چرا تقوی توانست، توشاک نتوانست؟

به گزارش طفره، مالک باشگاه تراکتورسازی بعد از تساوی با پدیده صدرنشین و برد خیره کننده مقابل استقلال خوزستان با مربیگری محمد تقوی به ادمه کار با این مربی وسوسه گردیده. آیا تقوی را تا خاتمه فصل درتبریز خواهیم دید؟

چرا تقوی توانست، توشاک نتوانست؟

به گزارش خبرنگاران ،جان توشاک مربی کوچکی نبود. به قول همین محمد تقوی که جای توشاک را گرفته وقتی بحث مربی بزرگ فوتبال ولز شد گفت: بزرگ ترین مربی تاریخ فوتبال ایران است. تقوی راست می گفت. توشاک به لحاظ کارنامه بزرگ ترین مربی تاریخ فوتبال بود. مردی با افتخارات بسیار. با کارنامه ای درخشان و سرشار از موفقیت. برای درک واقعیت کارنامه پر بارتوشاک همین کافی است که به قهرمانی او با رئال مادرید اشاره کنیم. افتخاری که حتی کی روش نیز از رسیدن به آن عاجز بود. این توشاک با تمام تجربه و کوله بار موفقیتش اما تنها 6 هفته در تراکتورسازی دوام آورد. شگفت انگیز نیست؟!

توشاک در تمام روزهایی که سکان راهنمایی تراکتورسازی را برعهده داشت هرگز نتوانست آن نظم و قاعده ای که مد نظرش بود در این تیم پیاده کند. انگار فلسفه مربیگری اش با دایره مربیگری در تراکتورسازی هرگز عجین نبود. توشاک فوتبال را و به خصوص باشگاه داری را بیش از حد حرفه ای و قاعده مند می دید. توشاک توقعاتی از محیط جدید کاری اش داشت که نه در عهده مالکان و مدیران باشگاه تراکتور بود و نه حتی بازیکنانی که با کوله باری از تجربه گام به این تیم گذاشته بودند. مرد ولزی در همه روزهایی که در تبریز بود به همه ثابت کرد که هرگز انعطاف پذیری ندارد. نه در مقابل باشگاه و مدیرانش و نه در برابر بازیکنان. همین شد که پس از حذف از جام حذفی و آن اتفاقاتی که در جریان بازی منجر به تعویض دژاگه شد، به باشگاه گفت یا جای من اینجا است یا دژاگه و حتی شجاعی که باشگاه در نهایت تصمیم گرفت او را برکنار کند که البته چاره ای هم جز این نبود.

توشاک مادامی که درتراکتور بود با آن خلق و خوی سخت گیرانه هرگز نمی توانست در این تیم موفق باشد. حال شاید همین مرد می توانست در تیم ملی ایران به توفیقاتی دست یابد واز عهده مربیگری تیم ملی ایران برآید اما کار در باشگاه که هر هفته در کوران رقابت نهاده شده است با این سبک و سیاق و این توقعات برای توشاک سخت و سخت بود. جدایی او از تراکتورسازی در واقع خواسته مدیریت این باشگاه هم نبود. نه خواسته مدیریت و نه حتی همین محمد تقوی که بعد از توشاک شد مرد همه کاره نیمکت قرمز افسانه اس شهر تبریز. در تبریز همه دوست داشتند تراکتورسازی با توشاک ادامه دهد. حتی خود اشکان که با او در زاویه نهاده شد. اما ادامه راه با مرد پر تجربه فوتبال اروپا سخت و نا ممکن بود. شاید اگر توشاک روش دیگری را در پیش می گرفت می توانست با تراکتور به نتایج بهتری دست یابد. شاید اگر او قدری ملاطفت به خرج می داد و با بازیکنان بزرگی همچون دژاگه، شجاعی و حتی جاجی صفی را پدرانه تر می پذیرفت داستان جور دیگری پیش می رفت اما توشاک می خواست در تراکتورسازی همان طور مربیگری کند که در رئال می کرد. او هرگز نمی خواست قدری تفکراتش را به اصطلاح ایرانیزه کند.

جدایی توشاک برای مالک باشگاه تراکتورسازی در همین ابتدای فصل یک شکست بزرگ بود. زنوزی وقتی توشاک را از دست داد به دنبال دیگر نام های بزرگ فوتبال دنیا رفت. حتی صحبت از اسون گوریان اریکسون بود. شایعه فن خال را هم شنیدیم اما زنوزی و دیگرمدیران باشگاه تصمیم گرفته اند با محمد تقوی ادامه بدهد تا این روزهای برزخی به خاتمه برسد. محمد تقوی اکنون سرمربی موقت تراکتورسازی است اما وسوسه ادامه همکاری با او عمیقا ذهن مالک و مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی را درگیر نموده است.

با اینکه زمزمه انتخاب یک مربی ترک تبار به گوش می رسد اما در داخل تراکتورسازی خبرهای دیگری است به خصوص اینکه بعد از برد شش برصفر مقابل استقلال خوزستان برخی بازیکنان بزرگ تراکتور از جمله دژاگه در صحبت هایی که با مالک باشگاه داشته اند به او گفته اند که چند بازی دیگر به محمد تقوی فرصت دهد تا اگر این مربی تازه کار دربازی های آتی هم موفق بود، تراکتور با او ادامه مسیر را طی کند.

تقوی در دوبازی که سکان راهنمایی تراکتور را برعهده داشته مقابل پدیده صدرنشین در مشهد یک امتیاز با ارزش گرفته و بازی بعد را با بردی پر گل به خاتمه رسانده است. او اکنون در در نقطه ای نهاده شده است که اگر در بازی های آتی هم نتیجه بگیرد بی شک زنوزی حکم به ادامه همکاری او با تراکتورسازی خواهند داد اما این وضعیت مستلزم آن است که بازیکنان و دانه درشت های تراکتور نیز به خوبی از پس خواسته ها تقوی برآینده و به برای این مربی کم نگذارند.

تقوی در همین اندک زمان که زمام امور را در دست گرفته کوشیده اولا میل و اشتیاق بازیکنان بزرگش برای موفقیت در تراکتورسازی را تقویت کند. اوبا دژاگه و شجاعی نشست هایی داشته و گفت و گوهایی هم با احسان حاجی صفی به انجام رسانده. تقوی مقدمات موفقیت را روی مسائل روحی و روانی پایدار نموده و در قدم بعدی به دنبال ساختن خط دفاعی منسجم است. نقطه ای که تقوی اعتقاد دارد اگر به خوبی ترمیم یابد می تواند تراکتورسازی را تا قهرمانی لیگ برتر بالا ببرد. تقوی بر این باور است که خط آتش تراکتورسازی راهش را می رود و او باید تنها به ساختن یک خط دفاع مطمئن اقدام کند تا تیمش روی همین مدار حرکت کند. تقوی می داند که بعد از برتری بزرگ مقابل استقلال خوزستان فرصت مربیگری اش در تراکتورسازی تمدید گردیده و کوشش می نماید از این موقعیت بزرگ و شاید تکرار نشدنی نهایت استفاده را ببرد وکاری که توشاک نتوانست در تراکتورانجام دهد را او انجام دهد. آیا تقوی موفق خواهد شد؟

11-1

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 9 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 550

به "چرا تقوی توانست، توشاک نتوانست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تقوی توانست، توشاک نتوانست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید