ایجاد هتل پنج ستاره در محدوده حریم مصوب شاه دژ ممنوع است

به گزارش طفره، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، ایجاد هتل پنج ستاره در محدوده حریم مصوب شاه دژ ممنوع است.

ایجاد هتل پنج ستاره در محدوده حریم مصوب شاه دژ ممنوع است

علیرضا خواجویی، مسئول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی استان اصفهان اضافه کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ صریح به استعلام تقاضای صدور مجوز برای ساخت هتل 5 ستاره در حریم شاه دژ با استناد به بند یک ضوابط حریم آثار تاریخی، بر لزوم عدم تغییر کاربری از شرایط موجود در این محدوده تاکید نموده است.

شاه دژ یک قلعه کوهستانی بر فراز کوه صفه اصفهان بوده که دارای حریم مصوب شورای عالی ثبت و حریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

ماجرای ساخت هتل 5 ستاره در حریم این دژ تاریخی که در عرصه کوه صفه (یکی از آثار طبیعی و شاخص اصفهان) قرار گرفته، از اسفند 94 شروع و کلنگ زنی شد اما بعدها در سال 97 ساخت این هتل با پیگیری فعالان محیط زیست با استناد به ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در کوه صفه مطابق با ضوابط طرح تفضیلی متوقف شد.

حالا اما بنا به گفته بعضی کارشناسان میراث فرهنگی، بعد از گذشت 4 سال زمزمه هایی در رابطه با پیگیری سرمایه گذار این هتل 5 ستاره برای گرفتن مجوز ساخت در حریم اثر تاریخی شاه دژ در عرصه میراث طبیعی کوه صفه به گوش می رسد که بنا به گفته مسئول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی استان اصفهان، وزارتخانه میراث فرهنگی در ماه گذشته با استناد به ضوابط حریم آثار تاریخی در پاسخ به استعلام از این وزارتخانه، بر ممنوعیت ساخت این هتل تاکید نموده است.

مسئول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی استان اصفهان در همین ارتباط اضافه کرد: مطابق بند یک ضوابط حریم، تغییر کاربری از شرایط موجود در محدوده حریم ممنوع است و مطابق بند 8 آن، ایجاد تاسیسات گردشگری، فرهنگی و طبیعی صرفا می تواند در چهارچوب ایجاد سایت موزه باستانی شاه دژ جهت نمایش آثار بدست آمده از کاوش های باستان شناسی و با طرح مصوب شده از سوی وزارت و با نظارت در حین اجرا و تایید نهایی در وزارتخانه انجام گردد.

خواجویی تاکید نمود: این دو بند در پاسخ صریح به استعلام تقاضای صدور مجوز در حریم شاه دژ از طرف وزارت میراث فرهنگی عنوان شده و بنابراین با توجه به ضوابط حریم پاسخ چنین تقاضایی تعیین است.

وی با اشاره به اهمیت حفاظت از این دژ ساسانی در ارتفاعات کوهستان صفه گفت: در پی ثبت عرصه شاه دژ، جهت حفاظت از این عرصه تاریخی طبیعی و جلوگیری از کوهخواری و دخل و تصرفات احتمالی، حریم این قلعه با مطالعات میدانی گسترده و مستندات تاریخی در تاریخ 15 آذر سال 1400 در شورای عالی ثبت و حریم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تصویب رسید.

خواجویی تاکید نمود: با توجه به ابلاغ حریم و ضوابط آن، تقاضای ایجاد هتل پنج ستاره در محدوده حریم مصوب شاه دژ موضوعیت نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه کوه صفه یگانه یگانه طبیعی تاریخی شهر اصفهان است، اضافه کرد: کوه صفه نماد پایداری شهر اصفهان در طول حیات تاریخی آن است؛ شهری که در پناه آن طی قرون متمادی شکل گرفته است.

مسئول گروه ثبت و حریم آثار تاریخی استان اصفهان بعلاوه با اشاره به دو دهه پیگیری ثبت محور تاریخی فرهنگی شهر اصفهان که دربرگیرنده سه اثر میراث جهانی و بیش از 1000 اثر ثبت شده در لیست آثار ملی است، اضافه کرد: خوشبختانه به نظر می رسد که پیشنهاد منظر تاریخی فرهنگی شهر اصفهان مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفته و محور تاریخی، فرهنگی و طبیعی شهر تا کوه صفه امتداد خواهد یافت که این موضوع پاسداری از عرصه و حریم شاه دژ را دوچندان خواهد نمود.

وی در ادامه گفت: امیدواریم محیط طبیعی تاریخی کوه صفه که مورد تعلق خاطر شهروندان اصفهانی است، همیشه پایدار، پایدار و از دخل و تصرفات سوداگرانه محفوظ بماند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 اسفند 1401 بروزرسانی: 25 اسفند 1401 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 24723

به "ایجاد هتل پنج ستاره در محدوده حریم مصوب شاه دژ ممنوع است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد هتل پنج ستاره در محدوده حریم مصوب شاه دژ ممنوع است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید