زن کُرد و اسطوره بر بوم نقاش کرمانشاهی

فرزانه کرمی - کرمانشاه- خبرنگار: بشیر نظری از نقاشان توانمند کرمانشاهی است که تاکنون نمایشگاه های متعددی از آثارش برپا نموده است.

زن کُرد و اسطوره بر بوم نقاش کرمانشاهی

شهریور ماه جاری نیز 2 نمایشگاه با عنوان زن کُرد و اسطوره در کرمانشاه و تهران برگزار کرد. درباره این نمایشگاه گفت وگویی با وی کردیم که در ادامه می خوانید.

  • درباره نمایشگاه تهران بگویید.

نمایشگاه زن کُرد و اسطوره اول در کرمانشاه، سپس در تهران برگزار گردید. نمایشگاه کرمانشاه هفتمین و نمایشگاه تهران هشتمین نمایشگاه انفرادی من و موضوع هر دو، زن کُرد و اسطوره بود. در این نمایشگاه 20 کار رنگ روغن با 3 سایز 45 در 60، 70 در 50 و 60 در 70 با یک تکنیک کاملا متفاوت از کارهای پیشینم به نمایش درآمد. من از سال 82 به مطالعه اسطوره ها پرداختم و درباره 2 موضوع زن و اسطوره کارهای دیگری از جمله زن و دیو و تقابل خیر و شر داشته ام.

من معتقدم علت انحطاطی که اکنون در همه زمینه ها و در همه جوامع بشری و نیز قومیت ها به وجود آمده، دور شدن از اسطوره ها، سنت ها و باورهاست. زندگی مدرنیته و سرمایه داری باعث شده باورهای ما کمرنگ گردد و به آنها پشت کنیم. در واقع نمایشگاه من یادآوری همین باورها و سنت ها بود. هدف من از این نمایشگاه و ارائه این آثار این بود که بگویم اگر زمانی، روزگاری خوش داشتیم و حالمان خوب بود، اما الان حالمان بد است و روزگارمان ناخوش، به خاطر پشت کردن به همین سنت ها و باورهاست. نزدیک به 2 سال، البته با عقبه یک دهه فعالیت در این زمینه، روی این مجموعه کار کردم.

  • چقدر از نمایشگاه استقبال شد؟

بازخورد تهران از کرمانشاه بسیار بهتر بود. در کرمانشاه هیچ مصاحبه ای به وسیله صدا و سیما و هیچ رسانه دیگری و هیچ یک از کارگردان های برنامه های هنری با من نشد. هیچ کدام از مسئولان، حتی مسئولان اداره فرهنگ و ارشاد هم برای افتتاح و بازدید به نمایشگاه نیامدند. جای تاسف دارد که برای هیچ کدام از مسئولان فرهنگ و هنر استان اهمیت نداشت که بیایند و ببینند هنرجوی آنها در این نمایشگاه چه کار نموده است و چه حرف تازه ای برای گفتن دارد. در تهران این گونه نبود؛ من با چندین شبکه ملی مصاحبه داشتم. همچنین شبکه سپیده و بخش بین المللی شبکه سحر، هر دو از کردستان عراق با من مصاحبه کردند. تعداد زیادی از مسئولان و هنرمندان تهرانی به دیدن نمایشگاه من آمدند.

نمایشگاه هم از لحاظ محتوا که به سنت ها و اسطوره ها پرداخته بود و هم از لحاظ تکنیک متفاوتی که به کار برده بودم، برای آنها جالب توجه بود. متاسفانه استقبال در کرمانشاه خیلی کمتر بود. جای تاسف دارد که در شهر خودم و با فرهنگ و موضوعی که متعلق به این شهر است، تا این حد مورد بی توجهی مسئولان نهاده شدم. درواقع چون اکثر مسئولان در شهر ما در کارشان تخصص ندارند، برایشان هم مهم نیست که چه اتفاق هنری ای رخ می دهد.

  • با توجه به این که موضوع نمایشگاه با فرهنگ بازدیدکنندگان تهرانی فرق داشت، چه چیزی بیشتر توجه آنها را به خود جلب کرد؟

من در این کارها به مقوله های کلی پرداخته بودم و این گونه نبود که مختص به فرهنگ کرمانشاه یا کردستان باشد. من به زن و اسطوره پرداخته بودم که در همه فرهنگ ها وجود دارد. درواقع چون من کُرد هستم، زن کُرد را به تصویر کشیدم و اگر از قومیت دیگری بودم، زن آن قومیت را به تصویر می کشیدم. با وجود این، سربندها، جلیقه ها و لباس های رنگارنگی که زن های کُرد داشتند بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان نهاده شد. نمایشگاه من در تهران هم بازدیدکننده کُرد و هم بازدیدکننده فارس داشت و مورد توجه همه نهاده شد.

  • صندلی ویژه زن

زن به نظر من یکی از مهم ترین ارکان در تمام جوامع بشری است. زن برای من اهمیت فوق العاده ای دارد و در همه فرهنگ ها هم دارای اهمیت است. زن همان الهه یا مادر زمین است که زایش و فراوری از آن اوست. زن همواره برای من موجودی مقدس و قابل احترام بوده و در آثارم صندلی ویژه ای داشته است. از سال 81 تا 92 به این مقوله پرداختم و 3 سال اخیر هم روی موضوع زن و اسطوره کار کردم. در بین این 2 فاصله زمانی هم کارهایی از جمله زن و دیو و تقابل خیر و شر داشتم که زن جزو ارکان آنها بوده است. من معتقدم اگر خانواده و جامعه بخواهد به تعالی و تکامل برسد با زن آن خانواده و جامعه این مهم امکان پذیر است. به همین خاطر است که اگر بخواهند جامعه یا فرهنگی را از بین ببرند، اول زن را نشانه می گیرند زیرا زن که از بین برود، خانواده و جامعه هم از بین می رود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: بروزرسانی: 2 آبان 1398 شناسه مطلب: 4360

به "زن کُرد و اسطوره بر بوم نقاش کرمانشاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زن کُرد و اسطوره بر بوم نقاش کرمانشاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید