از دلیل تا درمان فتق بعد از سزارین

به گزارش طفره، در زایمان سزارین شکم و رحم بریده می گردد تا نوزاد به جهان بیاید. پزشک به دلایل مختلف، از جمله برعکس بودن نوزاد یا سابقه سزارین، این عمل را تجویز می نماید. فتق یکی از عوارض احتمالی اما نادر سزارین است. در ادامه درباره علائم به وجود آمدن فتق بعد از سزارین بیشتر صحبت می کنیم.

از دلیل تا درمان فتق بعد از سزارین

فتق چیست؟

اگر قسمتی از بدن به جای دیگری از آن فشار وارد کند و برآمده گردد، می گوییم فتق اتفاق افتاده است. در فتق برشی، دیواره شکم از جای برش سزارین بیرون می زند.

در شرایط زیر، خطر بروز این شرایط در زنان افزایش می یابد:

چاقی مفرط (اضافه وزن فشار بیشتری به شکم وارد می نماید)

جای برش بزرگ تر

دیابت

بافت ضعیف

اگرچه معمولا فتق برشی خارج از شرایط فیزیکی باعث بروز علامت نمی گردد، بدون درمان رفع نخواهد شد. تنها راه درمان فتق برشی بعد از سزارین، جراحی است.1

نشانه های فتق بعد از سزارین

برآمدگی شکم
شایعترین علامت فتق بعد از سزارین یک برآمدگی از بافت است که از یک منطقه از زخم جراحی بیرون آمده است یا ممکن است فرد فقط یک برآمدگی پوستی در اطراف زخم را تجربه کند.

فتق همواره بلافاصله بعد از عمل سزارین ایجاد نمی گردد. بنابراین ممکن است فردی ماه ها بعد از تولد نوزادش به فتق بعد از سزارین مبتلا گردد. این نوع فتق معمولا در شرایط زیر بیشتر قابل توجه است:

هنگامی که صاف و مستقیم ایستاده اید.

زمانی که می خواهید جسمی سنگینی را از روی زمین بلند کنید.

زمانی که سرفه می کنید.

پوست شکم بعد از زایمان، به علت جمع شدن رحم دچار افتادگی می گردد. در این شرایط ممکن است تشخیص فتق بعد از سزارین مشکل باشد.

درد و ناراحتی
گاهی اوقات، این فتق شکافی درد و ناراحتی ایجاد می نماید. به ویژه هنگامی که برآمدگی در شکم برجسته باشد. این علامت می تواند یک چالش برای مادر باشد. فرایند بهبودی بعد از عمل سزارین، معمولا درد دارد. اما منظور از درد ناشی از فتق بعد از سزارین دردی است که بیشتر از زمان عادی بهبودی جای زخم طول بکشد.
تهوع و یا یبوست
فتق ایجاد شده با دردی که در شکم به وجود می آورد نشان می دهد که عوارض دیگری نیز در بدن رخ خواهد داد. تهوع، یبوست و حتی استفراغ از علائم فتق بعد از سزارین می باشد. در خصوص یبوست به علت آن که روده خارج از محل خود قرار گرفته، تحریک شده و اجابت مزاج مشکل تر می گردد.2

نرخ وقوع فتق بعد از سزارین

یک مطالعه تحقیقی منتشر شده در مجله PLoS One نشان داده است که حدود 2 نفر از هر 1000 سزارین باعث فتق می شوند. این موارد تا 10 سال بعد از زایمان احتیاج به عمل جراحی ترمیمی دارند.

این مطالعه بعلاوه نشان داد که زنانی که در طی عمل جراحی با برش عمودی سزارین می نمایند، نسبت به زنانی که برش عرضی برای زایمانشان زده می گردد، بیشتر به فتق بعد از سزارین مبتلا می شوند. نیمی از این فتق ها در سال اول بعد از عمل علائم خود را نشان می دهند. حدود 15 تا 20 درصد از فتق های ایجاد شده بعد از سزارین، فتقی است که در آن عضلات شکم بیرون زده است.1

تشخیص فتق بعد از سزارین

پزشک متخصص زنان و زایمان اغلب با تماشا ظاهر فتق و انجام معاینه فیزیکی می تواند آن را تشخیص دهد. اما بعد از سزارین شرایطی رخ می دهد که علائم مشابه با فتق دارد.

برای مثال:

دمل

هماتوم

اندومتریت دیواره شکم

پارگی روده

عفونت جای زخم

گاهی پزشک برای رد کردن احتمال سایر مسائل و تایید فتق یا آنالیز این که آیا روده در فتق گرفتار شده، عکس برداری تجویز می نماید. از جمله این روش ها می توان به سونوگرافی یا سی تی اسکن اشاره نمود.3

درمان فتق بعد از سزارین

معمولا برای درمان فتق برشی از جراحی یاری گرفته می گردد. اما تا وقتی که فرد دچار علائم خاص نگردد، پزشک پیشنهاد جراحی نمی دهد.

از جمله این علائم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

فتق بزرگتر و بارزتر شده است

فتق باعث ایجاد مشکل و ناراحتی شده و فرد نمی تواند فعالیت های روزمره خود را انجام دهد

محبوس شدن فتق (روده در فتق گرفتار شده و جریان خون به اندازه کافی به آن نمی رسد درنتیجه فرد دچار درد شدید می گردد)

محبوس شدن فتق امری نادر است و درصورت بروز، شرایط اورژانسی تلقی می گردد.

دارویی برای کوچک کردن فتق وجود ندارد. برخی از زنان شکم بند می پوشند که نوعی کمربند ارتجاعی است و مانع از بیرون زدگی فتق می گردد. این روش باعث از بین رفتن فتق نمی گردد اما به تسکین علائم یاری می نماید. فقط جراحی ظاهر فتق را کاهش می دهد.

جراح می تواند با معاینه فتق روش خاصی برای درمان آن پیشنهاد دهد. مثلا، برخی از جراحان عمل باز را توصیه می نمایند. در این روش برای درمان فتق برش بزرگتری لحاظ می گردد. در عوض، لاپاروسکوپی یا روش هایی که کمتر تهاجمی است، شامل برش کوچک تر برای دسترسی به ناحیه مورد نظر می گردد.

معمولا پزشک در هر دو روشروی ناحیه ضعیف مش جراحی می گذارد تا سر جای خود باقی بماند.3

چه اتفاقی می افتد اگر این عارضه بعد از زایمان درمان نگردد؟

شما باید اندازه شدت فتق خود را آنالیز کنید. اگر خیلی کوچک است و باعث ناراحتی زیادی نمی گردد، پس می تواند درمان نگردد، اما انجام تمرینات منظم اجباری است. با این حال، اگر از فتق ناف یا فتق شکمی رنج می برید، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید چون می تواند باعث بروز اثرات جدی مانند درد شکمی غیر قابل کنترل و تامین خون کم تر به روده ها گردد. در نتیجه توصیه می گردد قبل از پیگیری هر نوع درمان و یا تمرینی، با پزشک خود مشورت داشته باشید.

بیشتر مردم به سرعت پس از جراحی ترمیم فتق بهبود می یابند. بجز مواردی که فتق خیلی بزرگ و یا پیچیده باشد، افراد پس از جراحی می توانند راه بفرایند و همان روز مرخص شوند. کمی درد پس از جراحی، طبیعی است.

در صورت بروز تب و یا خونریزی زیاد یا درد شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. افرادی که در ادارات کار می نمایند معمولا در عرض یک یا دو هفته به سر کار باز می گردند. آن هایی که در محیط های با فشار کاری زیادتر، کار می نمایند ممکن است احتیاج به زمان بیشتری برای استراحت داشته باشند. پزشک تان در خصوص زمان ریکاوری و محدودیت های پیش از جراحی با شما صحبت خواهد نمود.4

تمرین های ساده برای جلوگیری از فتق ناف بعد از سزارین

در اینجا چند تمرین ساده وجود دارد که می توانید وارد رژیم روزانه خود کنید و فتق ناف را به طور طبیعی کاهش دهید:
1. حالت قایق (حالت یوگا)
روی زمین بنشینید و هر دو پایتان را به طور کشیده در مقابل خود نگاه دارید.

به آرامی هر دو دست را در زیر پاهای خود قرار دهید و سعی کنید پاهایتان را به سمت سینه بلند کنید.

در حدود ده ثانیه موقعیت خود را حفظ کنید و به آرامی به موقعیت اولیه برگردید.

2. تمرین های دوچرخه پا
بر روی یک تخته شیبدار دراز بکشید تا پاهای شما کمی بالاتر از سرتان باشد.

سعی کنید پاهای خود را به سمت بالا ببرید و با حرکت دایره ای پدال بزنید.

فشار بر روی شکم باعث کاهش ورم ناف می گردد.4

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.payamesalamat.com

3.www.fun3.ir

4.www.hidoctor.ir

منبع: راسخون
انتشار: 4 بهمن 1400 بروزرسانی: 4 بهمن 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 17797

به "از دلیل تا درمان فتق بعد از سزارین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان فتق بعد از سزارین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید