، بسیاری از این واحد ها را در برابر آتش سوزی و یا حوادثی مانند سیل مقاوم می کند، بنابراین باید تمامی دستگاه ها در حوزه استفاده از بتن های با کیفیت همکاری های لازم را داشته باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 7381

به "بتن ریزی روزانه 30 تا 35 هزار مترمکعب در شهر تهران، تایم طلایی فاسد نشدن بتن تنها 60 دقیقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بتن ریزی روزانه 30 تا 35 هزار مترمکعب در شهر تهران، تایم طلایی فاسد نشدن بتن تنها 60 دقیقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید