تاثیر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

به گزارش طفره، رنگ مهمترین فاکتور در دکوراسیون داخلی محسوب میشود. رنگ ها منشاء انتقال احساس هستند و تاثیر شگفت انگیزی بر روح و روان انسان میگذارند. به همین دلیل انتخاب رنگ ها و ترکیب آنها با یکدیگر نقش موثری در دکوراسیون منازل ایفا میکند. در بحث روان شناسی این موضوع به اثبات رسیده است که رنگ ها نه تنها بر حال و هوای افراد تاثیرگذار هستند بلکه میتوانند میزان خلاقیت و هوش را نیز تقویت نمایند.

تاثیر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم متشکل از رنگ های متفاوتی ست و همین رنگ ها باعث شده تا اشیاء برای ما معنا پیدا نمایند و زیباتر شوند. رنگ ها به دلیل تاثیرات روان شناسانه ای که دارند منبعی از انرژی و احساس در نظر گرفته شده اند و میتوانند عاملی برای سلامت روح و روان تلقی شوند.

در این نوشته به تاثیرات روان شناسانه رنگ ها پرداخته شده و اهمیت استفاده از آنها در دکوراسیون داخلی پررنگ تر نشان داده شده است. این رنگ ها و تاثیرات آنها به توضیح زیر میباشند:

رنگ سفید, نماد آرامش و پاکی

رنگ سفید فضا را بزرگتر و دلگشاتر نشان میدهد و مناسب ترین گزینه برای رنگ پس زمینه است. اگر میخواهید تابلوهای دیواری و مبل های رنگی جلوه زیباتری پیدا نمایند, رنگ سفید را برای پس زمینه انتخاب کنید. اتاقی که کامل به رنگ سفید رنگ آمیزی شده, خالی و بزرگ به نظر می آید. بنابراین با استفاده از مبل و وسایل رنگی نوعی کنتراست ایجاد نموده و فضایی شیک و مدرن خلق نمائید. اتاق سفید رنگ به منزله تابلویی خالی ست که میتوانید آن را با ایده های خلاقانه خود به تابلویی زیبا و هنری تبدیل کنید.

رنگ سیاه, نماد قدرت

رنگ سیاه نماد قدرت, سلطه طلبی, غم و رسمیت است. این رنگ به عنوان یک رنگ خنثی در نظر گرفته شده که قابل ترکیب با انواع رنگ هاست. ترکیب رنگ سیاه و سفید جلوه ای فوق العاده در فضا ایجاد میکند و استفاده از این کنتراست رنگی برای کفپوش باعث بزرگنمایی فضا میشود. این رنگ در بعضی فرهنگ ها در مراسم سوگواری مورد استفاده قرار میگیرد و نمادی از غم و اندوه به شمار می آید.

رنگ صورتی, نماد معصومیت

رنگ صورتی نماد معصومیت, خوشرویی و رمانتیک بودن است. استفاده از رنگ صورتی روشن باعث ایجاد آرامش و استفاده از طیف تیره آن هیجان و انرژی ایجاد میکند. این رنگ اصولا برای اتاق خواب به وفور مورد استفاده قرار میگیرد. در روان شناسی رنگ ها, رنگ صورتی به عنوان رنگی ضد افسردگی و گوشه گیری در نظر گرفته شده است. استفاده از این رنگ در سایر مکان های خانه حسی از نشاط و سرزندگی ایجاد میکند.

رنگ سبز, نماد طراوت و تازگی

رنگ سبز نمادی از طبیعت, صلح, حاصلخیزی و حیات است. این رنگ از نیروی شفابخشی برخوردار است و آرامش را در روح و روان پدیدار میکند. رنگ سبز قابلیت ترکیب با هر رنگی را ندارد, بنابراین ترکیب نادرست آن حسی ناخوشایند در فضا ایجاد میکند.

رنگ آبی, نماد اعتماد و آرامش

رنگ آبی در مجموع رنگ های سرد قرار گرفته است و نماد آرامش و اعتماد است. استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی حسی سرشار از آرامش و اطمینان خاطر را برای اعضای خانواده به ارمغان می آورد. مشاهده رنگ آبی احساساتی نظیر وفاداری, منطق, آرامش, تمرکز, سکون و توجه را منتقل میکند. بعضی از طیف های رنگ آبی سرد و ساکن به نظر می آیند و بعضی دیگر تاثیر پویاتری دارند.

رنگ قرمز, نماد عشق

این رنگ مادر تمام رنگ هاست و گرم ترین رنگ در بین رنگ ها محسوب میشود. استفاده از این رنگ در دکوراسیون داخلی عشق, گرما, هیجان و انرژی منتقل میکند. مشاهده رنگ قرمز انرژی را بالا میبرد. استفاده از آن در ترکیب با هر رنگی توجه بیننده را به خود جلب مینماید. رنگ قرمز پررنگ مناسب ترین رنگ برای ایجاد اتاقی گرم, نرم و صمیمی ست. علاوه بر آن استفاده از این رنگ در دکوراسیون اتاق نشیمن این پیغام را به میهمانان میدهد که شما فردی عاشق و برونگرا هستید که رفت و آمد را دوست دارید.

رنگ نارنجی, نماد انرژی

این رنگ نمادی از اعتماد به نفس و انرژی ست و حسی گرم و صمیمی ایجاد میکند. رنگ نارنجی از ترکیب رنگ های زرد و قرمز به وجود می آید و به عنوان نوعی رنگ انرژی زا مطرح است. استفاده از این رنگ در مکانی مانند اتاق نشیمن که افراد خانواده دور هم حضور دارند, جوی گرم و پرنشاط به ارمغان می آورد. رنگ نارنجی به بیننده این قدرت را میدهد که هیجانات و احساسات خود را بروز دهد, علاوه بر آن رنگی ضد افسردگی محسوب میشود. در مکان هایی که رنگ آمیزی آنها یکنواخت و کسل نماینده است از رنگ نارنجی برای جلب توجه و ایجاد تنوع استفاده میشود.

رنگ زرد, نماد هیجان

استفاده از رنگ زرد در طیف های کم رنگ مانند لیمویی حس سرزندگی منتقل میکند و طیف های پررنگ آن حسی گرم و آرام در فضای دکوراسیون به ارمغان می آورند. رنگ زرد فضا را روشن تر و جذاب تر میکند و استفاده از آن در ترکیب با سایر رنگ ها نیز فوق العاده است. این رنگ برای سایر مکان های منزل غیر از اتاق خواب مناسب است زیرا تحریک ذهنی که ایجاد میکند مانع از خواب راحت شده و با رنگ زرد مکانی آسوده و آرام بخش برای استراحت فراهم نمیشود.

رنگ خاکستری, نماد بی تفاوتی و بی احساسی

رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی فضایی رسمی اما همراه با ظرافت ایجاد میکند. این رنگ, نوعی رنگ خنثی ست و زیبایی آن زمانی پدیدار میشود که در کنار رنگ های دیگر قرار گیرد. استفاده زیاد از این رنگ فضایی یکنواخت و کسل نماینده ایجاد میکند. این رنگ به خودی خود ذهن را تحریک نمیکند اما با منطق رابطه مستقیم دارد. از این رنگ برای افزایش تاثیر سایر رنگ ها به میزان کم استفاده میشود.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 6105

به "تاثیر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر روانی رنگ ها در دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید