موزه پارینه سنگی مجموعه جهانی بیستون راه اندازی می گردد

به گزارش طفره، خبرنگاران/کرمانشاه مدیر پایگاه جهانی بیستون از برنامه ریزی برای انتقال موزه پارینه سنگی تکیه بیگلربیگی به مجموعه جهانی بیستون اطلاع داد.

موزه پارینه سنگی مجموعه جهانی بیستون راه اندازی می گردد

صامت اجرایی در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به رایزنی های انجام گرفته برای راه اندازی موزه پارینه سنگی در مجموعه جهانی بیستون، اظهار کرد: مکاتبات لازم را با تهران و دفتر فنی اداره کل موزه های وزاتخانه انجام داده ایم و موافقت ها نیز گرفته شده، اما برای اجرایی شدن این پروژه به اعتبار احتیاج داریم.

وی با بیان اینکه برای اجرایی شدن این پروژه درخواست اعتبار استانی داده شده، اضافه نمود: آخرین اعتباری که به مجموعه جهانی بیستون تخصیص پیدا نموده، مربوط به سال 1396 و 1397 است و پس از آن اعتبارات چندانی نداشته ایم.

مدیرپایگاه جهانی بیستون افزود: هرچند از محل اعتبارات ملی، سال گذشته حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان به پایگاه داده شد، اما هزینه سالانه این مجموعه حدود چهار تا پنج میلیارد تومان است و هر ماه تنها حدود 140 میلیون تومان پرداخت حقوق و هزینه های نگهداری داریم که نشان می دهد این اعتبارات اصلا کفایت نمی کند.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی هم در این مدت بسیار اندک بوده، تاکید نمود: سال 1399 هیچ اعتبار استانی نداشتیم و اعتبارات ملی هم در حد پرداخت حقوق کارکنان بود.

اجرایی یادآورشد: بنابراین برای اجرایی شدن این پروژه باید اعتبارات مورد احتیاج آن تامین گردد، که طبق برآوردهایی که انجام داده ایم، حدود دو میلیارد تومان اعتبار می خواهد تا ساختمانی که در نظر گرفته ایم را برای موزه پارینه سنگی تجهیز کنیم.

وی درخصوص ضرورت راه اندازی موزه پارینه سنگی در مجموعه جهانی بیستون هم گفت: کرمانشاه یکی از مهدهای دوره پارینه سنگی در ایران است و بیشترین آثار مربوط به دوره پارینه سنگی استان در این مجموعه قرار گرفته است.

مدیر پایگاه جهانی بیستون افزود: شرایط آب و هوایی، محیطی و جغرافیایی و.... منطقه بیستون باعث شده تا در گذشته مورد توجه قرار گیرد و اکنون هم بیشتر غارهای پارینه سنگی در این محوطه قرار دارند، بگونه ای که پنج غار مرتاریک، مر آفتاو، مر دو در، مرخِر، غار شکارچیان و غارتاریک در این مجموعه باستانی نشان هایی را از دوران پارینه سنگی در دل خود جای داده اند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 14665

به "موزه پارینه سنگی مجموعه جهانی بیستون راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه پارینه سنگی مجموعه جهانی بیستون راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید