تراکم 6 برابری شهر تهران، ساخت و ساز عامل اصلی آلودگی است

به گزارش طفره، به گزارش خبرنگاران، نبی الله منصوری استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات در نشست تخصصی آلودگی هوای شهر تهران و راهکارهای اجرایی برطرف آلودگی گفت: یک سوال خیلی مهم در بحث آلودگی هوا این است که اکنون 50 تا 60 سال از شروع طرح مسئله آلودگی هوا گذشته پس چرا این مشکل حل نشده است؟

تراکم 6 برابری شهر تهران، ساخت و ساز عامل اصلی آلودگی است

منصوری تأکید کرد: بحث آلودگی هوای تهران دلایل طبیعی دارد اما این به معنای تبرئه عوامل انسانی آلودگی نیست. تشدید آلودگی و بالارفتن غلظت ناگهانی آن در این ایام طبیعی نیست. بخشی از آلودگی ناشی از منابع انتشار یعنی خودروها، صنایع و غیره است و بخشی دیگر دلایل آب و هوایی دارد.

وی با بیان اینکه در تهران بدشانسی آب و هوایی داریم، خاطرنشان کرد: باد می تواند تا 500 درصد هوا را پاک کند یعنی اگر تهران مثلا در موقعیت منجیل بود اجتماع آلاینده ها را شاهد نبودیم اما اکنون که دستمان به طبیعت نمی رسد باید منابع ایجاد آلودگی را مهار کنیم.

استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات با بیان اینکه مهمترین دلیل آلودگی هوا در تهران تا 70 درصد ساخت و ساز است، شرح داد: کارهای خوبی اخیراً صورت گرفته، با شرایط فناوری و شرایط اجتماعی و مالی ما انتظار زیادی از خودروسازان نمی توان داشت. کیفیت سوختمان را خیلی بهتر کردیم و سوخت ما دیگر سرب ندارد. کل شهرهای ما گازکشی شده و اقدامات دیگری هم نموده ایم اما همه این اقدامات جواب نداده است.

منصوری با طرح این پرسش که چرا این اقدامات جواب نداده، گفت: مترو راه اندازی نموده ایم اما کافی نیست. حمل و نقل عمومی توسعه یافته اما آن هم کافی نیست. هیچ یک از اقدامات خوبی که نموده ایم به اندازه کافی نبوده اما به عقیده من یک عامل در تمام این مدت خلاف جهت اقدامات ما برای برطرف آلودگی عمل می نموده است. یک سازمان در جهت خنثی کردن همه کوشش های ما عمل نموده و آن تراکم شهری است.

وی تأکید کرد: هر اقدامی که نموده ایم توسعه شهر و تراکم شهری یعنی تعداد نفر بر کیلومتر مربع، آن را خنثی نموده است. شهردار تهران و شهرداران گذشته باید جواب بدهند که وقتی تعداد نفرات در یک خیابان چند برابر می گردد چطور می توان آلودگی هوا را کاهش داد.

استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات اظهارکرد: همین الان تعداد زیادی پشت گیشه های شهرداری منتظرند تا ساختمان دو طبقه خود را بکوبند و به جایش 10 طبقه بسازند این در جهت خراب کردن و بن بست کردن شهر است.

منصوری با اعلام اینکه تهران از لحاظ محیط زیستی به بن بست رسیده است یادآور شد: در 125 شهر اول جهان، میزان تراکم 4 هزار و 725 نفر بر کیلومتر مربع است و متوسط آنها تنها حدود 2 هزار نفر بر کیلومتر مربع است. این در حالی است که تهران در سال 2006 تراکم 10 هزار و 500 نفر بر کیلومتر مربع را داشته و این عدد اکنون بالاتر هم رفته است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی شهر وسیع می گردد، هزینه ها هم بالا می رود. باید برای شهر جاده کشید، برق کشید، خدمات ارائه کرد اما شرایط اقلیمی هم تعیین نماینده است. شرایط اقلیمی تهران برای تراکم پائین مناسب است اما ما دقیقاً برعکس عمل نموده ایم. تهران در سال 2006 تراکم 10 هزار و 500 نفر بر کیلومتر مربع را داشته اما شهرهای اروپایی که می خواهیم آلودگی هوای ما هم مانند آنها باشد تراکمشان کمتر از دو هزار نفر بر کیلومتر است.

استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات گفت: الگوی شهرسازی در تمام کلان شهرهای جهان به این شکل است که در سطح کوچکی در مرکز شهر آپارتمان هایی بلندمرتبه ساخته می گردد و در سطح وسیعی که مناطق اطراف را تشکیل داده، سکونت گاه های یکی دو طبقه را شاهدیم. اما در تهران دقیقا برعکس این عمل شده و تا پای کوه برج سازی شده است.

منصوری ادامه داد: نیویورک که به شهر آپارتمان ها و برج ها شناخته شده تنها دو هزار و 50 نفر بر کیلومتر مربع تراکم دارد و همه آن برج سازی ها فقط در مرکز شهر است و در 80 درصد سطح شهر که دورتادور مرکز را گرفته شاهد ساختمان های یک تا دو طبقه هستیم آیا اینها نمی توانستند ساختمان دو طبقه خود را بکوبند و به جای آن 20 یا 200 طبقه بسازند و از این راه درآمدزایی نمایند!؟

وی تأکید کرد: نمای باز و عمومی لس آنجلس هم نشان می دهد ساختمان ها در بخش کوچک مرکزی بلند و در بخش وسیع اطراف کوتاه است. تورنتو هم با حدود دو هزار نفر بر کیلومتر مربع تراکم شرایط مشابهی دارد. توکیو که تراکم آن بیش از دو برابر اینهاست و 4 هزار و 750 نفر بر کیلومتر مربع تراکم دارد، باز هم کمتر از نصف تهران است و قسمت های مسکونی آن کم ارتفاع هستند. لندن با 5 هزار و 100 نفر بر کیلومتر مربع تراکم هم مرکز شهری بلند دارد که تمام مناطق مسکونی اطراف آن را ساختمان های یکی دو طبقه گرفته اند.

استاد مهندسی محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات شرح داد: در تهران دورترین قسمت ها از مرکز در شمال غرب را هم با برج های بلندمرتبه به طور کامل پوشانده ایم و تراکم امروز تهران به 12 هزار و 200 نفر بر کیلومتر مربع رسیده است.

منصوری در شرح راهکارهای برطرف مشکل یادآور شد: نخستین اقدام توقف طرح تفصیلی فعلی شهر تهران و تدوین طرحی جدید مبتنی بر جلوگیری از افزایش تراکم است. متأسفانه باید بگوییم شهر باید گران گردد تا جاذبه هایش برای مردم کم گردد.

وی تأکید کرد: تصمیمات و محدودیت های مربوط به آلودگی هوا باید دست کم تا شعاع 50 کیلومتری شهر اعمال گردد چرا که شرایط آلودگی به نوعی است که تنها اگر تا آن محدوده وسیع تمام محدودیت ها را رعایت کنیم شانسی برای مدیریت آلودگی وجود دارد. تمام محدودیت های معاینه فنی هم باید خیلی سخت گیرانه روی کامیون ها و دیزل ها اعمال گردد.

منصوری در سرانجام شرح داد: درباره اعمال محدودیت و ممنوعیت استفاده از موتورسیکلت ها می گویند، چند هزار نفر از این راه نان می خورند و معیشت خانواده را تأمین می نمایند اما مگر می توانیم جان 10 میلیون نفر را قربانی معیشت این چند هزار نفر کنیم؟

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 8210

به "تراکم 6 برابری شهر تهران، ساخت و ساز عامل اصلی آلودگی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تراکم 6 برابری شهر تهران، ساخت و ساز عامل اصلی آلودگی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید