اول مهر بـا شپش می آید

به گزارش طفره، تماشا شپش، این حشره خزنده و چندش آور، برای بیشتر مردم واقعا ترسناک است. البته فردی که این حشره را در موهای خود پیدا نموده، احساسات دیگری غیر از ترس را هم تجربه می نماید. مثل خجالت از اینکه آدم کثیف و شلخته ای به نظر می رسد. والدینی که فرزند آنها مبتلا به شپش سر می گردد هم تا مدت ها عذاب وجدان دارند چون فکر می نمایند پدر و مادر خوب و مسوولی نبوده اند.

اول مهر بـا شپش می آید

اول مهر بـا شپش می آید

نویسنده: دکتر بهاره مرتضی زاده

تماشا شپش، این حشره خزنده و چندش آور، برای بیشتر مردم واقعا ترسناک است. البته فردی که این حشره را در موهای خود پیدا نموده، احساسات دیگری غیر از ترس را هم تجربه می نماید. مثل خجالت از اینکه آدم کثیف و شلخته ای به نظر می رسد. والدینی که فرزند آنها مبتلا به شپش سر می شود هم تا مدت ها عذاب وجدان دارند چون فکر می نمایند پدر و مادر خوب و مسوولی نبوده اند.

شپش سر حشره ای کوچک و بدترکیب است که روی مو، ابرو و مژه انسان زندگی انگلی خود را آغاز می نماید. حرکات این حشره باعث احساس خارش شدید در پوست می شود. جالب اینجاست که ابتلا به شپش سر یک پدیده جهانی است و مخصوص قاره و کشور یا حتی سن و سال خاصی نیست. اما براساس گزارش سازمان کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا، بیشتر مبتلایان به شپش در ایالات متحده، بچه های مدرسه ای هستند. متخصصان بهداشت می گویند هر ساله 6 تا 12 میلیون کودک در آمریکا شپش می گیرند. این بچه ها بیشترا 3 تا 11 ساله هستند یعنی در سنین دبستان.

خانم لیزا بیرن پرستاری است که از 20 سال پیش تا به امروز به اسم مربی بهداشت در مدارس مشغول به کار بوده است. او معتقد است که بیشتر موارد ابتلا ، پس از خاتمه تعطیلات و هنگام بازگشایی مدارس اتفاق می افتد. خانم بیرن می گوید: وقتی بچه ها از مسافرت های تابستانی و کمپ های گروهی برمی گردند این حشره را هم همراه خود می آورند. بچه ها دوست دارند همواره دست در گردن هم بیندازند و همه جا با هم باشند. حتی خیلی از آنها با هم می خوابند و روی زمین غلت می زنند. البته طبق تجربیات خانم بیرن در زمستان هم این بیماری دوباره سراغ بچه ها برمی شود. چون ژاکت ها و کلاه ها در این فصل از کمد بیرون می آیند و خیلی از اوقات بچه ها کلاه یا کاپشن همدیگر را می پوشند. همین کار حشره و تخم آن را جابه جا می نماید.

دکتر دبورا شولر، مدیر انجمن ملی مبارزه با شپش در آمریکا می گوید: هوشیاری ، کلید موفقیت در برخورد با این حشره است. پدر و مادرها باید همواره و به طور مرتب موهای فرزندان خود را چک نمایند. مسلما پیدا کردن مشکل در همان ابتدا، درمان را هم ساده تر می نماید.

شپش سراغ همه می رود

هر بچه ای ممکن است به شپش سر مبتلا شود ، چه ثروتمند و چه فقیر. اصولا ابتلا به شپش سر نه نشانه شرایط بد اجتماعی و مالی در خانواده است و نه علامت رعایت نکردن بهداشت فردی. شپش ها نمی توانند بجهند یا پرواز نمایند. برای انتقال این حشره از فردی به فرد دیگر، باید ارتباط نزدیکی بین این دو شخص وجود داشته باشد. مثلا دو نفر که به موی هم دست بزنند، کلاه یا روسری یکدیگر را بپوشند یا روی یک بالش و ملحفه بخوابند. در چنین مواردی حشره از طریق خزیدن خود را حرکت می دهد و منتقل می شود. دقیقا به خاطر همین روش انتقال است که بیماری شپش سر در بچه های دبستانی بیشتر دیده می شود. چون اغلب آنها ارتباط جسمی زیادی با هم دارند. مثلا عادت دارند صورت خود را به هم نزدیک نمایند و در گوشی حرف بزنند یا اینکه یک جا دراز بکشند و با هم بازی نمایند. وقتی بچه ای در مدرسه پیدا می شود که شپش لای موهای او وجود دارد درواقع زنگ خطری برای مسوولان مدرسه و مربی بهداشت به صدا درمی آید. خانم لیزا بیرن می گوید: در چنین موقعیتی باید در قدم اول بچه را آرام کرد. چون بیشتر بچه ها از تصور وجود حشراتی بین موهای خود وحشت زده می شوند. اما در قدم بعدی باید خیلی دقیق و کامل با آنها صحبت کرد تا منشا انتقال بیماری کشف شود. مثلا باید پرسید این بچه بیشتر ساعت استراحت خود را در کدام قسمت مدرسه و با چه کسانی می گذراند؟ ضمناً اینکه کودک موردنظر چه ورزشی در مدرسه انجام می دهد هم اهمیت ویژه ای دارد. چون برخورد بدنی و هم استفاده از لباس یا کلاه مشترک بین بچه های مدرسه ای که در یک تیم ورزشی هستند امری رایج است.

مبارزه با شپش

شاید دلیل ترس و اضطراب بیشتر مردم از شپش ریشه در درمان آن هم داشته باشد. از بین بردن کامل شپش و تخم هایش به دقت زیاد و زمانی طولانی نیاز دارد.

خانم جکسون، یکی از والدینی است که فرزندش سال گذشته همزمان با آغاز سال تحصیلی تازه مبتلا به شپش سر شد. او می گوید: یک شب متوجه شدم فرزندم مرتب سرش را می خاراند. حتی موقع خوابیدن به اتاق من آمد و گفت کمکش کنم تا سرش را خوب بخاراند. وقتی به دقت موهای او را وارسی کردم با کمال تعجب این حشرات ریز چندش آور را روی پوست سرش دیدم. به شدت دست پاچه شدم و فورا برای خریدن دارو از خانه بیرون رفتم. شامپو و داروی مورد نظر را از یک سوپرمارکت شبانه روزی خریدم و همان شب درمان پسرم را آغاز کردم. البته خارش او به سرعت از بین رفت. اما چند روز بعد متوجه شدم مشکل همچنان وجود دارد و با اقدامات من به طور کامل درمان نشده است. درواقع مبارزه با شپش تا زمان از بین رفتن تک تک تخم های این حشره ادامه دارد و در این راه باید دقت و پشتکار زیادی به خرج داد.

پیشگیری از ابتلا

جمله معروف پیشگیری بهتر از درمان است، مثل بیشتر بیماری ها در خصوص شپش سر هم صدق می نماید. قدم اول در پیشگیری، تدارک فضای مناسب آموزشی برای بچه هاست. کلاس های کوچکی که تعداد زیادی دانش آموز در آنها تحصیل می نمایند برترین محل برای انتقال بیماری هستند. چون بچه هایی که پشت نیمکت ها و جایگاه های به هم فشرده نشسته اند، بیشترین ارتباط بدنی را با یکدیگر خواهند داشت. نکته دیگر موهای بچه هاست. بهتر است موی بچه ها را در سنین دبستان کوتاه نگه داشت. حتی آمارها نشان می دهند که پسرها و دخترهای موکوتاه کمتر از دخترهای موبلند، مبتلا به شپش سر می شوند. علاوه بر اینها والدین هم باید هفته ای 2 بار از طریق یک شانه ظریف موی بچه های خود را شانه بزنند. با این کار، والدین فرصت کافی برای وارسی پوست سر بچه ها دارند. اگر شپش وارد موهای کسی شده باشد درمان در مراحل اولیه به مراتب ساده تر خواهد بود.

درمان

داروهایی که برای درمان شپش سر استفاده می شوند حاوی نوعی حشره کش ضعیف از خانواده پایرترین ها هستند. پایرترین های ضعیف به جز نوزادان برای بقیه سنین کاملا بی خطر محسوب می شوند. این داروها بدون نسخه پزشک هم قابل فروش هستند. چون در هر ساعتی از شبانه روز که کسی فهمید شپش بین موهای او وجود دارد باید فورا دارو را بخرد و درمان را آغاز کند. اما این به آن معنا نیست که ضرورتی برای مراجعه به پزشک وجود ندارد بلکه باید در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کرد تا پوست سر بیمار را ببیند و دستورات لازم را در خصوص درمان کامل و ریشه کنی شپش به فرد بدهد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 15963

به "اول مهر بـا شپش می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اول مهر بـا شپش می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید