اصول فاصله کاشت درخت میوه چیست؟

به گزارش طفره، فاصله کاشت درختان میوه با یکدیگر به نوع درخت، رقم پایه و پیوندک، اقلیم منطقه، درجه حرارت، توپوگرافی زمین و ... بستگی دارد.

اصول فاصله کاشت درخت میوه چیست؟

فاصله کاشت درخت موضوعی است که در باغبانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. به ویژه رعایت فاصله صحیح بین درختان جزو اولین قدمها برای رسیدنبه محصول بهتر از نظر کمی و کیفی است. فاصله کاشت درخت بسته به نوع درخت متفاوت است و در بین یک گونه درخت نیزاین فاصله به رقم پایه و پیوندک مربوط میباشد. همچنین اقلیم منطقه، توپوگرافی زمین(میزان شیب) و ... نیز در این میان حائز اهمیت است.

از آنجایی که هدف اصلی همه باغداران رسیدن با عملکرد بالاتر محصول درواحد سطح کمتر است، لذا تصور بر آن میرود که هرچه فاصله کاشت درختان میوه ازیکدیگر کمتر باشد، تعداد درختان در واحد سطح بیشتر شده و به تبع میزان محصولبرداشتی افزایش می یابد. بنابراین آگاهی از فاصله صحیح کاشت درختان میوه ضروریاست. در ادامه این مطلب اصول معین فاصله کاشت درخت و فاصله پیشنهادی برای بعضی ازدرختان میوه رایج در کشور آورده شده است. با خبرنگاران همراه شوید.

چرا رعایت فاصله کاشت درخت ضروری است؟

همه درختان به ویژه درختان میوه را می توان خیلی نزدیک به هم و یا خیلیبا فاصله زیاد از یکدیگر کاشت که در هر دو حالت مشکلاتی ایجاد میگردد. اگر فاصله کاشتدرختان کم باشد مثلا در باغات قدیمی، سبب می گردد شاخ و برگ درختان در هم نفوذ نمایندو در نتیجه سایه روی شاخه های درخت دیگر ایجاد گردد و نور به اندازه کافی به تاجدرخت نرسد و کیفیت محصول کاهش پیدا کند و ثمرآوری و گل انگیزی (گل انگیزی یعنیفراوری جوانه های گل در درختان میوه که افزایش آن با نور است) کم و جوانه های نردرشت فوقانی در تاج درخت ایجاد گردد. لذا بایستی فاصله درختان را طوری تنظیم کرد کهحداکثر نور به درخت بتابد تا هیدرات کربن بیشتری در برگ ها ساخته گردد و این هیدراتکربن نقش مهمی در فراوری میوه دارد .

در فاصله زیاد درختان با یکدیگر نیز، تعداد درخت در هکتار کاهش پیدا میکند وعملکرد در واحد سطح کم و از لحاظ مالی مقرون به صرفه نخواهد بود.

عوامل موثر بر فاصله کاشت درخت

  • نوع درخت: رعایت فاصله صحیح بین درختان بسته به نوع درخت متفاوت است واین موضوع برای درختان میوه نسبت به درختان فضای سبز از اهمیت ویژه ای برخورداراست. در درختان فضای سبز ضروری است فاصله کاشت بین درختان با در نظر دریافت اندازه درخت در حالت بلوغ معین گردد.
  • رقم پایه و پیوندک : در فاصله کاشت درختان میوه اولین مسئله مطرح پایهاست. مثلا در پایه بذری سیب فاصله درخت با درخت بعدی 6 × 6 است و خط با خط نیز 6متر است و در پایه بذری مثل ایستمالینگ 9 که سیب زرد پیوند خورده باشد فاصله درخت2 متر و فاصله خط به خط را 3 متر در نظر می گیرند.
  • آب و هوای منطقه: مثلا در نقاط گرمسیری مانند مناطق مرکزی ایران معمولافاصله درختان میوه 7×7 (205 درخت در هکتار) تا 9×9 (125 درخت در هکتار) متغیراست . در صورتی که در مناطق نیمه گرمسیری فاصله درختان میتواند 3×3 باشد.
  • توپوگرافی منطقه: میزان شیب زمین نیز در معین فاصله درختان با یکدیگرموثر است.

به طور کلی امروزه و با وجودشیوه های علمی در باغداری نوین، کاربرد روشهای مدرن هرس ، استفاده از درختان پاکوتاه و تقویت زمین باعث میگردد تا بتوان از فاصله درختان با یکدیگر تا حد امکانکاست و عملکرد در واحد سطح را افزایش داد. همچنین در این شیوه، درختان گرمایانعکاسی بیشتری دریافت می نمایند و خطر سرمازدگی بسیار کم می گردد و بازده عملکردنسبت به میزان سموم آفت کش ، آب و مواد غذایی مصرف شده بیشتر می گردد .

منبع: کتاب اصول باغبانی

منبع: setare.com
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 12181

به "اصول فاصله کاشت درخت میوه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اصول فاصله کاشت درخت میوه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید