اعتراضات مردمی علیه خروج ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان

به گزارش طفره، به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، تنها ساعاتی پس از آنکه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خروج آنکارا از کنوانسیون استانبول را اعلام کرد؛ هزاران تن از مردم این کشور در اعتراض به این اقدام دولت اردوغان به خیابان ها آمدند.

اعتراضات مردمی علیه خروج ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان

گفتنی است که این معاهده بین المللی با نام رسمی کنوانسیون منع خشونت علیه زنان در سال 2011 در بزرگترین شهر ترکیه (استانبول) با هدف جلوگیری از خشونت علیه زنان و تحت پیگرد قرار دادن عامل خشونت و همچنین خشونت خانگی به امضا رسید.

این در حالی است که یکی از زنان شرکت کننده در این اعتراضات در شهر آنکارا گفت: ما ساکت نخواهیم شد، ما نخواهیم ترسید، ما سر فرود نخواهیم آورد. ما از کنوانسیون استانبول دست نخواهیم کشید.

از سوی دیگر، در میان حضور پررنگ نیروهای پلیس، بیش از یکهزار تن از مردم به ویژه زنان در مرکز شهر استانبول تظاهرات کردند. رسانه ها خبر می دهند که در اقدامی همزمان و مشابه در شهر ازمیر و برخی دیگر از شهرهای بزرگ ترکیه اعتراضاتی علیه این خروج خودسرانه و یکجانبه آنکارا برپا شده است.

گفتنی است، اردوغان در ماه مارس خروج خود از این کنوانسیون را اعلام کرد و گفت که ترکیه از قوانین محلی خود برای حراست از حقوق زنان استفاده خواهد کرد. رئیس جمهور ترکیه همچنین از اقدام روز پنج شنبه خود علیه کسانی که به گفته او خروج از این کنوانسیون را گامی رو به عقب در عرصه مبارزه با خشونت علیه زنان تعبیر می کنند، دفاع کرد.

اردوغان در این باره گفت: نبرد ما [علیه خشونت نسبت به زنان] با کنوانسیون استانبول آغاز نشد و با خروج ما از این پیمان هم انتها نخواهد یافت.

شایان ذکر است که خروج آنکارا از این کنوانسیون با انتقادهای تندی هم از جانب ایالات متحده و هم از سوی اتحادیه اروپا روبرو شد و حتی به گفته برخی منتقدان این اقدام آنکارا، ترکیه را از فرایند پیوستن به این بلوک بزرگ اقتصادی- سیاسی تا حد زیادی دور کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 15352

به "اعتراضات مردمی علیه خروج ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراضات مردمی علیه خروج ترکیه از کنوانسیون منع خشونت علیه زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید