اپل در چه صنایع جدیدی ساختارشکنی می نماید

به گزارش طفره، روزنامه شهروند: اپل تمرکزی جدی روی محصولات مصرفی خود دارد، اما معرفی محصولات نو این شرکت نشان داد آنها توانایی ساختارشکنی در حوزه های دیگر را نیز دارند.

اپل در چه صنایع جدیدی ساختارشکنی می نماید

رویداد اخیر اپل در معرفی محصولات تازه، روی معرفی آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR و بعلاوه اپل واچ 4 بود. مانند رویدادهای همیشگی اپل، ارایه ها در این رویداد نیز با تمرکز روی ویژگی های مفید برای کاربران در محصولات اپل، انجام شد. ویژگی هایی همانند پایش سلامت، عکاسی، بهبود کارآیی، صفحات نمایش باکیفیت اولد و رتینای مایع همگی با تمرکز روی بهبود تجربه کاربران معرفی شدند.

اگرچه، بهبودهای سخت افزاری برای کاربران تجاری نیز قابل توجه هستند، هیچ صحبت خاصی در خصوص کارآیی های تجاری محصولات اپل در این رویداد نشد. به هرحال صرف نظر از ارایه های رویداد معرفی، کوپرتینویی ها صنایع متعددی را دستخوش ساختارشکنی خواهند کرد. این ساختارشکنی ها یا ادامه تاثیر اپل در صنایع مختلف یا در ساختارشکنی مجدد صنایعی خواهد بود که قبلا تحت تاثیر اپل تغییر یافته بودند.

روزنامه نگاری

همان قدرتی که آیفون در اختیار فعالان بازاریابی قرار می دهد، برای ژورنالیست ها نیز قابل دسترسی خواهد بود. اکنون آنها می توانند اخبار را به سرعت ثبت، ویرایش و منتشر نمایند. در سال های اخیر، اینترنت، گوشی های هوشمند، وبلاگ نویسی و رسانه های اجتماعی، نیروهای قدرتمندی در دنیای رسانه بوده اند، اما در بسیاری از موقعیت ها، این منابع به خوبی استفاده نشده اند.

به عنوان مثال فیلمبرداری با موبایل سال های متمادی در اختیار خبرنگاران بوده اما همواره ارزش آن از فیلم های ضبط شده به همراه فیلمبردار حرفه ای و تهیه نماینده، کمتر بوده است.

تا چند وقت پیش، ادعای گفته شده حقیقت داشت. کیفیت فیلم و صدا پایین تر از حد انتظار بود و اتصال و ارتباطات نیز به خوبی انجام نمی شد. به علاوه، ویرایش محتوا احتیاج به تجهیزات قوی و حضور دایمی یک تهیه نماینده داشت.

فرمول بالا و مراحل مورد احتیاج برای انجام آن، در سال های اخیر تغییر نموده اما محدودیت های سخت افزاری و نرم افزاری موبایل ها هنوز به قوت خود باقی است. ابزارهای ویرایش ساده که آیفون و به طورکلی موبایل ها در اختیار کاربران قرار می دهند، به خبرنگاران امکان می دهد که مدیریت کارها را خودشان در دست بگیرند.

با این قابلیت ها، اطلاعات خامی که به سختی به دست می آیند، به راحتی به خبرهای باکیفیت تبدیل می شوند که قابل انتشار هستند. ساختارشکنی در این حوزه نه تنها در زمان و کیفیت ایجاد می گردد، بلکه قیمت کمتر آیفون نسبت به تجهیزات حرفه ای خبرنگاری، امکان انتشار خبر باکیفیت را در اختیار افراد بیشتری قرار داده است.

سلامت و مراقبت های بهداشتی

نخستین ورود جدی آنها به حوزه بهداشت، با معرفی آیپد آغاز شد. تقریبا بلافاصله پس از معرفی این تبلت، پزشکان، جراحان و دیگر متخصصان حوزه بهداشت و سلامت، ارزش نهفته در این گجت تازه را کشف کردند. آنها از آیپد به عنوان ابزاری ایده آل برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با بیماران و همکاران استفاده می نمایند.

گجت های اپل، اطلاعات پزشکی اورژانسی را به راحتی در اختیار افراد مسئول قرار می دهند. این اطلاعات در کارتی در آیفون ذخیره می گردد و حتی در زمان قفل بودن گوشی نیز قابل دسترسی است. در کنار این قابلیت ها، گجت های اپل نشانه هایی از خطر برای سلامتی یا بیماری را نیز به ما گوشزد می نمایند.

پپیشرفت قابل توجه دیگر در این زمینه، سنسور پیشرفته قلب به کاررفته در اپل واچ سری 4 است. این سنسور علاوه بر میزان گیری دقیق ضربان قلب و هشدار دادن در خصوص اشکالات عملکردی این عضو حیاتی، قابلیت انجام یک تست الکتروکاردیوگرافی (ECG) را نیز در چند ثانیه دارد. این یک پیشرفت عالی برای هر دستگاهی به شمار می رود و می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار پزشک قلب کاربر و بعلاوه پزشک های اورژانس قرار دهد. اپل حتی توانسته است تاییدیه های سازمان های تنظیم مقررات آمریکایی را نیز در این زمینه به دست بیاورد.

اپل روی قابلیت ها و کاربردهای دیگری در این حوزه نیز در حال تحقیق و آنالیز است. بعضی از این قابلیت ها، شامل میزان گیری فشارخون و قندخون بدون احتیاج به تزریق هستند. البته نباید انتظار داشت که اپل، جایگزین تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها یا دیگر مراکز درمانی گردد.

خرده فروشی

یکی از شرکت هایی که سال گذشته و در مراسم معرفی ARKit اپل به آن اشاره شد، آیکیا بود. این فراورینماینده و فروشنده مبلمان، از قابلیت های اپل برای نشان دادن شکل و طراحی خانه پس از پیاده سازی مبلمان، استفاده کرد. پس از اینکه صنعت خرده فروشی به سمت آنلاین شدن پیش رفت، توانایی جانمایی محصولات در خانه ها به یک احتیاج مبرم تبدیل شد.

این احتیاج، از آنجایی اهمیت دارد که کاربران نمی توانند محصولات را به خوبی و بدون جانمایی نهایی، از لحاظ رنگ و ابعاد آنالیز نمایند. در اینجا واقعیت افزوده یک راه حل ارایه می دهد. خصوصا وقتی این قابلیت با صفحات نمایش حرفه ای آیفون ها با دقت رنگ بالا ترکیب می گردد، کارآیی آن دوچندان خواهد بود.

اپل این راه حل را آسان نموده است. البته این نوع استفاده از واقعیت افزوده، با وجود کاربردی بودن تنها جنبه های کوچکی از قابلیت های واقعیت افزوده در خرده فروشی را نشان می دهد. یکی از جنبه های تازه خرده فروشی، ارایه بسته های عضویت است که پکیج هایی ماهانه را به کاربر ارایه می نماید.

گرافیک، رسانه و بازاریابی

کیفیت دوربین آیفون، همواره یکی از قابلیت های مهم و قابل توجه اپل بوده است. این شرکت با استفاده از تصاویر گوناگون ضبط شده با آیفون در کمپین های بازاریابی، پیغام خود را بهتر از رقبا به گوش کاربران می رساند. آنها از سال قبل علاوه بر تمرکز بر قابلیت های سخت افزاری دوربین، به توانایی های پردازنده ای و یادگیری ماشینی آن برای ثبت بهتر تصاویر نیز اشاره داشته اند.

کوپرتینویی ها، آیفون را برابر با یک دوربین حرفه ای DSLR می دانند که تصاویری با همان کیفیت اما کاربری آسان تر ضبط می نماید.

این رویکرد، همراه با قابلیت های iOS در تبدیل شدن به پلتفرمی مستقل برای ویرایش عکس و فیلم، اپل را به بازیگری قدرتمند در این زمینه تبدیل نموده است. ادوبی که برای مدت های مدید به عنوان بازیگر پیشگام عکسبرداری و طراحی دیجیتال شناخته می شد، تعدادی از برترین اپلیکیشن های خود را به این سیستم عامل آورده است. از این میان می توان ایلاستریتور و فتوشاپ را نام برد. این حرکت بدان معنی است که متخصصان گرافیک و رسانه، توانایی انجام کارهای زیادی را با استفاده از آیفون های حرفه ای یا آیپد پرو خواهند داشت.

یک حقیقت وجود دارد که برترین دوربین، آنی است که همراه شما باشد. این موضوع به همراه موارد گفته شده، نشان می دهد که عکسبرداری، فیلمبرداری و طراحی با موبایل در حال پیشرفت در زمینه های بسیاری است. با پیشرفت های انجام شده، امکانات ویرایش حرفه ای که زمانی تنها در استودیوهایی با دستگاه های پیشرفته بودند، امروز در دستان همه کاربران قرار دارند.

آیفون به تیم های بازاریابی امکان می دهد تا با رویدادها، ترندهای شبکه های اجتماعی و اتفاقات لحظه ای دنیا پیرامون به خوبی ارتباط برقرار نمایند و در نتیجه، بازارها، مشتریان و افراد تازه را به مجموعه خود جذب نمایند. ترکیب این قابلیت های تازه با رسانه های اجتماعی، یعنی یک متخصص بازاریابی می تواند یک کمپین را از هرجایی در دنیا ایجاد نموده و از هر رویدادی برای فراوری لید به سازمان خود استفاده کند. ارتباط با مشتریان از هر نقطه از دنیا هم با همین قابلیت ها امکان پذیر است.

ساختارشکنی در این بخش هم مانند حوزه سلامت در مراحل ابتدایی خود قرار گرفته است.

اگرچه در این مطلب تنها 4 صنعت با پتانسیل ساختارشکنی به وسیله اپل معرفی شدند، ساختارشکنی در هریک از آنها، جنبه های بسیار زیادی را از زندگی ما تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به یاد داشته باشید، پس از مرگ استیو جابز همه این سوال را داشتند که آیا اپل هنوز هم می تواند به عنوان شرکتی ساختارشکن فعالیت کند؟ اقدامات اخیر این شرکت در سال 2018 نشان می دهد که آنها هنوز می توانند و می خواهند که یک بازیگر پیشگام در صنایع حیاتی باشند.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 22 مهر 1403 بروزرسانی: 22 مهر 1403 گردآورنده: tafreh.ir شناسه مطلب: 27141

به "اپل در چه صنایع جدیدی ساختارشکنی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل در چه صنایع جدیدی ساختارشکنی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید