جراحی تعویض مفصل زانو و رهایی از زانو درد

به گزارش طفره، یک جراح ارتوپد گفت: تعویض مفصل زانو و لگن به بیمارانی که از مسائل مفصل رنج می برند، کمک زیادی می کند.

جراحی تعویض مفصل زانو و رهایی از زانو درد

ذبیح الله حسن زاده، متخصص بیماری های استخوان و جراح ارتوپد، اظهار کرد: همه آدم ها با استفاده از استخوان ها و عضلات و مفاصل می توانند فعالیت فیزیکی روزمره در حد یک انسان کامل را انجام دهند ولی به دلایل مختلفی این مفاصل به ویژه در اندام تحتانی مثل لگن و زانو، که وزن را تحمل می کند، دچار آرتروز یا آسیب زودرس می شوند.

او اضافه کرد: بنابراین مفصل زانو که می تواند روزانه فعالیت های زیادی انجام دهد و تحمل کننده وزن است، در سن 45 و 50 سالگی دچار آرتروز یا آسیب دیدگی سطح غضروف های زانو می شود و این غضروف ها دچار آسیب دیدگی و ساییدگی و خوردگی می شوند و نیاز به انجام اقداماتی در راستای بهبود این مشکل دارند.

حسن زاده ادامه داد: از جمله اقدامات موثر برای پیشگیری از حاد شدن مشکل و بهبود شرایط، کاهش وزن و اصلاح سبک زندگی و استفاده از توالت فرنگی و کاهش استفاده از پله ها و انجام کار هایی که فشار را از روی زانو ها بردارد. این مراقبت ها همزمان با استفاده از دارو و انجام فیزیوتراپی و تقویت عضلات می تواند در فرایند بهبودی، کمک کننده باشد.

او خاطرنشان کرد: مفاصل اندام تحتانی مثل زانو، مچ پا و لگن، مثل تایر ماشین هستند که بعد از مدتی آج هایشان را از دست می دهند و در عین حال گاهی سیم هایی که مابین آن ها هست از جا درمی آیند.

این متخصص بیماری های استخوان و جراح ارتوپد گفت: آرتروز معمولا در سطوح غضروفی مفصل زانو و لگن می تواند آسیب ها و درد های جدی و ناتوانی در راه رفتن برای فرد ایجاد کند.

او ادامه داد: افرادی که دیگر قدرت تحمل درد را ندارند و مُسکن ها برایشان تاثیرگذار نیست و راه رفتنشان سخت شده است باید جراحی تعویض مفصل را انجام دهند، در این جراحی از پروتز هایی استفاده می شود که به آن ها پروتز های مصنوعی گفته می شود.

حسن زاده خاطرنشان کرد: این پروتز ها زانو را با برش های مناسبی جایگزین می کند و طول عمر دوباره ای را به فرد می دهد، توانایی مجدد برایش ایجاد می کند و تقریبا می تواند شبیه یک انسان معمولی راه برود و فعالیت و زندگی راحت و بدون درد را تجربه کند.

او ادامه داد: پروتز های زانو مفاصل پایداری هستند که جنسشان از کروم، کبالت یا تیتانیوم است و یک لایه پلی اتیلن در بین این مفاصل قرار می گیرد و نقش غضروفی را انجام می دهد.

این متخصص بیماری های استخوان و جراح ارتوپد گفت: این عمل جراحی تعویض مفصل، علاوه بر کاهش درد بیمار، باعث ایجاد شادابی برای او می شود و از افسردگی اش جلوگیری کرده و به او کمک می کند تا بتواند فعالیت های فیزیکی را در حد مناسب انجام دهد.

او اضافه کرد: به طور کلی تعویض مفصل و پروتز های زانو و لگن نسل جدیدی از جراحی هستند که کمک زیادی به بیمارانی که از مسائل مفصل رنج می برند، می کند.

این متخصص بیماری های استخوان و جراح ارتوپد خاطرنشان کرد: برخی از این پروتز ها به ویژه نسل جدیدشان، کاربرد های مفید و زیادی دارد برای مثال در مفاصلی که سر استخوان در آن ها سیاه می شود و یا غضروف آن ها از بین رفته است و باعث ناتوانی شدید فرد شده است می تواند بسیار اثرگذار باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 14052

به "جراحی تعویض مفصل زانو و رهایی از زانو درد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی تعویض مفصل زانو و رهایی از زانو درد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید