سوغاتی از ایران چی ببریم؟

به گزارش طفره، پسته، دانه ای روغنی و پرفایده و سوغاتی لذیذ است. چه کسی را در جهان می توانید بیابید که آغاز به خوردن پسته کند و تا کاسه تمام نشده، دست بکشد؟

سوغاتی از ایران چی ببریم؟

این روزها فصل سفر است و هرگاه به سفری رفته ایم برای دوستان و آشنایانمان و به طور خاص کسانی که در خارج از مرزها ساکنند، سوغاتی از ایرانمان همراه برده ایم.

شما برای عزیزان تان چه می برید؟ چه چیزی باید ببرید که نتوانند در سرزمینی که ساکن هستند، بیابند؟

در مقاله اختصاصی دلتا، که در بخش گردشگری تهیه شده است، درباره سوغاتی های ایران صحبت نموده ایم. همراهی مان کنید.

زعفران ، طلای سرخ

زعفران، گران ترین ادویه جهان با آن طعم فوق العاده و رنگ چشم نوازش در سراسر جهان محبوب و خواستنی است. یکی از اصلی ترین هدایایی که 80 درصد مردم جهان عاشق آن هستند. همچنین این طلای سرخ، حتماً دل دریافت کننده آن را شاد خواهد نمود. بنابراین پیشنهاد اول برای سوغاتی شما، زعفران است تا طعم و رنگش ایران را به یاد اقوام یا دوست محبوب شما بیندازد.

ترمه ، پارچه نفیس

ترمه هم مانند زعفران هدیه گران بهایی است. پارچه ای نفیس که در ساخت آن از الیاف بسیار لطیف طبیعی استفاده شده. مانند الیاف کرکی ظریف، ابریشم و تارهای طلایی و نقره ای و به صورت دستباف تهیه می گردد هدیه ای که به عنوان یادگاری فاخر از سفر به ایران در چمدان گردشگران قرار داده می گردد. چه خوب که شما نیز به عنوان سوغاتی ترمه را انتخاب کنید. شاید با طرحی از بته جقه، یکی از اصیل ترین نقش مایه ها برای این پارچه نفیس به رنگ لاجوردی، فیروزه ای و قرمز لاکی موافق باشید.

میناکاری ، هنر آتش و خاک

میناکار برای خلق زیبایی، فلز خشن و دست نخورده را تبدیل به اثری پر از رنگ و نقش و نگار می نماید. این هنر زیبا برای تزیین زیورآلات، ظروف و سایر اشیا به کار می رود. هنر نقاشی روی فلز، یکی از شاخص ترین صنایع دستی اصفهان است. معمولاً روی مس اجرا می گردد اما می توان روی سایر فلزات مانند طلا، نقره، آهن و برنج نیز انجام داد. آن را مینیاتور بر آتش نیز می نامند که سوغاتی خوبی برای سفر شما خواهد شد.

سفره قلمکار ، از قلب قلمکار سازی

پارچه ای است که با یاری مُهرهای مخصوص، چاپ و تزئین می گردد. آن هم به شیوه منحصربه فرد که غیر از سفره می تواند به لباس، سجاده، رومیزی، روتختی، کیف، دامن و … تبدیل گردد. تاریخ شناسان برآنند که سفره قلمکار در ایران عمری طولانی دارد و در زمان صفویه به اوج شکوه خود رسید. از آن دوران تا به امروز شهر اصفهان به عنوان قلب قلمکاری، بهترین نوع پارچه ها را با نقش و نگارهای اصیل ایرانی، در رنگ های مختلف فراوری نموده تا شما بهترین سوغاتی ها را همراه خود ببرید.

پسته ، سوغاتی از دیرباز

چه کسی را در جهان می توانید بیابید که پسته دوست نداشته باشد؟ یا آغاز به خوردن کند و تا کاسه تمام نشده، دست بکشد! دانه ای روغنی و پرفایده و سوغاتی لذیذ، که از اصلی ترین هدایای ایران به شمار می رود. در انواع شور، زعفرانی، بی نمک و خام عرضه می گردد. شما می توانید یک نوع آن را انتخاب کنید و با خودتان ببرید. پسته های خندان که پوسته ای ضخیم داشته و درشت باشد. همچنین به خاطر داشته باشید، پسته تازه گزینه مناسبی برای سوغات نیست.

سوغاتی های دیگری نیز مانند انواع فرش، قلم زنی، سطوح منبت کاری، انواع لباس های محلی، روسری های خوشنویسی شده با حروف فارسی، زرشک و… نیز گزینه های خوبی هستند که بسته به سلیقه میزبان شما او را راضی خواهند کرد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 7243

به "سوغاتی از ایران چی ببریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی از ایران چی ببریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید