با این سه ترفند کمتر کار کنید و بیشتر نتیجه بگیرید

به گزارش طفره، شاید در نیم قرن پیش، افرادی که بیشتر و سخت تر کار می کردند؛ پیروز تر بوده و درآمد بیشتری داشتند یا کسب وکاری را بهتر مدیریت می کردند ولی این روزها سخت کوشی و کار بیشتر لزوما به پیروزیت منجر نمی گردد؛ بلکه هوشمندانه کار کردن و بهره گیری از وقت به بهترین شکل ممکن می تواند پیروزیت آمیز باشد.

با این سه ترفند کمتر کار کنید و بیشتر نتیجه بگیرید

اینترنت، شبکه های اجتماعی، پیغام رسان ها، تغییر سبک زندگی و افزایش سرگرمی ها و البته پیچیده شدن فرآیندهای کسب وکار باعث شدند همه ما همواره وقت کم بیاوریم و انبوهی کار ننموده داشته باشیم. به طوری که، انگار اصلا روزی فرا نمی رسد که هیچ کاری برای انجام دادن نداشته باشیم.

گاهی اوقات آن قدر کارهای مهم و اولویت دار برای انجام دادن در طی روز داریم که عملا مدیریت زمان یا برنامه ریزی روزانه بی معنی می گردد یا از دستمان خارج شده و هدف های اساسی خود را گم می کنیم.

به همین دلیل، افزایش بهره وری و تمرکز بر اولویت ها و برنامه ها اهمیت دارد و باید انتها از جایی آغاز کنیم که به این وضع انتها دهیم. باید به تدریج زندگی خود را به سمت و سویی ببریم که کار کمتر ولی نتیجه بیشتری بگیریم. کار کمتر باید به تحقق اهداف ما منجر گردد و اولویت ها حفظ شوند.

سه ترفند زیر به توصیه اسکات اچ یانگ؛ نویسنده کتاب کار کمتر، بهره بیشتر می توانند در تحقق افزایش بهره وری در کار با ساعات کمتر واقعا موثر باشند. اسکات اچ یانگ سال ها این تکنیک ها را در زندگی روزانه خود به کار برده و اکنون در دوره های مختلف دانشگاه تدریس می نماید:

فهرست وظایف روزانه و هفتگی

هر فردی فهرستی از کارهای مهم و اولویت دار دارد ولی نباید همه آن ها را امروز انجام دهد. یک ترفند ساده و خلاقانه این است که همواره دو لیست وظایف داشته باشید. فهرست نخست، کارهایی که باید امروز انجام دهید و فهرست دوم، کارهایی که باید تا آخر هفته انجام دهید.

کارهایی که از اولویت کمتری برخوردار هستند یا زمان دار بوده و می توانید چند روز دیرتر انجام دهید را در فهرست کارهای هفتگی قرار دهید. با این تکنیک، فشار کاری روزانه و متمرکز را از روی دوش خود برداشته و در طول هفته تقسیم می کنید ولی به همه اهداف خود می رسید.

توجه کنید هر روز شامل یک سری کارهای برنامه ریزی شده هفتگی به همراه کارهای اولویت دار آن روز است. قدرت پنهان این روش، انجام کارها به مرور و در یک بستر زمانی است بدون اینکه مجبور شوید آن ها را به تعویق بیندازید. توجه کنید نباید برای هر روز، وظایفی بیش از اندازه تعریف کنید که بعد ناچار شوید فردا بعضی از کارهای انجام نشده امروز را هم سروسامان دهید.

تکنیک یادداشت زمان

تکنیک یادداشت زمان یاری می نماید تصویری درست و حقیقی از خود داشته باشیم نه تصویری ایده آل که به طور ناخودآگاه باعث کاهش کارایی ما گردد.

ممکن است توانایی ما 4 ساعت کار مفید در روز باشد ولی برای 8 ساعت کار مفید برنامه ریزی نموده یا مسئولیت پذیرفته باشیم. تکنیک یادداشت زمان نشان می دهد چقدر از اوقات خود را بی فایده تلف نموده یا توانایی واقعی شما چقدر است.

در یادداشت زمان باید دایما اتوماتیک و کاغذ کنار دست تان باشد (البته می توانید از ده ها اپ موبایل نیز به عنوان جایگزین اتوماتیک و کاغذ بهره ببرید) و کارهای روزانه ای که انجام شدند را بنویسید و تیک بزنید و بعد کارهایی که پیروز به انجام شان نشدید را تعیین کنید. باید زمان انجام کارهای تمام شده را نیز داشته باشید.

چند روزی از تکنیک یادداشت زمان بهره ببرید تا کم کم متوجه شوید در طول روز چقدر کارایی و توانایی دارید. وقتی متوجه شدید در طول روز بیشتر از 5 ساعت کارایی ندارید؛ حالا نوبت این است که برای 5 ساعت + 25 درصد بیشتر برنامه ریزی کنید.

یک ماه بعد باید دوباره به ارزیابی خود پرداخته و دقیقا تعیین کنید چقدر توانایی دارید. اگر پیروز شدید از پس آن 25 درصد بیشتر کار روزانه برآیید؛ باید سراغ کار بیشتر بروید.

حذف کارها و مسئولیت های اولویت پایین

برای رسیدن به فرآیند کار کمتر ولی نتیجه بهتر ناچار به نه گفتن و حذف کردن هستید. باید کارهای پایین فهرست خود را به تدریج حذف و کمتر کنید. باید شجاعت نه گفتن به بعضی مسئولیت ها، کارها و پروژه ها را داشته باشید و کم کم در طول زمان به یک تعداد تعیین کار و مسئولیت برسید.

کارهایی را انتخاب کنید که برایتان اهمیت بیشتری دارند؛ در راستای اهداف بلندمدت شما هستند؛ با کار کمتر از پس شان برآمده و به انتها می رسند؛ برایتان مفرح و لذت بخش هستند یا اینکه می توانید در انجام شان از دیگران هم یاری بگیرید تا زودتر انجام شوند.

اگر دو پروژه یکسان دارید که هر دو اولویت دار هستند و یک درآمد یا ارزش برایتان دارند ولی یکی با کار بیشتر و دیگری با کار کمتر به انتها می رسند؛ بهتر است پروژه ای را انتخاب کنید که کار کمتری احتیاج دارد و دیگری را حذف کنید.

البته، رسیدن به یک فهرست کار روزانه و هفتگی اصطلاحا شسته و رفته خیلی سخت و احتیاجمند چندین سال پایش کارها و حذف تدریجی پروژه ها یا کارهای روزانه غیر اولویت دار است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 5895

به "با این سه ترفند کمتر کار کنید و بیشتر نتیجه بگیرید" امتیاز دهید

2 کاربر به "با این سه ترفند کمتر کار کنید و بیشتر نتیجه بگیرید" امتیاز داده اند | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این سه ترفند کمتر کار کنید و بیشتر نتیجه بگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید