گیلان به دلیل وجود زمینه های مستعد برای زمین گردشگری انتخاب شد

به گزارش طفره، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، گیلان به دلیل وجود زمینه های مستعد برای زمین گردشگری انتخاب شد.

گیلان به دلیل وجود زمینه های مستعد برای زمین گردشگری انتخاب شد

پتانسیل یابی ژئوپارک به عنوان یکی از شاخص های اختصاصی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور است و هر ساله یک استان از این منظر مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی در اجرای مواد 81 و 82 قانون مدیریت خدمات کشوری هر ساله از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور در قالب شاخص های عمومی و اختصاصی انجام می شود.

مستندات شاخص اختصاصی پتانسیل یابی ژئوپارک در انتها سال در سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد (تسما) بارگذاری و از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور مورد پایش و ارزیابی قرار می گیرد. سال 1400 استان مورد مطالعه از حیث پدیده های زمین جهانگردی و پتانسیل یابی ژئوپارک استان گیلان انتخاب شده است.

دکتر نازنین بدری، مسئول بخش پژوهش سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و ناظر فنی پروژه پتانسیل یابی ژئوپارک در استان گیلان اظهار کرد: این طرح شامل مطالعات کتابخانه ای و گردآوری داده های اولیه، انجام بازدیدهای صحرایی و مطالعات زمین شناسی، پالایش و طبقه بندی داده ها، تهیه گزارش مستندسازی سایت ها و ارزیابی استاندارد پیش ژئوسایت ها، تهیه نقشه پراکندگی پتانسیل ها و تدوین گزارش است.

وی با بیان اینکه استان گیلان به عنوان یکی از استان های جهانگردپذیر و مستعد از نقطه نظر جهانگردی طبیعی است، گفت: یکی از جنبه های جهانگردی طبیعت محور که در این استان تا به امروز مورد توجه کامل قرارنگرفته، بحث زمین جهانگردی با تاکید بر بهره برداری پایدار و حفاظت از میراث زمین شناختی است.

ناظر فنی پروژه پتانسیل یابی ژئوپارک در استان گیلان میراث زمین شناختی را شامل پدیده های ارزشمند و کم نظیر زمین شناختی دانست که ارزش علمی، آموزشی و یا زیبایی شناختی در حد ملی یا بین المللی دارند و گفت: بررسی و شناخت میراث زمین شناختی استان گیلان و معرفی علمی و صحیح آنها بستری مناسب برای توسعه فعالیت های جهانگردی وابسته به زمین شناسی فراهم می کند و به بخش های دولتی و خصوصی این امکان را می دهد که در راه بهره برداری صحیح از این پتانسیل ها، سرمایه گذاری کنند.

مسئول بخش پژوهش سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به این که پس از شناسایی و ارزیابی ژئوسایت ها و در نظر گرفتن ملاحظات مختلف و پارامترهای متعدد از جمله ویژگی های طبیعی و زمین شناختی و همچنین مناسبات اداری، سازمانی و حاکمیتی محدوده ژئوپارک مشخص می شود؛ گفت: بحث های مربوط به بهره برداری، حفاظت و مدیریت منطقه از دیگر ملاحظاتی است که در این زمینه باید در نظر گرفت.

مهندس مرتضی شیخ، مدیرکل مرکز پژوهش های کاربردی استان البرز و همکار این پروژه با بیان اینکه گیلان با توجه به شرایط جغرافیایی، یکی از استان های جهانگرد پذیر کشور است، گفت: ظرفیت سازی در بخش زمین جهانگردی می تواند بستر جدیدی را در خصوص توسعه اقتصادی این استان ایجاد کند.

به گفته وی با توجه به شرایط زمین شناسی و اقلیمی استان گیلان میتوان مازاد بر ظرفیت های موجود جهتهای زمین جهانگردی را در برگیرنده سایت های دارای ارزش علمی و آموزشی جهت بازدیدهای میدانی تعریف کرد که به استانهای مجاور ختم می شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال جهت زمین جهانگردی تالش-مریان-خلخال یکی از این گزینه هاست که از استان گیلان آغاز و به استان اردبیل می رسد که این جهت علاوه بر چشم اندازهای زیبای طبیعی شامل پدیده های زمین شناسی مجذوب کننده در گروه های متنوع سنگ شناسی، رسوب شناسی کواترنری، زمین ریخت شناسی است. مطالعات زمین جهانگردی گیلان جهت پتانسیل یابی ژئوپارک تا به امروز 80 درصد پیشرفت داشت.

منبع: همگردی
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 17167

به "گیلان به دلیل وجود زمینه های مستعد برای زمین گردشگری انتخاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیلان به دلیل وجود زمینه های مستعد برای زمین گردشگری انتخاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید